جانمایی پلاک ثبتی چیست ؟ | جانمایی ثبتی عرصه با سند

جانمایی پلاک ثبتی چیست ؟ | جانمایی ثبتی عرصه با سند

جانمایی پلاک ثبتی به ما کمک می کند تا اگر در متراژ یا موقعیت جغرافیای ملک یا زمین خود با دیگر افراد دچار مشاجره و بحث شدیم به راحتی بتوانیم مشکل را اثبات و برطرف کنیم. با استفاده از جانمایی پلاک ثبتی می توان ملک یا زمین مورد نظر را موقعیت یابی کرد و تمام پارامترهایی را که با دیگر افراد دچار اختلاف هستیم را مشخص کنیم، این پارامترها می تواند میزان همسایگی ها، متراژ و وضعیت ملک شخصی، زمین و… باشد (تمامی این موارد در کاداستر شهری مشخص است). در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت جامع و کامل بفهمید که جانمایی پلاک ثبتی چیست و چه کاربردهایی دارد.

جانمایی پلاک ثبتی چیست؟

جانمایی پلاک ثبتی روشی است که از طریق آن می توان موقعیت زمین یا ملک شخصی را بر اساس اسناد موجود شامل سند رسمی، بنچاق، قولنامه و یا هر مدرک دیگر و تطبیق آن با نقشه های ثبتی، نقشه های شهرداری و مستندات سایر سازمان ها مشخص کرد. در جواب این سوال که جانمایی پلاک ثبتی برای چیست می توان گفت که جانمایی پلاک ثبتی زمانی به کار گرفته می شود که اطلاعات مربوط به موقعیت و متراژ ملک یا زمین را در اختیار نداشته باشیم و یا از بین رفته باشد. متاسفانه در گذشته اسناد به گونه ای بود که موقعیت ملک یا زمین به شکل دقیق مشخص نمی شد. با گذشت زمان بافت شهری دچار تغییرات زیادی شده است و این احتمال وجود دارد که در محدوده ملک یا زمین شخصی تان به صورت غیرقانونی ساخت و سازی صورت گرفته باشد. برای اینکه ملک یا زمین شخصی مان دچار تعرض توسط دیگر افراد قرار بگیرد باید اسناد ثبتی در اختیار داشت. اسناد ثبتی یک نوع نقشه ای ثبتی محله ای است که برای صدور سند مالکیت به این نقشه نیاز پیدا میکنیم. این نقشه با کمک نقشه برداران حرفه و با تجربه، ملک یا زمینی که مدعی مالکیت هستید با مدرک ارائه شده تطبیق داده می شود.

جانمایی پلاک ثبتی

 

جانمایی پلاک ثبتی

نقشه UTM در جانماهای پلاک ثبتی

پروسه اصلی جانمایی پلاک ثبتی و صدور پروانه ساخت به تهیه موقعیت زمین یا ملک شخصی نسبت به همسایگان آن مربوط میشود. این نقشه به فرمت UTM به وجود می آید، دلیل آن هم این است که تمام سازمانهای مربوط به اداره ثبت اسناد و املاک، شهرداری ها، سازمان زمین و مسکن یا زمین شهری، اداره اوقاف و… تنها این فرمت را می پذیرند. نقشه UTM، نقشه ای است که از طریق دستگاه مختصات جغرافیایی UTM می توان متراژ و مساحت ملک یا زمین شخصی، وضعیت ملک در میان سایر پلاک ثبتی های منطقه و… را به شکل دقیق مشخص کرد. برای تهیه نقشه UTM باید از کارشناس و نقشه بردار حرفه ای و با تجربه کمک گرفت به دلیل اینکه میزان دقتی که برای این نقشه به خرج داده می شود به صورتی است که متراژ یک ملک شخصی یا زمین شخصی با همسایه بغلی آن در واحد صدم متر اندازه گیری می شود. همچنین مکانی که مورد اختلاف است به وسیله  دستگاه جی پی اس دو فرکانس با دقتی در حدود صدم سانتی متر مشخص می شود. به دلیل اینکه مقدار دقتی که برای تهیه این نقشه صرف می شود زیاد است، اداراتی که این نقشه UTM را تهیه میکنند، از متخصصین حرفه ای و کاربلد استفاده می کنند. معمولا در پایین سند تک برگی که توسط اداره ثبت اسناد و املاک صادر می شود علامت نقشه UTM درج می شود که این امر اهمیت و دقت سند ارائه شده را نشان می دهد. همچنین دیده شده که بیشتر نقشه بردار های که در جانمایی مشغول هستن با سامانه شمیم کار میکنند.

جانمایی پلاک ثبتی به چه مدارکی نیاز است؟

به سه روش مختلف می توان سند جانمای پلاک ثبتی تهیه کرد. روش اول، روشی است که در آن فردی که ادعای مالکیت دارد اما مدارک آن را به هر دلیلی گم کرده است در ابتدا این فرد باید مالکیت خود را در آن ناحیه اثبات کند تا بعدا بتواند جانمای پلاک ثبتی داشته باشد. در روش دوم، فرد متقاضی که دارای سند، بنچاق، قولنامه یا هر مدرک دیگر دال بر مالکیت است می تواند با نشان مدارک مربوطه، ناحیه ای که طبق مدارک صاحب آن است را در جانمای پلاک ثبتی اثبات کند. در روش آخر که معتبرترین روش ممکن برای اثبات مالکیت است، فرد مدعی دارای سند مالکیت یا سند مادر است و به راحتی می تواند با نشان دادن سند مالکیت کار جانمایی پلاک ثبتی را به پایان برساند.

بخوانید  اطلاعاتی درباره انواع سیستم تصاویر

 آیا جانمایی پلاک ثبتی نیاز به تایید کارشناس دادگستری دارد؟

اداره ای که در آن درخواست جانمایی پلاک ثبتی کرده اید باید توسط کارشناس دادگستری آن اداره مورد تایید قرار گیرد به این دلیل که مدرک صادر شده نشان دهنده مالکیت شما در ملک یا زمینی می باشد پس لازم است برای اطمینان بیشتر توسط یک کارشناس دادگستری مورد تایید قرار بگیرد. معمولا کارشناس دادگستری در دو بخش نقشه برداری و امور ثبتی مدرک صادر شده را تایید میکند پس در این خصوص باید دانست که از کدام کارشناس دادگستری کمک گرفت تا از بروز مشکل اداری در آینده جلوگیری کرد.

تفاوت کارشناس دادگستری امور ثبتی با نقشه برداری در جانمائی چیست؟

قبل از اقدام کردن برای گرفتن  مدرک جانمایی پلاک ثبتی باید دانست که تفاوت کارشناس دادگستری امور ثبتی با نقشه برداری در جانمائی در چیست، معمولا در صورتی که مدرک معتبری برای اثبات مالکیت نداشته باشم و یا تغییرات زیادی در میزان اراضی که ادعای مالکیت داریم رخ داده باشد باید صدور مدرک جانمای پلاک ثبتی توسط کارشناس دادگستری انجام شود اما اگر تغییر چندانی رخ نداده باشد و مدرک ارائه داده شده معتبر باشد تنها تایید نقشه بردار جانمائی برای صدور مدرک جانمایی پلاک ثبتی کافی می باشد، همچنین در صورتی که نقشه بردار جانمائی، تایید کارشناس دادگستری را برای صدور سند لازم بداند، صدور سند جانمائی پلاک ثبتی باید برای تایید در اختیار کارشناس دادگستری قرار بگیرد.

جانمایی پلاک ثبتی

آیا سندهای مشاعی نیاز به جانمائی دارند؟

املاکی که برای انتقال مالکیت به سند های مشاعی نیاز دارد باید مکان دقیق ملک مورد نظر در سند مالکیت یا سند مادر مشخص شود، دلیل آن هم این است که در گذشته مکان دقیق املاک به صورت واضح مشخص نمی شده است و فقط مساحت و طول متراز املاک در سند مادر ذکر می شده است. امروزه برای صدور مالکیت به سند شش دانگ نیاز است و در سند شش دانگ، مکان دقیق املاک به صورت دقیق در سند مادر ذکر میشود، برای همین در صدور سند شش دانگ املاکی که به سندهای مشاعی نیاز دارد، باید جای دقیق املاک به صورت دقیق مشخص شود.

ببینید: پیدا کردن پلاک ثبتی ملک


جانمایی ثبتی عرصه با سند

در صورتی که موقعیت املاک نا معلوم باشد و اطلاعاتی در دسترس نباشد، برای تعیین موقعیت ملک از جانمایی ثبتی عرصه با سند توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی این کار انجام می شود. برای تعیین موقعیت و حدود عرصه روی زمین از جانمایی ثبتی استفاده می شود که با استفاده از مدارکی به صورت سند منگوله دار یا شاهنشاهی که از ملک وجود دارد، توسط کارشناس این کار انجام می شود. با همیار نقشه بردار تا انتها همراه شوید تا اطلاعات جامعی درباره جانمایی ثبتی عرصه با سند در اختیار شما عزیزان قرار گیرد.

جانمایی ثبتی عرصه با سند

تعریف جانمایی ثبتی عرصه چیست؟

جانمایی عرصه با استفاده از سند رسمی ملک امکان پذیر است، برای این منظور باید یک نقشه یو تی ام با مقیاس 1:2000 تهیه کرد و به همراه جانمایی پلاک ثبتی یک کپی از آن را در اختیار سازمان ثبت اسناد قرار داد. برای اینکه بتوان جانمایی ثبتی را انجام داد، نیاز به تهیه نقشه یو تی ام، عکس ها و نقشه های هوایی سنوات گذشته خواهد بود تا بر اساس این نقشه و پلاک ثبتی که در سند مالکیت قرار دارد مشخص شود که زمین مزبور همان زمینی است که خواستار دریافت سند آن هستید.

کار جانمایی ثبتی نیاز به دانش و تجربه کافی داد تا بتوان آدرس دقیق به درستی مشخص و تعیین گردد. با جانمایی ملک روی نقشه ها و عکس های هوایی مشکلات ناشی از تداخلات و تعارضات با املاک همجوار نیز پیش نخواهد آمد.

مراحل انجام جانمایی ثبتی عرصه با سند

برای اینکه کار جانمایی ثبتی عرصه به درستی صورت پذیرد، در ابتدا باید مدارک و اسناد ملک مزبور توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مورد بررسی قرار گیرد، تا بر اساس پلاک ثبتی که در سند موجود است با استعلام گرفتن از نقشه ثبتی و تهیه نقشه ثبتی و عکس قدیمی ارتوفتو به ترتیب کار جانمایی ملک نیز صورت پذیرد.

بخوانید  آموزش تغییرات در نقشه توپوگرافی در سیویل تری دی (فصل 0 قسمت 2)

برای اینکه کار جانمایی انجام شود باید نقشه ثبتی به مختصات یو تی ام تبدیل گردد، با تبدیل مختصات یو تی ام به صورت دقیق موقعیت ملک تعیین می شود و بر این اساس می توان حدود اربعه و مرز آن با همسایگان به صورت دقیق مشخص کرد.

با تهیه نقشه یو تی ام ملک به صورت دقیق موقعیت ملک روی زمین تعیین می شود، در نهایت کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی با چاپ نقشه یو تی ام آن را با مهر و امضای خود تایید می نماید و به متقاضی تحویل می دهد، متقاضی از این نقشه برای اثبات حدود و مرزبندی ملک می تواند استفاده نماید.

جانمایی ثبتی عرصه با سند

چه زمانی از جانمایی پلاک ثبتی روی عکس های هوایی استفاده می شود؟

در شرایط مختلفی از جانمایی پلاک ثبتی روی عکس های هوایی استفاده می شود که عبارتند از:

  • برای زمین های گمشده
  • برای اختلافات ملک با همسایگان
  • شناسایی اراضی ملی و…

در برخی مواقع مالک اصلی ملک در قید حیات نیست و وراث صاحب ملک از موقعیت دقیق ملک مطلع نیستند و تنها سند ملک را در دست دارند، در این مواقع با استفاده از نقشه های ثبتی منطقه و جانمایی دقیق می توان مکان دقیق ملک مزبور را شناسایی و مشخص کرد.

در موارد دیگر به دلیل اختلافاتی که بین مالک و همسایگان وجود دارد، متقاضی بر این باور است که همسایگان به ملک وی تعرض کرده اند که در این مواقع کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی با بررسی ملک و جانمایی در صورت تعرض، میزان تعرض را به صورت دقیق مشخص می نماید.

جانمایی ملک در زمانی که موقعیت آن مشخص نیست، کاری بسیار سخت و پیچیده است که بر اساس نقشه ثبتی منطقه روی نقشه 1:2000 مشخص می شود و جانمایی روی زمین به اصطلاح چهار میخ می شود.

جانمایی ملک در مواقعی که در طول سالیان دور مرز بین همسایگان و موقعیت ملک تا حدودی از بین رفته است، در این شرایط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری که به علوم تفسیر عکس هوایی نیز مسلط است با استفاده از عکس هوایی سال مورد نظر، مختصات دقیق ملک را با استفاده از نرم افزارهای مربوطه مشخص و روی زمین جانمایی می نماید.

دلایل استفاده از کارشناسان خبره برای جانمایی ثبتی عرصه با سند چیست؟

امروزه با توجه به گران شدن قیمت املاک و اراضی یکی از راههای حل دعاوی ملکی استفاده از کارشناسان خبره و رسمی نقشه برداری است. افراد زیادی با القاب مختلف اقدام به کلاهبرداری می نمایند به همین خاطر برای اینکه یک کارشناس خبره و رسمی را برای انجام پروژه خود انتخاب کنید حتما نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

  • قبل اینکه کارشناس را برای پروژه خود انتخاب نمایید به صورت کامل تحقیقات نمایید و یا با دریافت رزومه کاری کارشناس از میزان مهارت وی با توجه به پروژه هایی که با موفقیت گذرانده است، آگاه شوید و از صحت آنها مطمئن شوید. بعد از اینکه اطمینان پیدا کردید که کارشناس مورد نظر قابل اعتماد است، اسناد و مدارک خود را در اختیار آن قرار دهید، در غیر این صورت مدارک خود را در اختیار افراد کلاهبردار قرار ندهید.
  • برای انجام جانمایی ثبتی عرصه با سند حتما از کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی بهره بگیرید و از برون سپاری پروژه خود به افراد غیر رسمی اجتناب کنید.
  • تمام خواسته های مورد نیاز پروژه خود را داخل قرارداد درج نمایید و مسئولیت آن را بر عهده کارشناس مربوطه قرار دهید، چرا که افراد زیادی بنا به دلایل مختلف از متقاضی بابت هر مرحله هزینه بیشتری طلب می نمایند، که با داشتن قرارداد دیگر این سواستفاده ها از بین خواهد رفت.
  • همواره با کارشناس در ارتباط باشید و از روند انجام کار و زمان کاری اطلاع یابید و پس از اتمام کار، مدارک و اسناد خود را از کارشناس مربوطه تحویل بگیرید.
  • کارشناس نقشه برداری باید نقشه ها و مدارکی را که تهیه کرده است را با مهر و امضای خود تایید نماید، چرا که هرگونه نقشه و مدرکی بدون مهر و امضای کارشناس رسمی فاقد اعتبار قانونی می باشد.


به این مطلب امتیاز بدید :
4.9/5 - (8 امتیاز)

مقالات مرتبط

دیدگاه

3 نظر تاکنون ارسال شده است
  1. جامع و کامل
    ممنون

  2. برای جانمایی نقشه بردار باید دارای نظام مهندسی باشد؟