تفاوت پلاک ثبتی با پلاک تفکیکی

تفاوت پلاک ثبتی با پلاک تفکیکی

تفاوت پلاک ثبتی با پلاک تفکیکی | امروزه بسیاری از مردم به کار خرید و فروش ملک مشغول هستند. اما باید توجه کنند که نکاتی برای این کار وجود دارد. یکی از این نکته های قابل توجه، پلاک ثبتی و پلاک تفکیکی است. پلاک های ثبتی به دو نوع اصلی و فرعی تقسیم می شوند که هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارند و هر کدام در سند املاک مهم می باشند و در صورت نبود آنها ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید. در ادامه درباره این پلاک های ثبتی بیشتر توضیح خواهیم داد.

پلاک ثبتی چیست؟

بسیاری از مردم می خواهند که کار خرید و فروش ملک را راه اندازی کنند. اما نمی دانند که باید به چه نکاتی توجه فرمایند. یکی از این نکات مهم در خرید و فروش ملک، نکات پلاک ثبتی و نقشه ثبتی می باشد. در واقع، می توان گفت که پلاک های ثبتی یک نوع شناسنامه برای ملک های مختلف می باشند و وجود آن ضروری است. این پلاک ها را اداره ثبت اسناد و املاک کشور تعیین می کند.  پلاک ثبتی یک نوع شناسنامه ملک است که شماره هر ملک روی آن ثبت می شود. شما می توانید با استفاده از این پلاک ها اطلاعات زیادی را راجع به ملک ها بدانید. در واقع می توان گفت که پلاک ها، شناسنامه ملک ها می باشند و اطلاعات آنها بر روی آن درج شده است. به این نکته باید توجه کرد که سیستم های ثبتی زیر مجموعه کاداستر میباشند.

ماهیت پلاک ثبتی

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، برای اینکه بر روی ملک ها نظارت راحت تری داشته باشد، کلیه استان ها را به بخش های کوچک دیگری تقسیم کرده است که به هر یک از این قسمت ها بخش می گویند. هر بخش ثبتی در زمین، به قطعات کوچکتر هم تقسیم شده است که به آن قطعه اصلی یا قطعه مادر می گویند. ممکن است در طول زمان قطعه های فرعی به قطعه های کوچکتری تقسیم شوند. در این زمان باید راهی وجود داشته باشد تا بتوان این قطعات را با هویت جدیدشان شناسایی کرد. بزرگان کشور برای اینکه بتوانند این قسمت ها را شناسایی کنند، شماره پلاک ثبتی را به وجود آوردند. این شماره ثبتی ترکیبی از شماره اصلی و شماره فرعی می باشد. در سال های قبل، اداره های ثبتی با هر مراجعه افراد، به اختصاص پلاک ثبتی اقدام می کردند. به همین دلیل المروزه ممکن است در برخی جا ها شماره های ثبتی به هم ریخته باشد و شما می توانید از روی آن آدرس ملک را پیدا کنید. این مسئله بیشتر در بخش های قدیمی کشور دیده می شود.

پلاک ثبتی

پلاک ثبتی فرعی چیست؟

در گذشته، پلاک ها به دلیل  اینکه از اهمیت زیادی برخوردار بودند بر روی سنگ ها حک می شدند. اما به مرور زمان و گران شدن هزینه های پلاک های سنگی، این پلاک ها جای خود را به پلاک های فلزی دادند. پلاک های فلزی یک وسیله مستطیل شکل می باشد که شماره ثبتی هر خانه بر روی آن درج می شود. شما می توانید با استفاده از این پلاک ها اطلاعاتی را به دست آورید. برای مثال می توانید از محدوده ملک مطلع شوید. یعنی شما می توانید متوجه شوید که این ملک از شرق، غرب، شمال و جنوب به کجا وصل می باشد; و چه محدوده ای را شامل می شود. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، تقسیم بندی هایی را انجام داده است. یعنی اول کشور را به استان ها، بعد به بخش ها، و بعد به تقسیم بندی های کوچکتری تبدیل کرده است که به آنها قطعه اصلی یا قطعه مادر می گویند و هر قطعه اصلی که وجود دارد یک پلاک فردی مخصوص به خود دارد. تا اینجا ما توضیح دادیم که هر یک دارای پلاک های ثبتی اصلی و فرعی می باشند.

بخوانید  همه چیز درباره پهپادها در نقشه برداری

پلاک تفکیکی چیست؟

در پلاک های ثبتی اصلی و فرعی یا تفکیکی، شماره های اصلی و فرعی با ممیز هایی از هم جدا می شوند و قابل فهم تر می شوند. برای مثال می توان عدد 5274/25 را مثال زد. در این مثال عدد سمت راست ممیز یعنی 5274 را شماره فرعی می نامند و شماره سمت چپ ممیز یعنی عدد 25 را شماره اصلی می نامند. البته نکته دیگری نیز وجود دارد که لازم به ذکر می باشد. ممکن است هنگام بررسی این پلاک ها با کلمه هایی مانند مجزی و مفروض روبرو بشوید. در این مواقع به یاد داشته باشید که کلمه مجزا به معنی جزء به جزء می باشد و همچنین کلمه مفروض نیز به معنی جدا کرده شده می باشد. اپارتمان تفکیکی به شماره ای گفته می شود که وقتی زمینی را به چند قسمت مختلف تقسیم می کنند، هر قسمت را شماره گذاری می کنند. به این شماره ها شماره تفکیکی و یا پلاک تفکیکی گفته می شود.

پلاک تفکیکی

پلاک تفکیکی چه تفاوتی با پلاک ثبتی دارد؟

همانطور که در مطالب بالا گفته شد، شماره تفکیکی به شماره ای می گویند که زمینی را به چند قسمت مختلف تقسیم می کنند و آنها را شماره گذاری می کنند. به این شماره ها شماره تفکیکی یا پلاک تفکیکی می گویند. البته لازم به ذکر می باشد که این شماره ها به هیچ وجه از وسط اعداد شروع نمی شوند. یعنی همیشه نامگذاری قسمت های مختلف زمین از عدد یک شروع و نامگذاری می شوند و برای مثال از عدد 6 شروع نمی شوند. اما نکته مهم اینجاست که خیلی از مردم پلاک ثبتی را با پلاک تفکیکی اشتباه می گیرند. پلاک ثبتی دارای دو بخش می باشد که نام های آنها بخش اصلی و بخش فرعی است. همچنین لازم به ذکر می باشد که ممکن است قطعه ها تقسیم نشوند و از پلاک ثبتی فرعی استفاده نشود و شماره ها فقط دارای پلاک اصلی باشد.

تفاوت پلاک ثبتی با پلاک تفکیکی
تفاوت پلاک ثبتی با پلاک تفکیکی

نحوه استعلام پلاک ثبتی ملک

شما می توانید با استفاده از روش های مختلفی به استعلام پلاک ثبتی ملک بپردازید. اما بهترین و آسان ترین روش آن ورود با سایت ثبت اسناد و املاک کشور می باشد و از آنها استعلام کنید. سپس با استفاده از ثبت اطلاعات ملک بر روی سامانه ثبت املاک و اسناد کشور این کد 18 رقمی را دریافت کنید. این کد به نام کد یکتا شناخته می شود. شما می توانید با استفاده از این کد و ورود به سامانه ثبت اسناد و املاک کشور به راحتی به استعلام پلاک ثبتی ملک بپردازید و اطلاعات زیادی را درباره ملک مورد نظر به دست آورید. همچنین شما می توانید اگر به این وب سایت دسترسی نداشتید از روش های دیگر برای استعلام استفاده کنید و از مشکل و اطلاعات ملک با خبر شوید. یکی از این روش ها روشی می باشد که به اصطلاح به این روش، روش جانمایی معکوس ملک گفته می شود و شما می توانید در صورت بروز مشکل از این روش استفاده نمایید.

شناسه یکتای استعلام چیست؟

همانطور که در مطالب بالا گفته شد، شما باید برای استعلام پلاک ثبتی ملک خود از روش های مختلفی استفاده کنید. اما ساده ترین روش مراجعه به وب سایت ثبت اسناد و املاک کشور می باشد. شما باید برای دریافت کد 18 رقمی که در این مراحل مورد نیاز است، اطلاعات سند ملک را در وب سایت و یا سامانه ثبت املاک و اسناد کشور ثبت کنید. پس از اینکه این عمل نهایی شد و همه مراحل ثبت به درستی انجام گردید، کد 18 رقمی در اختیار شما قرار می گیرد و به راحتی می توانید از آن استفاده کنید. لازم به ذکر می باشد که همانطور که از نام این کد پیداست، کد به صورت یکتا می باشد. یعنی در کشور هیچ کدی دقیقا شبیه به کدی که در اختیار شما قرار گرفته است نیست و کاملا متفاوت و یکتا می باشد.

تفاوت پلاک ثبتی با پلاک تفکیکی

استعلام وضعیت ثبتی ملک روی زمین

اگر شما می خواهید استعلام ثبتی ملک خود را به دست آورید، لازم به ذکر می باشد که به دست آوردن استعلام ثبتی هر ملک، نیازمند پلاک ثبتی آن می باشد و بدون پلاک ثبتی استعلام انجام نمی گیرد و با خطا مواجه می شوید. و برای اینکه بتوانید پلاک ثبتی را به دست آورید، باید از روش جانمایی معکوس برای به دست آوردن پلاک ثبتی استفاده کنید. برای بدست آوردن پلاک ثبتی باید نقشه ای را آماده کنید. شما می توانید با برداشتن دقیق گوشه های ملک در سیستم مختصات یو تی ام، رسم این نقشه را شروع کرده و آن را تمام کنید. سپس با قرار دادن نقشه به دست آورده بر روی اطلاعات و نقشه های سیستم مختصات یو تی ام، پلاک ثبتی را به دست آورید. و در مرحله آخر به دفتر اسناد رسمی مراجعه می کنید و با قرار دادن پلاک ثبتی در آنجا از آخرین وضعیت ثبتی ملک مطلع شوید و از آن استعلام بگیرید.

بخوانید  نقشه توپوگرافی چیست و چه کاربردی دارد ؟

انواع شماره پلاک ثبتی در اسناد مالکیت ملک

یکی از اصلی ترین تفاوت پلاک ثبتی با پلاک تفکیکی شماره های پلاک در اسناد مالکیت ملک است که می توانند از چند نوع باشند. ما در این متن برخی از انواع آن را برای شما بیان می کنیم :

·        نوع اول

این نوع دارای یک شماره اصلی یا همان شماره مادر می باشد که فاقد قسمت شماره فرعی است. مانند: 54

·        نوع دوم

این نوع از دو نوع شماره ثبتی استفاده می کند. یعنی از یک شماره اصلی یا مادر و از یک شماره فرعی. مانند: 5236/45

·        نوع سوم

این نوع دارای یک شماره اصلی یا همان یک شماره مادر می باشد و چند شماره فرعی. مانند: 1425/4536-45

·        نوع چهارم

این نوع دارای چند تا پلاک اصلی می باشد و چند تا پلاک فرعی.

همچنین لازم به ذکر می باشد که اطلاعات گفته شده در متن های بالا در صفحه سوم سند املاک درج می شود و همچنین اطلاعاتی مانند مساحت و حدود اربعه، که به معنی موقعیت مکانی ملک در شمال، جنوب، شرق و یا غرب می باشد نیز در همین صفحه نوشته می شود اما ممکن است در بعضی از سندها اطلاعات مساحت و حدود اربعه نوشته نشده باشد.

پلاک تفکیکی

نقشه ثبتی یا کروکی ثبتی چیست؟

در زمان های قدیم هیچ نقشه ای از املاک وجود نداشت و این مسئله گاهی اوقات باعث دردسر می شد. به همین دلیل برای اینکه تداخلات بین مردم از بین برود و مکان ملک ها هم مشخص شود، هنگامی که املاک را پلاک گذاری می کردند، یک کروکی غیر دقیق نیز از مکان های این املاک رسم می کردند. در این کروکی ها شماره پلاک ثبتی نیز قید می شد و ترتیب منظمی هم نداشتند. به دلیل اینکه یک منطقه به ترتیب سند دریافت نمی شد و این عمل باعث می شد تا نقشه های ثبتی نیز زیاد دقیق ترسیم نشوند. همچنین ممکن بود در بعضی از این نقشه ها ابعاد ملک نشان داده نشود. اما امروزه شما به راحتی می توانید نقشه های همه ملک ها را مشاهده کنید و به راحتی از روی آن محل دقیق ملک را متوجه شوید.

اهمیت پلاک ثبتی و تفکیکی املاک

اگر به سند ثبتی هر یک از املاک مختلف نگاه کنیم، ردیفی از اعداد را در بالای هر یک از آن سند ها می بینیم. در نگاه اول شاید شما از آن عدد ها هیچ چیز سر در نیاورید و با خود بگویید که چیز مهمی نیستند، اما در واقع آنها پلاک های ثبتی اند. پلاک های ثبتی به قدری برای ملک ها اهمیت دارد که شناسنامه برای انسان ها اهمیت دارد. پلاک ثبتی یک نوع شناسنامه منحصر به فرد برای زمین های مختلف در هر نقطه از ایران می باشد. این پلاک اگر بر روی اسناد وجود نداشته باشد، ممکن است اختلاف های بزرگی در بین مردم به وجود بیاید

تفاوت پلاک ثبتی با پلاک تفکیکی

در صورتی که نیاز به پیدا کردن پلاک ثبتی دارید مقاله ای با همین عنوان در وب سایت منتشر شده که میتوانید مطالعه نمایید.

 

حال که شما هم با تفاوت پلاک ثبتی با پلاک تفکیکی آشنا شدید هرگونه سوالی در این رابطه دارید میتوانید در بخش کامنت ها بپرسید !!



به این مطلب امتیاز بدید :
5/5 - (4 امتیاز)

مقالات مرتبط

دیدگاه

0 نظر تاکنون ارسال شده است