نرم افزار کیو جی آی اس (qgis) | qgis چیست ؟

نرم افزار کیو جی آی اس (qgis) | qgis چیست ؟

qgis چیست ؟ نرم افزار کیو جی آی اس (qgis) بیشتر برای ترسیم و ساخت انواع نقشه ها به وجود آمده است. اما امکانات دیگری نیز دارد که باعث شده است تا کاربران زیادی را به خود جلب کند. شما با استفاده از این نرم افزار می توانید اطلاعات مکان ها و داده ها را به دست آورید و یا برای مکانی نقشه ترسیم کنید. این نرم افزار بیشتر برای ویژگی هایی که دارد معروف شده است. یکی از مهم ترین این ویژگی های نرم افزار کیو جی آی اس (qgis)، پشتیبانی از انواع سیستم عامل ها می باشد. در ادامه درباره این نرم افزار بیشتر توضیح داده ایم.

qgis چیست ؟

نرم افزار qgis یا معادل فارسی آن (کیو جی آی اس)، در واقع مخفف شده جمله Quantum GIS یا همان کوانتوم جی آی اس می باشد. این برنامه این امکان را به ما می دهد تا بتوانیم داده های مکانی را تولید، نمایش و ویرایش کنیم. این برنامه دارای امکاناتی مانند برنامه های دیگر تولید نقشه یا جی ای اس می باشد. شما می توانید با استفاده از این برنامه به راحتی از تکنیک های گوناگونی که برای ترسیم نقشه نیاز می باشند استفاده کنید. شما در این نرم افزار می توانید انواع نقشه ها را در قالب های گوناگون تولید و ترسیم کنید. برای مثال می توانید نقشه را در قالب های گرافیک برداری و گرافیک شطرنجی تولید و ترسیم کنید و برای کاربرد های متفاوت و گوناگونی مورد استفاده قرار بدهید. نرم افزار کیو جی آی اس یا همان qgis علاوه بر اینکه این امکان را به کاربران می دهد که نقشه تولید و ترسیم کنند، امکانات دیگری را نیز فراهم می سازد تا کاربران بتوانند اطلاعات مکان های مختلف را مشاهده و تجزیه تحلیل کنند. و حتی می توانند آنها را ویرایش کنند.

qgis چیست ؟

معرفی نرم افزار کیو جی آی اس (qgis)

نرم افزار کیو جی آی اس می تواند امکانات بسیاری را مانند امکانات نرم افزار های GIS را ارائه دهد. البته لازم به ذکر می باشد که برخی از این امکانات نیز به صورت یک پلاگین یا همان برنامه جانبی به نرم افزار اضافه می شود. نرم افزار این امکان را به شما می دهد تا داده هایی به صورت دو بعدی و سه بعدی از نوع رستری و برداری را در پروژه خود به کار ببرید. همچنین لازم به ذکر می باشد که شما می توانید با استفاده از ظاهر ساده و زیبای نرم افزار، به ابزار های زیادی دسترسی داشته باشید مانند:

  • مرورگر نقشه
  • مدیریت کردن پایگاه داده
  • ابزار پرینت نقشه
  • نمای کلی نقشه
  • نشانه گذاری نقشه
  • نوشتن متن روی نقشه
  • نوشته ها و برچسب های مختلف روی عوارض نقشه
  • تعریف نماد های مختلف برای داده های رستری و برداری
  • امکان نمایش خط های گرید روی نقشه
  • نمایش جهت شمال
  • نمایش مقیاس خطی
  • نماد کپی رایت

شما در برنامه کیو جی آی اس می توانید به راحتی از ابزار های بالا استفاده کنید. همچنین استفاده از این برنامه نیاز به مهارت های خاصی ندارد و با کمی مهارت در نقشه سازی می توانید این برنامه را استفاده کنید.

بخوانید  معرفی اسکنر تریمبل SX10

کیو جی آی اس

نرم افزار کیو جی آی اس چیست؟

نرم افزار qgis، نرم افزاری شبیه به نرم افزار های دیگر GIS می باشد و قابلیت ها و امکانات GIS را به ما می دهد. یکی دیگر از مهم ترین قابلیت هایی که این نرم افزار دارد این است که این نرم افزار به صورت open sources می باشد. این قابلیت به این معنی است که اگر شما بخواهید نرم افزار GIS داشته باشید، به راحتی می توانید این نرم افزار qgis را به GIS تبدیل کرده و نیاز خود را برطرف کنید. همچنین لازم به ذکر می باشد که استفاده از نرم افزار تولید شده از طریق QGIS نیاز به هیچ مجوز خاصی ندارد و شما می توانید به راحتی از این نرم افزار فوق العاده استفاده کنید. همچنین قابلیت دیگری که این نرم افزار را بسیار محبوب کرده است این است که نسخه های این نرم افزار برای ویندوز، لینوکس، مک و اندروید موجود می باشد و شما می توانید با هر دستگاهی که موجود دارید از این برنامه استفاده کنید.

کیو جی آی اس

قابلیت های نرم افزار کیو جی آی اس 

نرم افزار کیو جی آی اس دارای قابلیت های بسیار زیادی می باشد. ما در این متن چند نمونه از بهترین قابلیت های این نرم افزار را معرفی می کنیم:

  • قابلیت نمایش داده ها

یکی از قابلیت هایی که نرم افزار qgis برای ما فراهم می سازد، قابلیت نمایش داده ها می باشد. به همین دلیل شما می توانید به راحتی داده های خود را در سیستم تصویر های مختلف و به صورت raster و یا vector و با فرمت های مختلف به نمایش بگذارید.

  • قابلیت ساخت، مدیریت و گرفتن خروجی از نقشه

قابلیت ایجاد shapefile در نرم افزار qgis وجود دارد که می توان بر روی آن shapefile ایجاد کرد و فیلد هایی از خروجی گرفت.

  • قابلیت کاوش روی داده ها

در این نرم افزار ابزار هایی برای کاوش بر روی اطلاعات وجود دارد.

  • قابلیت ابزار های پردازشی روی انواع داده

در این نرم افزار ابزار هایی نیز وجود دارد که می توانید با استفاده از آنها پردازش هایی را انجام دهید.

  • قابلیت ساخت web GIS

می توان در این نرم افزار یک web GIS ایجاد کرد و روی آن از سرور های نقشه ای استفاده کرد.

نرم افزار کیو جی آی اس

عملکرد نرم افزار qgis

نرم افزار کیو جی آی اس به عنوان یک نرم افزار ساخت و ترسیم نقشه های مختلف عمل می کند. همچنین لازم به ذکر می باشد که این نرم افزار نه تنها این امکانات را به کاربران می دهد که نقشه هایی طراحی و آنها را ترسیم کنند، بلکه این امکان را نیز می دهد که اطلاعات مکانی مختلف را تجزیه و تحلیل و حتی ویرایش کنند. یکی از قابلیت های این برنامه این است که می تواند دو لایه اطلاعاتی بردار و رستر را بدون هیچ خطایی پشتیبانی کند. این نرم افزار فوق العاده از فرمت های مختلف داده های رستری نیز پشتیبانی می کند. همچنین داده های برداری را با نقطه، خط و یا چند ضلعی های مختلف قابل استفاده می کند. در ساخت این نرم افزار از دو زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس و پایتون استفاده شده است و همین امر باعث می شود تا بر نرم افزار های GIS دیگر برتری هایی را داشته باشد. از لحاظ کلی، می توان گفت که این نرم افزار، یک نرم افزار ایده آل برای نقشه سازی و ترسیم نقشه و یا نیاز های دیگر مانند اطلاعات مکان ها و ویرایش آنها می باشد.

بخوانید  نقشه یو تی ام (UTM) چیست؟ و چه کاربردی دارد

نرم افزار qgis

امکانات نرم افزار qgis

نرم افزار کیو جی آی اس یا همان  QGIS دارای امکانات بسیاری می باشد. از جمله این امکانات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رایگان

این نرم افزار با وجود همه ویژگی هایش، رایگان می باشد.

  • کم حجم

نسبت به برنامه های دیگر GIS حجم کمتری دارد.

  • پشتیبانی از زبان فارسی

از زبان فارسی نیز پشتیبانی می کند.

  • محیط کاربر پسند و آسان

از محیط پیچیده ای برخوردار نیست و دارای محیط ساده ای است.

  • پشتیبانی از انواع سیستم عامل

برای تمامی سیستم عامل ها نسخه ارائه شده است.

  • پلاگین

می توان پلاگین هایی بر روی برنامه نصب کرد تا ویژگی های آن بیشتر شود.

سال توسعه نرم افزار

نرم افزار کیو جی آی اس توسط فردی به نام گری شرمن در سال 2002 توسعه شده است. این نرم افزار فوق العاده چند سال بعد از توسعه یعنی در سال 2007 به پروژه انکوباتور بنیاد منبع آزاد جغرافیایی تبدیل شد. نسخه اول این نرم افزار در سال 2009 منتشر شد. نرم افزار qgis به دلیل اینکه دارای قابلیت های زیادی است و ابزار های بسیار و کاربردی دارد، از همان سال های اولی که منتشر شد، طرفداران زیادی را به خود جلب کرد و افراد بسیاری از آن استفاده می کردند. نرم افزار qgis برای سیستم عامل های مختلفی ساخته شده است. از جمله این سیستم عامل ها می توان به لینوکس، ویندوز، آی او اس، مک و… اشاره کرد. این نرم افزار با توجه به ابزار ها و امکاناتی که دارد، بر خلاف نرم افزار های دیگر، نیاز به سیستم عامل بالایی برای اجرای آن نیست و شما می توانید با سیستم عامل معمولی این برنامه را اجرا کنید و نیاز های خود را برطرف نمایید.



به این مطلب امتیاز بدید :
5/5 - (7 امتیاز)

مقالات مرتبط

دیدگاه

0 نظر تاکنون ارسال شده است