بهم ریختگی فونت های فارسی در ArcGIS | فونت فارسی در ارک جی ای اس

بهم ریختگی فونت های فارسی در ArcGIS | فونت فارسی در ارک جی ای اس

سوالهای زیادی در مورد به بهم ریختگی فونت های فارسی در ArcGIS ارسال شده، بیشتر افراد هنگام انتقال فایل ها از یک سیستم به سیستم دیگر با از نرم افزار Autocad به ArcGIS با این مشکل روبرو می شوند کنم یک سری توضیحات در مورد این موضوع برانون بدیم.

بهم ریختگی فونت های فارسی  در نرم افزار ها یکی از شایع ترین مشکلات کاربران میباشد، اول از همه چه داشته باشید که نرم افزار ArcGiS فولت ها را از پوشه Fonts در ویندوز می خواند {C:\Windows\fonts( پس اگر فونت مورد نظر در این بونه موجود باشد، قاعدتا بایستی بدون مشکل فونت مورد نظر خوانده شود. فونت ها بایستی با دو پسوند ttf و otf باشند تا بتوانید آنها را در پوشه فونت های و یندوز کیی کنید

اگر یک فایل را از autocad به نرم افزار ArcGIS وارد می کنید توجه داشته باشید که نرم افزار autocad فونت ها را از بوسه مخصوص به خود که در ادرس C:\Program Files\Autodesk\AutoCAD\Fonts قرار دارد می خواند. فرمت این فونت ها shx است و با فونت های ویندوز متفاوت است. ساده ترین کار در این مورد استفاده از فونت های پیش فرضی جون Arial است. این فونت از نوعی استاندارد فونت های ویندوز به نام Unicode پشتیبانی میکند و به همین دلیل می توانید بدون مشکل در بیشتر نرم افزارها از این فونت استفاده کنید. اما اگر از فونت shx خاصی استفاده میکنید بایستی معادل ttf یا otf آن را داشته باشید و در پوشه فونت های ویندوز کپی کنید

بخوانید  اطلاعاتی درباره نقشه برداری در معدن و تونل

اما زمانی که فایل shapefile یا … را از سیستمی به سیستم دیگر منتقل میکنید نیز ممکن است با مشکل خوانده نشدن فونت های فارسی در جداول توصیفی روبرو شوید. برای این مشکل ابتدا مراحل زیر را انجام دهید:

  • به control panel وارد شوید سپس به Region and language وارد شوید
  • سپس از برگه Administrative گزینه change system locale را انتخاب کنید
  • 3 از منوی آبشاری به دنبال گزینه Persian بگردید و سپس تغییرات را ذخیره کنید.

نرم افزار Arcmap را اگر باز کرده اید ببندید و دوباره باز کنید. در صورت عمل نکردن ویندوز را restart کنید.

ممکن است با این کار نیز مشکل بهم ریختگی فونت های فارسی در ArcGIS حل نشود، در ارتباط با shapefile کمی کارتان مشکل است اما برای پایگاه داده ها یک راه ساده وجود دارد.

  اما مشکل به هم ریختن فونت های فارسی در جداول توصیفی از کجا ناشی می شود. کاراکترهای فارسی امکان ذخیره در shapefiles معمولی coverage و sde را ندارند، اما این کارکتر ها در  personal feodatabeas ها و shapefile هایی که unicode برای آنها فعال شده باشد بدون مشکل ذخیره میشوند.

پس توجه داشته باشید اگر میخواهید اطلاعات را انتقال دهید حتما از یکی از دو فرمت personal geodatabeas یا  Unicode enable shapefile استفاده کنید. فعال کردن Unicode برای Shapefile کمی مشکل است اما اگر راغب هستید از این ادرس پیگیری کنید.
پایگاه داده ها ( geodatabease) از فرمت های Unicode به صورت پیشفرض پشتیبانی میکنند، همواره در انتقال فایل ها از این فرمت استفاده کنید.
اگر با وجود استفاده از پایگاه داده باز هم فونت ها به هم ریخته است در پنجره جدول توصیفی بر روی Apperance کلیک کنید و سپس یک فونت Unicode مثل Aria Unicode ms را انتخاب کنید.

بخوانید  بهترین زمان و مکان استفاده از gps | بهترین زمان کار با جی پی اس

یک راهی که برای shapefile ها کار ساز است و ممکن است گاها کارساز باشد تغییر دستی Encoding فایل dbf به فرمت 8 – Utf است. بدین منظور در بین فایل های که یک shapefile را تشکیل می دهند به دنبال فایل با پسوند dbf ، بگردید. این فایل را با notepad باز کنید و سپس بر روی  File > Save as  در  کلیک کنید و نوع Encoding را 8-Utf قرار دهید. سپس فایل را ذخیره کنید و مجد دا آن را در Arcmap باز کنید.

روش دیگری که برای shapefile ها ممکن است کارساز باشد ساخت فایل cps . است. در این باره  مقاله ای در آینده در وب سایت همیار نقشه بردار تهیه میگردد.

اگر این روش ها برای shapefile کارساز نبود تنها راهی که می ماند ذخیره مجد د اطلاعات از منبع اولیه با فرمت پایگاه داده و سیس انتقال آن کامپیوتر دیگر است.

اموزش نصب کامل arcgis را ببینید



به این مطلب امتیاز بدید :
4.5/5 - (8 امتیاز)

مقالات مرتبط

دیدگاه

0 نظر تاکنون ارسال شده است