گرفتن سند برای زمین کشاورزی

گرفتن سند برای زمین کشاورزی

یکی از مباحثی که امروزه مالکین اراضی کشاورزی با آن مواجه هستند گرفتن سند برای زمین کشاورزی است که به دلیل داشتن مراحل و ریزه کاری هایی که دارد اغلب مالکین با آن آشنایی ندارند به همین خاطر در این مطلب به صفر تا صد مراحل اخذ سند برای زمین کشاورزی می پردازیم با ما تا انتها همراه شوید.

شرایط اخذ سند برای زمین کشاورزی

گرفتن سند برای زمین کشاورزی باید از شرایط آن آگاه باشید تا بتوانید برای دریافت سند اقدام نمایید در صورتی که شرایط ذیل را دارا هستید می توانید سند تک برگ دریافت کنید.

متقاضی اخذ سند برای زمین کشاورزی باید بنچاق یا سند مالکیت مادر به نام خود در دست داشته باشد در صورتی که سند به نام متقاضی نباشد باید وکالت نامه محضری از مالک داشته باشد و مدارک هویتی همچون شناسنامه، کارت ملی و کپی برابر با اصل آنها را ارائه نماید.

گرفتن سند برای زمین کشاورزی

در صورتی که سند یا بنچاق به نام متقاضی نیست و ملک را از مالک خریداری کرده باشید یا تعداد خرید و فروش ها زیاد باشد باید اصل و کپی تمامی قولنامه های قبلی را در اختیار داشته باشید چرا که باید به اداره ثبت اسناد مالکیت خود را اثبات نمایید در غیر این صورت قادر به دریافت سند نخواهید بود.

از جمله شرایط بعدی که برای دریافت سند مورد نیاز می باشد تهیه نقشه هوایی و نقشه یو تی ام از ملک مزبور می باشد که برای تهیه نقشه یو تی ام می توانید به کارشناس رسمی نقشه برداری یا کارشناس دادگستری در امور نقشه برداری یا ثبتی مراجعه کرده و با ارائه مدارک مالکیتی خود می توانید برای دریافت نقشه اقدام کنید، تا کارشناس نقشه برداری به صورت حضوری از زمین کشاورزی بازدید نماید و با انجام امور نقشه برداری، نقشه یو تی ام وضع موجود از زمین کشاورزی تهیه نماید و  فایل مختصات ملکی را به همراه نقشه تحویل متقاضی می دهد.

رسید های پرداختی مالیات و عوارض زمین کشاورزی را باید به همراه داشته باشید. در صورتی که زمین کشاورزی شما جز سند مشاعی می باشد باید بر اساس قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاوری برای دریافت سند تفکیکی یا افرازی اقدام نمایید. شایان ذکر است اگر مالک در دسترس نباشد باید وکالت نامه رسمی از مالک به عنوان نماینده وی در اختیار داشته باشید.

بخوانید  نقشه توپوگرافی چیست و چه کاربردی دارد ؟

مراحل اخذ سند برای زمین کشاورزی ارثی

اراضی کشاورزی که مالک آن فوت شده است و بعد از آن بین وراث تقسیم می شود یکی دیگر از شرایطی است که برای اخذ سند برای زمین کشاورزی اقدام می کنند که اغلب با اختلافاتی بین وراث همراه خواهد بود.

برای اینکه وراث برای دریافت سند اقدام نمایند باید دارای برگه حصر وراثت باشند در برگه حصر وراثت، لیست اموال منقول و غیر منقول مالک فوت شده به همراه وراث آن درج شده است که با مراجعه وراث به اداره مالیات و پرداخت مالیات زمین کشاورزی می توانند برای دریافت سند اقدام نمایند.

در تقسیم زمین کشاورزی که مالک آن فوت شده است اولویت با بستگان درجه یک مالک خواهد بود در صورت نداشتن بستگان درجه یک به درجات دیگر خویشاوندی ارث انتقال می یابد که توسط مرجع قضایی و به دستور قاضی این کار صورت می گیرد.

برای اینکه تقسیم ارث زمین کشاورزی انجام شود نیاز به مدارک هویتی مالک متوفق اعم از شناسنامه و کارت ملی خواهد بود سپس وراث با ارائه شناسنامه و کارت ملی به همراه کپی برابر با اصل آن با ضمیمه کردن استشهادیه برای انحصار ورثه اقدام می نمایند در صورت داشتن وصیت نامه باید به مراجع قضایی ارائه گردد.

اخذ سند برای زمین کشاورزی

بعد از صادر شدن گواهی انحصار وراثت، وراث می توانند دادخواست خود را به دادگاه ارجاع داده و به همراه مدارک وراث و مشخص کردن اطلاعات وراث برای اخذ سند برای زمین کشاورزی اقدام نمایند در تقاضانامه سهم الارث هر یک از وراث مشخص می باشد و قاضی برای صادر کردن حکم نیاز به انجام امور نقشه برداری دارد که به همین خاطر درخواست انجام امورات نقشه برداری را به کارشناس رسمی دادگستری در امور نقشه برداری و ثبتی می دهد.

کارشناس رسمی دادگستری در امور نقشه برداری و ثبتی با بررسی اسناد و مدارک مالکیتی زمین کشاورزی بر حسب شرایط مورد نیاز اقدام به تهیه نقشه یو تی ام، تفکیک، افراز و… می نماید و در نهایت نظر خود را به صورت مکتوب با مهر و امضای خود به مرجع قضایی تحویل می دهد در نهایت قاضی بر اساس نظریه کارشناس، رای خود را صادر می نماید و به اداره ثبت اسناد ارجاع می دهد اداره ثبت اسناد با بررسی اسناد زمین کشاورزی و حکم صادره، اقدام به صدور سند تک برگ تفکیک شده برای هریک از وراث می نماید.

بخوانید  صفر تا صد ممیزی املاک

مراحل اخذ سند برای زمین کشاورزی مشاعی

زمین کشاورزی مشاع به زمینی که دارای مالکیت مشترک می باشند گفته می شود در این اراضی مالکیت به صورت ششدانگ در اختیار کسی نیست و به صورت مشترک دارای چند مالک است.

در اراضی مشاعی در ابتدا باید مالکین قدر السهم خود را مشخص نمایند تا بر اساس قدر السهم هر یک از مالکین سند مجزا توسط سازمان ثبت اسناد صادر شود. روال کار در اراضی کشاورزی بدین صورت است که با توجه به مشترک بودن مالکیت زمین، در هنگام فروش باید تمامی مالکین حضور داشته باشند و مالک به تنهایی قادر به فروش زمین کشاورزی نخواهد بود.

برای دریافت سند زمین کشاورزی که مشاعی است در ابتدا باید درخواست تقسیم زمین کشاورزی را ارائه نماید با تفکیک سند مشاعی و مشخص شدن قدر السهم هر یک از مالکین باید تقسیم نامه تهیه شود با تنظیم صورت مجلس تفکیکی که در آن متراژ دقیق زمین به همراه سایر مشخصات درج شده باشد می توان به اداره ثبت اسناد مراجعه کرده و با ارائه تقسیم نامه و مدارک مالکیتی برای دریافت سند تفکیکی و ابطال سند مشاعی اقدام کرد.

محاسبه هزینه تفکیک زمین

تهیه نقشه هوایی زمین کشاورزی

برای اخذ سند برای زمین کشاورزی نیاز به تهیه نقشه یو تی ام خواهد بود که پیش نیاز تهیه نقشه یو تی ام، نقشه هوایی از زمین کشاورزی می باشد تا بر اساس نقشه هوایی تمامی عارضه های زمین را پوشش داده و اطلاعات برداشتی را روی مختصات یو تی ام منتقل نماید. شایان ذکر است که این کار توسط کارشناس نقشه برداری دارای مجوز فعالیت از نظام مهندسی، نظام کاردان ها، کانون کارشناسان دادگستری خواهد داشت.

برای تهیه نقشه هوایی و نقشه یو تی ام زمین کشاورزی می توانید با کارشناسان سایت همیار نقشه بردار تماس گرفته و اطلاعات لازم درباره پروژه خود در اختیار کارشناسان ما قرار داده تا مشاوره تخصصی و در نهایت پروژه شما توسط کارشناسان سایت همیار نقشه بردار در کمترین زمان ممکن و با قیمت مناسب انجام شود.



به این مطلب امتیاز بدید :
3.7/5 - (3 امتیاز)

مقالات مرتبط

دیدگاه

6 نظر تاکنون ارسال شده است
  1. عالی ممنونم

  2. تشکر
    عین زمین مسکونی برای کشاورزی ایا محدود ملک با شفته یا یا دور دیوار برای اخذ سند باید انجام بشه ؟

    • وکالت بدین به وکیلی که تخصصش اسناده و این مدل کارارو میکنه

  3. پدر مادر من در سال 53 فوت نموده و اصلاحات ارضی کشاورزی مقدار 1.5 سم از 74 سهم زمین بابت پرداخت حق عضویت به ایشان در سال 70 تعلق گرفت است و یکی از ورث بدون درج برگ حصر وراث و بدون رضایت دیگر وراث بیشتر از قدرالسهم خود سند عادی به نام خود از اداره ثبت از طریق ماده 147 اقدام نموده است حال چگونه می توانیم نسبت به ابطال سند اقدام نموده. منمون میشوم راهنمایی فرمائید

  4. ممنون واقعا عالی بود منم یه زمین دارم ‌.ه وراثیه وهمین گرفتاری هارودارم

  5. سلام ضمن تشکر من یه زمین با کاربری باغ دارم که برای سند ایدام کرده ام اما نامه ای که شهرداری در پاسخ استعلام اداره ثبت اسناد ارسال کرده ملک مزبور را فاقد حداقل حد نصاب تفکیکی دانسته این به چه معنی است مساحت زمین ۳۲۰ متر است آیا نامه فوق الاشاره شهرداری اشکالی در روند اخذ سند ایجاد می کند؟ ممنون میشوم اگه پاسخ بدهید بسیار متشکرم