انواع راه های پیدا کردن پلاک ثبتی

انواع راه های پیدا کردن پلاک ثبتی

پیدا کردن پلاک ثبتی | اگر مالک خانه یا قطعه زمینی باشید، قطعا تا به حال کلمه پلاک ثبتی به گوش تان خورده است. اما آیا می دانید که پلاک ثبتی چیست و چه کاربردی برای شخص دارد!؟ ما در این مقاله اطلاعاتی را درباره کاربرد های پلاک های ثبتی خدمت شما ارائه کرده ایم. در ادامه با ما همراه باشید تا با راه های پیدا کردن پلاک های ثبتی و روش استعلام آن آشنا شوید.

پلاک ثبتی چیست و چه کاربردهایی دارد

اگر تا به حال خرید و فروش خانه و یا زمینی را انجام داده اید؛ قطعاً با پلاک ثبتی آن سر و کار داشته اید و تا حدی با آن آشنایی دارید. پلاک های ثبتی توسط اداره ثبت اسناد و املاک به مالکان ملک داده می شود. پلاک های ثبتی مانند شماره شناسنامه و یا پلاک خودرو عمل می کنند و در شناسایی ملک کاربرد دارند. پلاک های ثبتی مستطیل شکل می باشند و در آنها شماره ملک به همراه ناحیه آن ذکر شده است. کاربرد آن هم استعلام ملک و بررسی اطلاعات مربوط به آن است، که هنگام خرید و فروش باید آن را در اختیار داشته باشید.

پیدا کردن پلاک ثبتی

این نکته را باید بدانید که پلاک های ثبتی به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول پلاک های اصلی و دسته دوم پلاک های فرعی. حال باید به بررسی تفاوت های این پلاک های فرعی و اصلی بپردازیم. پلاک های اصلی و فرعی درون پلاک ثبتی در کنار هم نوشته می شوند، اما با هم متفاوتند و هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. پلاک اصلی برای یک منطقه و محدوده مشخص ذکر می شود. برای مثال تمام ملک های مجاور خانه شما، دارای همان پلاک اصلی هستند که شما دارید. اما پلاک فرعی، نسبت به پلاک اصلی جزئی تر می باشد و به محدوده و قسمت های کوچکتری تقسیم می شود. هر ملک پلاک فرعی مختص به خود را دارد. به همین دلیل است که پیدا کردن پلاک اصلی نسبت به پلاک فرعی راحت تر است.

بخوانید  ارتوفتو یا ارتوموزاییک چیست؟ Orthophoto

دریافت پلاک ثبتی از همسایگان

همانطور که گفتیم پلاک اصلی ثبتی ملک هر فرد، با ملک های مجاور آن برابر است. پس اگر به همسایگان و مالکان مجاور ملک خود دسترسی دارید، می توانید با مراجعه به آنها از دریافت کد ثبتی اصلی خود مطلع شوید. اما استفاده از این روش مشروط به در دسترس بودن همسایگان و همکاری آنها است. حتی ممکن است مالک ملک مجاور از کد و شماره خود اطلاع نداشته باشد و نتواند آن را در اختیار شما قرار دهد. پس استفاده از این روش در حین اینکه آسان است، ممکن است نتوان کد ثبتی خود را از این روش دریافت کرد. پس به روش های دیگر دریافت کد ثبتی که در ادامه ذکر کرده ایم، توجه کنید.

مراجعه به شهرداری منطقه به جهت دریافت پلاک ثبتی

برای دریافت پلاک ثبتی می توانید ابتدا به دادگاه بروید و مجوز استعلام  را دریافت کنید. سپس به شهرداری منطقه مراجعه کنید. با در دست داشتن برگه مجوز دادگاه، کارمندان شهرداری این اجازه را دارند تا اطلاعات مورد نیاز و پلاک ثبتی ملک شما را در اختیار تان بگذارند.

توجه کنید فردی که به دادگاه مراجعه می کند باید صاحب ملک باشد و مدارک مورد نیاز را به همراه داشته باشد. مدارکی همچون: سند ملک، شناسنامه مالک و …

پیدا کردن پلاک های ثبتی

مراجعه به سازمان آب

یکی دیگر از راه هایی که با استفاده از آن می توان پلاک ثبتی ملک خود را پیدا کرد، مراجعه به سازمان آب و فاضلاب است. پیشنهاد ما به شما این است که اگر می خواهید از این روش به کد ثبتی ملک خود دست یابید، حتما قبل از مراجعه به سازمان آب و فاضلاب به دادگاه بروید و برگه مربوطه را دریافت کنید. زیرا اگر برگه دادگاه را نداشته باشید، تضمینی وجود ندارد که کارمندان شرکت آب و فاضلاب پلاک ثبتی و اطلاعات مورد نیازتان را در اختیار شما بگذارند.

استفاده از کد ملی

به غیر از موارد گفته شده یک راه دیگر برای دریافت پلاک ثبتی املاک وجود دارد و آن هم استفاده از کد ملی شخص می باشد. اما استفاده از این روش برای تمام مالکان میسر نیست و تنها چند گروه از مالکان که دارای سند خاصی هستند، می توانند از این روش برای دریافت کد های ثبتی خود استفاده کنند.

بخوانید  تفسیر عکس هوایی و تصاویر ماهواره ای

کسانی که سند ملک آنها سند تک برگ یا سبز رنگ است می توانند از این روش اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنند. همچنین کسانی که از سال 1390 الی 1400 ملک آن ها خرید و فروش شده است، قابلیت استفاده از این روش را خواهند داشت.

استفاده از نقشه های هوایی برای دریافت پلاک ثبتی

یکی از روش هایی که با استفاده از آن می توان علاوه بر پیدا کردن پلاک ثبتی به مکان دقیق ملک دست یافت، استفاده از نقشه های هوایی است. شاید این سوال برای تان پیش بیاید که، پیدا کردن مکان ملک در چه موردی کاربرد دارد!؟ در پاسخ باید به شما بگوییم که در موارد زیادی پیش می آید که ملکی به شخص ارث رسیده است و فرد از مکان دقیق آن اطلاع ندارد. در اینجا می توان با مراجعه به متخصصان و مهندسانی که زیر نظر سازمان نظام مهندسی فعالیت دارند و با استفاده از نقشه های کاداستر و هوایی، با روش جایگذاری و استفاده از نرم افزارهای هوشمند به ملک خود دست یابید.

کاربردهای استعلام پلاک ثبتی

اگر می خواهید ملکی را معامله کنید، حتماً قبل از خرید آن پلاک ثبتی آن را استعلام نمایید. بدین شکل از اطلاعات ملک با خبر می شوید. با استفاده از این استعلام از کلاه برداری های زیادی که در زمینه خرید و فروش ملک صورت می گیرد، می توان پیشگیری نمود. برای این کار باید به سایت مربوط به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه کنید و در آنجا استعلام ملک را انجام دهید. به این شکل علاوه بر دانستن اطلاعات دقیق ملک و صاحب ملک، می توانید با خیال راحت ملک را خریداری نمایید.

پلاک ثبتی

همچنین شاید مورد استفاده قرار بگیرد: نقشه utm چیست؟

 



به این مطلب امتیاز بدید :
4.4/5 - (18 امتیاز)

مقالات مرتبط

دیدگاه

2 نظر تاکنون ارسال شده است
  1. خیلی خوب و مفید است

  2. ا
    اگر طرف سند داشته باشه شماره پلاک ثبتی را توی آن نوشته اند دیگر نیاز ندارد دادگاه با سند برود برای در خواست پلاک ثبتی..