وظایف کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری

وظایف کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری

کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری زیر مجموعه کارشناس رسمی راه و ساختمان می باشد که به دلیل تخصصی تر شدن دعاوی ملکی برای بررسی دقیق تر نیاز به نظریه کارشناسی مهندسان نقشه برداری خواهد بود. قاضی برای اینکه بتواند رای مناسب با توجه به شرایط زمین و املاک را صادر نماید، نیاز به نظر و بررسی کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری خواهد داشت تا در نهایت حق به حق دار برسد و پرونده ختم شود. با همیار نقشه بردار تا انتهای این مقاله همراه باشید تا اطلاعات کاملی درباره وظایف کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

از زمان های قدیم مردم همواره برای خرید زمین و ملک به دید سرمایه گذاری به آن نگاه می کردند و برای آنکه مالکیت خود را روی زمین و ملک نشان دهند. دور ملک خود را با سنک یا بوته و… با حصار جدا می کردند. با پیشرفت تکنولوژی و تجهیزات به روز، افراد با مراجعه به مهندسان نقشه برداری، اقدام به نقشه برداری اراضی و املاک خود می نمایند و با ثبت آنها در سازمان های ذی ربط؛ به آن رنگ و بوی قانونی می دهند.

وظایف کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری

کارشناس نقشه برداری دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری به فردی گفته می شود که تحصیلات مرتبط با راه و ساختمان را داراست و می تواند موضوعات تخصصی در زمینه زمین و ملک را مورد بررسی و تحلیل قرار دهد و در نهایت به صورت کاملا رسمی در مراجع قضایی نظر خود را اعلام دارد.

در فرهنگ لغت کارشناس به فردی کاردان و خبره گفته می شود، کارشناس دادگستری نقشه برداری با توجه به دانش و تجربه ای که در زمینه نقشه برداری برخوردار است، اظهار نظر تخصصی می نماید و نظر خود را به صورت مکتوب به همراه مهر و امضای خود به مراجع قضایی تحویل می دهد که این نظر مورد تایید مراجع قانونی قرار می گیرد و بر اساس آن رای صادر می شود.

آشنایی اولیه با کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری

متقاضیان برای اینکه مالکیت زمین یا ملک خود را به اثبات برسانند به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری و امور ثبتی مراجعه می نمایند. امروزه با توجه به گران شدن قیمت اراضی و املاک، میزان دعاوی حقوقی در این زمینه هم رو به افزایش بوده است که برای حل و فصل دعاوی ملکی، نیاز به کارشناسان رسمی دادگستری در امور نقشه برداری و ثبتی خواهد بود تا بر اساس دانش و تجربه تخصصی در این موضوعات مشکلات حقوقی را با ارائه نظریه کارشناسی بر طرف نمایند.

کارشناس دادگستری نقشه برداری قبل از اینکه بتواند به امور کارشناسی بپردازد و پرونده کارشناسی به وی واگذار شود، باید شرایط صلاحیت توسط مراجع ذی ربط مورد تایید قرار گرفته باشد که با قبولی در آزمون ورودی، پروانه کارشناسی رسمی دادگستری را دریافت کرده باشد.

کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری

کارشناس دادگستری نقشه برداری نقشه هایی که تهیه می نماید مورد تایید سازمان های مختلفی همچون شهرداری، ثبت اسناد، دادگستری، جهاد کشاورزی، جهاد سازندگی، منابع طبیعی، نظام مهندسی و… است و در این سازمان ها مورد استفاده قرار می گیرند.

سازمان های فوق الذکر به استناد نقشه های تهیه شده توسط کارشناس رسمی دادگستری، املاک و اراضی که فاقد سند رسمی هستند، بر اساس ماده 147 تعیین تکلیف شده و برای این املاک سند تک برگ صادر می نماید. که برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره به مقاله نحوه دریافت سند از طریق ماده 147 مراجعه نمایید.

بخوانید  معرفی اسکنر تریمبل SX10

با استفاده از نقشه های تهیه شده توسط کارشناس این امکان فراهم شده تا سازمان ها با دقت بالا از مختصات دقیق اراضی و املاک به خوبی آگاه شوند که برای تایید نقشه ها توسط کارشناس رسمی دادگستری با مراجعه حضوری در محل ملک مزبور، جانمایی پلاک ثبتی، حقوق ارتفاقی، حدود اربعه، شماره پلاک اصلی و فرعی را مورد بررسی قرار می دهد.

وظابف کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری چیست؟

تا به اینجای مقاله با کارشناس رسمی دادگستری تا حدودی آشنا شدید. در ادامه قصد داریم تا به وظایف عمده کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری بپردازیم که این وظایف عبارتند از:

  • تهیه نقشه عرصه و اعیان از ملک
  • تهیه نقشه یو تی ام
  • تهیه نقشه کاداستری یا ثبتی
  • تهیه نقشه وضع موجود ملک
  • تعیین حدود اربعه ملک
  • تهیه نقشه جانمایی پلاک ثبتی
  • تفسیر عکس های هوایی
  • تعیین آثار کشت و کار با توجه به عکس های هوایی
  • تفکیک آپارتمان و افراز املاک مشاعی و آپارتمان ها
  • تفکیک اراضی کشاورزی
  • تعیین وضعیت گذر و قطعات مجاور
  • بررسی تداخلات، تعارضات و اختلافات ملکی
  • تعیین آثار قنات و چاه بر اساس عکس های هوایی سال های گذشته و…

مراحل انجام پرونده برای یک کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری

روند انجام پروژه کارشناسی توسط یک کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری به شرح ذیل می باشد:

  1. در ابتدا کارشناس به صورت حضوری به دادگاه مراجعه می نماید و با مطالعه پرونده مزبور و صحبتی که با قاضی پرونده می نمایند از جزییات پرونده، خواسته ها و انتظارات قاضی مطلع می شود.
  2. بعد از آگاهی جزییات پرونده با هماهنگی با مالک یا وکیل قانونی وی به صورت حضوری از ملک بازدید می نماید، اسناد و مدارک را از مالک اعم از قولنامه، سند، نقشه ثبتی و … دریافت می نماید.
  3. در صورت نیاز اقدام به تهیه نقشه یو تی ام و برداشت وضع موجود می نماید.
  4. در صورت نیاز به سازمان نقشه برداری کشور برای تهیه عکس ها و نقشه های مورد نیاز پروژه مراجعه می نماید.
  5. خواسته ها و انتظارات قاضی را روی عکس ها و نقشه های سنوات گذشته پیاده می نماید.
  6. امورات انجام شده را در قالب گزارش حقوقی برای دادگاه مکتوب می نماید و با مهر و امضای خود، آن را تایید می کند.
  7. در صورت لزوم بنا به درخواست قاضی به دادسرا مراجعه می نماید و به صورت شفاهی تمامی مشاهدات خود را توضیح می دهد تا قاضی به صورت کامل از گزارش کارشناسی آگاهی یافته و بر اساس آن، رای مناسب را صادر نماید و هیچگونه حقی از طرفین دعوا ضایع نگردد.

کارشناس دادگستری نقشه برداری

 حق الزحمه کارشناسان رسمی دادگستری

سوالی که برای اکثر افراد پیش می آید این است که میزان دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری چگونه محاسبه می شود؟ کارشناسان رسمی دادگستری در 12 گروه جای می گیرند و گروه ششم این دسته بندی به بخش راه و ساختمان و نقشه برداری اختصاص دارد که محاسبه حق الزحمه کارشناسان دادگستری نقشه برداری بر اساس مواد زیر متغییر می باشد:

  1. بر اساس ماده 33 میزان حق الزحمه کارشناسی اراضی غیر کشاورزی و ساختمان ها با توجه به مقام ارجاع کننده یا مرکز تعیین می شود و حداقل حق الزحمه 300 هزار تومان در نظر گرفته شده است که برای شرایط مختلف به ماده 9 و 11 کانون کارشناسان دادگستری می توانید مراجعه کنید.
  2. بر اساس ماده 34 حق الزحمه تطبیق وضعع محل یا بنا با نقشه های سازه یا معماری بابت هر متر مربع مساحت 1000 تومان و مقدار حداقل آن 400 هزار تومان و حداکثر 4 میلیون تومان در نظر گرفته می شود.
  3. بر اساس ماده 35 حق الزحمه تطبیق وضع محل یا بنا با مشخصات قراردادی ساختمان ها بابت هر متر مربع زیر بنا مبلغ 1000 تومان، کمترین و بیشترین مبلغ دریافتی بین 400 هزارتومان تا 4 میلیون تومان می تواند در نظر گرفته شود.
  4. بر اساس ماده 36 حق الزحمه تهیه نقشه های سازه و معماری یا گزارش فنی مقاومت ساختمان موجود حداقل 400 هزار تومان و حداکثر 800 هزارتومان خواهد بود.
  5. بر اساس ماده 37 هزینه افراز و قطعه بندی نیاز به تهیه نقشه افراز خواهد بود که بر اساس ماده 11 به همرا ه 20 درصد اضافه در نظر گرفته خواهد شد.
  6. بر اساس ماده 38 حق الزحمه سابقه احیا زمین تا متراژ 1000 مترمربع مبلغ 300 هزار تومان و به ازای هر 1000 مترمربع اضافه مبلع 100 هزار تومان افزوده خواهد شد.
  7. مطابق ماده 39 برای پیاده سازی حدود پلاک ثبتی در عکس هوایی و نقشه، اگر گذر بند مشخص باشد تا متراژ 1000 متر مربع 400 هزار تومان و برای مازاد از این متراژ تا 10 هکتار برای هر متر مربع 40 تومان و اگر متراژ از 10 هکتار بیشتر باشد بابت هر مترمربع مازاد 20 تومان و حداکثر مبلغ 8 میلیون تومان می تواند در نظر گرفته شود. اگر گذربند مشخص نباشد تا متراژ 1000 متر مربع مبلغ یک میلیون تومان و مازاد آن تا 10 هکتار مبلغ 40 تومان برای هر متر مربع و اگر 10 هکتار بیشتر باشد برای هر متر مربع مازاد 20 تومان و حداکثر مبلغ 10 میلیون تومان می تواند در نظر گرفته شود.
بخوانید  برخی از مهمترین لغات زبان تخصصی معماری و عمران

نحوه اعتراض بر نظر کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری

درخواست کارشناسی به دستور قاضی برای پرونده داده می شود تا کارشناس به بررسی وضع موجود ملک بپردازد و در نهایت با مراجعه حضوری از ملک و پس از انجام موارد خواسته شده طی گزارش مکتوب نظر خود را ممهور به مهر کارشناسی تقدیم دادگاه می نماید و اگر طرفین دعاوی نسبت به نظر کارشناسی شده اعتراضی ننمایند نظر کارشناس مبنای رای قاضی قرار خواهد گرفت.

در صورتی که هر دو یا یکی از طرفین دعوا نسبت به نظریه کارشناسی معترض باشند و بدین باور باشند که تضییع حقی صورت گرفته است قاضی دستور مجدد کارشناسی با هیات سه نفره می دهد و در این شرایط 3 کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری شرایط را مورد بررسی قرار می دهد و در نهایت به اجماع نظر خود را اعلام می دارند.

اگر باز هم یکی از طرفین به نظریه هیات سه نفره معترض باشد قاضی دستور رسیدگی به هیات 5 نفره می دهد تا تعیین تکلیف نهایی صورت پذیرد و رای نهایی بر اساس هیات 5 نفره صادر خواهد شد.

علت استفاده از هیات کارشناسان متعدد چیست؟

علت استفاده از تعداد فرد در هیات کارشناس رسمی دادگستری به نتیجه رسیدن نظر کارشناسان است چرا که در صورتی که تعداد کارشناسان زوج باشد هیچوقت نظریه به سرانجام نمی رسد برای مثال اگر هیات دو نفره باشد یکی موافق باشد و دیگری مخالف، قاضی نمی تواند رای مناسب را صادر نماید به همین خاطر از تعداد فرد در کارشناسی استفاده می شود.

جمع بندی مقاله و کلام پایانی

همانطور که توضیح داده شد کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری دارای بار حقوقی می باشد و در صورت هر گونه اشتباه محاسباتی و… بار حقوقی به دنبال خواهد داشت. به همین خاطر برای تفسیر عکس های هوایی، تهیه نقشه هوایی، انجام امور نقشه برداری، پیاد سازی ملک بر اساس نقشه ها و… باید کارشناس از دانش و تجربه کافی در این زمینه برخوردار باشد تا از تضییع حق جلوگیری شود.

در پایان خوشحال خواهیم شد نظرات و سوالات خود را در قسمت نظرات همین مقاله با ما به اشتراک بگذارید.



به این مطلب امتیاز بدید :
4.2/5 - (5 امتیاز)

مقالات مرتبط

دیدگاه

3 نظر تاکنون ارسال شده است
  1. سپاس از توضیحاتتون

  2. 👍🏻👍🏻👍🏻

  3. سپاس بابت این توضیحات مفید