راه های تشخیص قدمت بنا | استعلام سن بنا

راه های تشخیص قدمت بنا | استعلام سن بنا

قدمت بنا یکی از مهم ترین عوامل قیمت گذاری ملک به شمار می آید. در اغلب دعاوی حقوقی برای اینکه ملک ارزش گذاری شود و قاضی بتواند از وضعیت ملک اطلاع پیدا کند دستور ارزیابی ملک به کارشناس رسمی دادگستری راه و ساختمان می دهد تا بر اساس راههای تشخیص قدمت بنا، کار کارشناسی ملک را انجام داده و در نهایت در یک گزارش مکتوب نظر کارشناسی شده خود را ممهور به مهر و امضا تایید نماید و به مراجع قضایی ارائه دهد. با ما همراه شوید تا با هرآنچه که باید درباره قدمت بنا آگاهی بدانید دست یابید.

در هنگام معاملات ملکی یا دریافت وام مسکن یکی از موضوعاتی که از اهمیت بالایی برخوردار است، قدمت بنا یا سن ساختمان مورد نظر است. اگر ساختمان مورد نظر تازه ساز باشد، نسبت به ساختمانی که 20 سال از ساخت آن می گذرد، طبیعتا دو قیمت متفاوت خواهند داشت.

راه های تشخیص قدمت بنا

تاثیر قدمت بنا در زمان معاملات ملکی

برای اینکه قیمت گذاری یک ملک انجام شود، ابتدا به ساکن قدمت بنا مورد بررسی قرار گرفته می شود. یکی از تاثیرگذارترین عوامل در محاسبه قیمت ملک، محاسبه سن ساختمان است. هر چقدر ساختمان از سن بالاتری برخوردار باشد به نسبت ساختمان های تازه ساز از قیمت کمتری برخوردار خواهد بود. ساختمان هایی که از ساخت آنها کمتر از سه سال می گذرد، در شمار ساختمان های نوساز قرار می گیرد و در محاسبه قیمت، همانند ساختمان نوساز قیمت گذاری می شوند.

اگر سن ساختمان بیش از سه سال باشد به ازای هر سال در حدود 1.5 درصد کمتر از ساختمان های نوساز قیمت گذاری می شوند و منطقه ای که ملک در آن قرار می گیرد، اگر در بافت مدرن یا سنتی باشد نیز یکی دیگر از عوامل ارزش گذاری ملک محسوب می شود.

تاثیر قدمت بنا برای دریافت وام مسکن

در هنگامی که می خواهید خرید ملک انجام دهید یا قصد برخورداری از وام مسکن دارید، یکی از عوامل میزان مبلغ دریافتی وام، قدمت بنا خواهد بود که با توجه به سن ساختمان سه نوع تسهیلات بانکی از سمت بانک مسکن ارائه می شود.

نوع اول برای ساختمان هایی که قدمت ساخت آنها 15 سال است، در نوع دوم ساختمان های با سن 15 الی 20 سال و در نوع سوم ساختمان هایی با سن ساخت 20 الی 25 سال هستند از تسهیلات بانکی برخوردار خواهند شد.

روش های دریافت وام شامل حساب پس انداز مسکن جوانان، صندوق پس انداز یکم، صندوق پس انداز مسکن، اوراق ممتاز، اوراق ممتاز با استفاده از تسهیلات مسکن با حساب مورد نظر می باشد. برای مثال زوجینی که تازه ازدواج کرده و خواستار خرید خانه برای بار اول هستند، می توانند مبلغ 40 میلیون تومان را نزد بانک مسکن به عنوان سپرده یکساله قرار دهند تا بعد از یک سال شامل تسهیلات خرید ساختمان با قدمت ساخت 15 سال شوند. در این شرایط بازهم قدمت بنا یکی از عوامل مهم برای دریافت وام است. البته خاطر نشان می سازد که برای بانک مسکن، ملاک سن ساختمان، تاریخی که پروانه ساخت دریافت شده است، مبنا خواهد بود و سن سندی برای بانک مورد تایید نخواهد بود.

بخوانید  جی پی اس مولتی فرکانسه شمیم

راه های تشخیص قدمت بنا

روش های تعیین قدمت بنا چیست؟

کارشناسان رسمی دادگستری راه و ساختمان بر اساس یکسری روش ها، تشخیص قدمت بنا را انجام می دهند که در ادامه این روش ها عبارتند از:

  • تعیین سن واقعی ساختمان
  • تعیین سن بهره برداری ساختمان
  • مشاهده قبض برق ساختمان
  • تعیین قدمت بنا بر اساس عکس های هوایی
  • مراجعه حضوری به سازمان شهرداری

تا به اینجا به فهرست راههای تشخیص بنا آشنا شدید. در ادامه برای درک بهتر، هر یک از این روش ها را با جزئیات بیشتری برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

استعلام سن بنا

بسیاری از کارشناسان حوزه ساختمان بر این باور هستند که برای تعیین سن واقعی ساختمان، می توان به تاریخی که برای پی ریزی و فونداسیون ساختمان اقدام شده است، استناد کرد و مبنا را تاریخی که این کار صورت گرفته است، قرار داد. به زبان ساده تر تاریخی که برای دریافت پروانه ساخت صادر شده است قدمت بنا را مشخص می کند.

از نظر بانک ها نیز با توجه توضیحاتی که در بالا ارائه شد تاریخ پروانه ساخت ملاک دریافت وام مسکن از نظر بانک مسکن مورد تایید است، چرا که اعطای وام باعث ساخت ملک می شود.

تعیین قدمت بنا بر اساس سن بهره برداری ساختمان

یکی دیگر از روش هایی که کارشناس رسمی دادگستری راه و ساختمان برای تعیین قدمت بنا از آن استفاده می کند، تعیین سن برداری ساختمان می باشد. زمانی که ساخت و ساز در یک ملک به اتمام می رسد و پروانه پایان کار دریافت می کند آماده بهره برداری است. به همین خاطر تاریخی که پروانه پایان کار صادر می شود به عنوان سن بهره برداری ساختمان شناخته می شود که به همراه صورت مجلس تفکیکی ( نقشه تفکیکی چیست؟ ) و سند تک برگ قطعی، سن سندی بنا نیز مشخص می شود.

خاطر نشان می سازد که در هنگام ارزیابی ملک و معاملات ملکی برای تشخیص قدمت بنا از سن بهره برداری و سن سندی بنا استفاده خواهد شد. برای مشخص شدن سن سندی، خریدار از فروشنده یک کپی از پروانه ساخت را طلب می کند و فروشنده می تواند با تطبیق تاریخ نصب انشعابات ساختمان و تاریخ پروانه ساخت، به قدمت بنا پی ببرد.

تعیین قدمت بنا با مشاهده قبض برق ساختمان

این روش یکی از راحت ترین روش ها، برای تعیین قدمت بنا خواهد بود بدین خاطر که به صورت معمول در قبض برق تاریخی که کنتور برق در ساختمان نصب شده، درج می گردد.

اغلب کارشناسان حوزه ساختمانی اتفاق نظر دارند که تاریخ نصب کنتور یکی از کم اشتباه ترین روش های قدمت بنا به شمار می آید و تنها زمانی نمی توان از این روش استفاده کرد و آن را ملاک عمل قرار داد، آن هم در صورتی است که به دلایل فنی، ماموران سازمان برق، مجبور به تعویض کنتور شده باشند. در این شرایط به دلیل اینکه تاریخ نصب کنتور جدید درج می شود، دیگر نمی توان از این تاریخ به عنوان سند ساختمان استفاده کرد.

بخوانید  معرفی رشته کارتوگرافی یا نقشه نگاری

شایان ذکر است که این موضوع در برخی مواقع کارشناسان ارزیابی ملک را به اشتباه انداخته و در زمان محاسبه سن ساختمان با اشتباه و خطا مواجه شده اند. به همین خاطر از تعویض نشدن کنتور برق حتما اطمینان حاصل کنید تا به درستی بتوانید سن بنا را محاسبه کنید.

استعلام سن بنا

با توجه پیشرفت تکنولوژی و الکترونیکی شدن دولت، در استان تهران برای رفاه حال شهروندان می توانند با استفاده از سامانه الکترونیکی اداره برق به آدرس https://tbtb.ir/  مراجعه کرده و با وارد کردن شماره پرونده و شناسه قبض برق به اطلاعات کاملی درباره نام مالک، تاریخ قرارداد، تعداد دفعات کنتورهای تعویضی، تاریخ نصب کنتور برای اولین بار، میزان بدهی، صورت حساب و… اطلاع پیدا کرد.

تعیین قدمت بنا بر اساس عکس های هوایی

یکی دیگر از راههای تشخیص قدمت بنا که معمولا از دقت بالاتری نسبت به روش های موجود بر خوردار است، استفاده از عکس های هوایی سال های گذشته است. کارشناسان رسمی دادگستری برای حل بسیاری از دعاوی ملکی همچون تعیین حدود اربعه، تعیین حدود عوارض، جانمایی و … از علم تفسیر عکس های هوایی به همراه تجربه و دانش فنی در این زمینه از این روش برای تعیین قدمت بنا استفاده می کنند.

کارشناس رسمی دادگستری راه و ساختمان بعد بررسی موارد مختلف، نتیجه تحقیقات و نظریه کارشناسی خود را به همراه تفسیر عکس های هوایی به صورت گزارشی مکتوب با مهر و امضای خود تایید نموده و آن را به مقامات قضایی تحویل می دهد. یکی از راههای تامین دلیل برای دعاوی ملک استفاده از عکس های هوایی سال گذشته و تفسیر آنهاست که مورد تایید بسیاری از سازمان های دولتی و خصوصی از جمله دادگستری، منابع طبیعی، نظام مهندسی، ثبت اسناد، محیط زیست، جهاد کشاورزی و… می توان اشاره کرد.

تعیین قدمت بنا با مراجعه حضوری به سازمان شهرداری

یکی از روش های مطمئن و بسیار کاربردی برای تعیین قدمت بنا، مراجعه حضوری به سازمان شهرداری منطقه ای که ملک در آن واقع شده است. با ارائه دادن مدارک مالکیتی می توان اطلاعات کاملی درباره ملک همچون نام مالک، تاریخ دریافت پروانه ساخت، پلاک ثبتی و… را از شهرداری دریافت کرد.

تشخیص سن ساختمان با همیار نقشه بردار

در صورتی که نتوانستید با استفاده از راههای تشخیص قدمت بنا که در بالا توضیح داده شد سن ساختمان را محاسبه کنید می توانید با استفاده از کارشناسان مجرب سایت همیار نقشه بردار از سن ساختمان خود مطلع شوید. همچنین اگر نیاز به تهیه عکس های هوایی، تفسیر عکس های هوایی و خرید عکس هوایی سال های گذشته برای پروژه خود دارید می توانید از طریق پشتیبانی با کارشناسان ما در تماس باشید. همچنین سوالات خود را از بخش کامنت ها میتوانید مطرح کنید.



به این مطلب امتیاز بدید :
5/5 - (3 امتیاز)

مقالات مرتبط

دیدگاه

2 نظر تاکنون ارسال شده است
  1. سپاس از راهنماییتون

  2. 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻