مراحل دریافت مجوز پایان کار ساختمان

مراحل دریافت مجوز پایان کار ساختمان

پیمانکاران و مالکین که قصد ساخت و ساز دارند، پیش از شروع ساخت و ساز برای قانونی کردن روند کار، نیاز به دریافت مجوز ساختمان از سازمان شهرداری منطقه ای که ملک در آن واقع شده است، خواهند داشت. بعد از اینکه مراحل ساخت و ساز به اتمام رسید برای دریافت سند تک برگی نیاز به دریافت مجوز پایان کار ساختمان از سوی شهرداری خواهد بود. با همیار نقشه بردار تا پایان همراه شوید تا با اطلاعات جامعی درباره مراحل دریافت مجوز پایان کار ساختمان آشنا شوید.

داشتن مجوز پایان کار ساختمان به منزله رعایت تمامی اصول ساخت و ساز از نظر سازمان نظام مهندسی و سازمان شهرداری می باشد. در اولین صفحه مجوز ساختمان جدولی درج شده است که در آن تمامی اطلاعات ساخت ملک مزبور همچون تعداد پارکینگ ها، مساحت هر واحد مسکونی، تعداد طبقات، اعتبار مجوز، نوع اسکلت سازه و… در آن آورده شده است.

در شرایطی که مالک یا پیمانکار اطلاعات مندرج در مجوز ساختمان رعایت نکرده باشد، تخلف انجام داده و باید به کمیسیون ماده 100 یا در برخی موارد بحرانی ملزم به تخریب ساختمان خواهد شد و در اخذ مجوز پایان کار با مشکلاتی روبرو خواهد شد.

دریافت مجوز پایان کار ساختمان

تعریف پایانکار ساختمان چیست؟

مالکین یا پیمانکاران بعد از اینکه کار ساخت و ساز ساختمان به اتمام رسید، برای دریافت مجوز پایان کار باید به سازمان شهرداری به صورت حضوری مراجعه کرد. با دریافت گواهی پایانکار متقاضی می تواند برای دریافت سند تک برگ اقدام نماید، همچنین در صورتی که قصد فروش ملک یا انتقال آن را داشته باشد داشتن مجوز پایان کار الزامی خواهد بود.

بعد از اینکه ثبت مجوز پایان کار در شهرداری توسط مالکین یا پیمانکاران پروژه در صورتی که ملک مزبور از نظر سازمان های ذی ربط همچون شهرداری، بنیاد مسکن، وزارت مسکن و شهرسازی، نظام مهندسی و… هیچ گونه مغایرت و تخلفی در پروانه ساختمان مشاهده نگردد، در پایان مجوز پایان کار ساختمان برای ملک مزبور صادر می گردد.

چرا دریافت مجوز پایان کار ساختمان الزامی است؟

گواهی پایان کار ساختمان همان طور که از اسم آن پیداست، در انتهای عملیات ساخت و ساز ساختمان صادر می شود. مالک می تواند بعد از دریافت مجوز پایان کار ساختمان تفکیک هر واحد ساختمان به اداره ثبت اسناد مراجعه نماید و با تهیه و تنظیم صورت مجلس تفکیکی برای هر واحد آپارتمان درخواست صدور سند تک برگی نمایند، چرا که داشتن گواهی پایان کار این اجازه را به سازمان ثبت اسناد می دهد تا بر اساس قانون، برای هر یک از واحدها سند مجزا صادر نماید.

در برخی مواقع که بسیار هم اتفاق می افتد ساختمان تازه ساز به دلیل داشتن تخلفات ساختمانی، پرونده آن برای بررسی بیشتر و رسیدگی به تخلفات به کمیسیون ماده 100 ارسال می شود. اگر کمیسیون ماده 100 با بررسی شرایط تخلفات را تایید نمایید بر اساس میزان و نوع تخلفات، جرایم نقدی را برای مالک در نظر می گیرد و مالک باید جرایم در نظر گرفته شده را پرداخت نماید تا مجوز پایان کار ساختمان صادر و تحویل مالک گردد.

پس از دریافت مجوز پایان کار ساختمان، مالکین می توانند برای دریافت سند و علاوه بر آن می توانند برای فروش ملک نیز اقدام نمایند. در برخی مواقع بسیاری از مالکین، اقدام به پیش فروش ملک می کنند که در این شرایط باید قرارداد فی مابین در دفتر اسناد رسمی تهیه و تنظیم گردد و طبق این قرارداد مالک بعد از اتمام کار ساخت، ملزم به دریافت گواهی پایان کار ساختمان می باشد. در نظر داشته باشید که در زمان مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و تهیه و تنظیم قرارداد باید تاریخ دقیق انتقال سند از مالک به خریدار ثبت گردد تا مالک بعد از دریافت گواهی پایان کار، سند واحد مزبور را به نام خریدار انتقال دهد.

شایان ذکر است که مالکین یا پیمانکاران پروژه در صورتی که برای دریافت مجوز پایان کار به شهرداری مراجعه نکرده باشند، مطابق قانون امکان خرید و فروش یا انتقال ملک را در دفاتر اسناد رسمی وجود ندارد.

بخوانید  اطلاعاتی جامع و کاربردی درباره سامانه شمیم

برخی از مالکین و پیمانکاران از ناآگاهی خریداران سوء استفاده کرده و با وعده وعید به خریداران ملک خود را به فروش می رسانند که در این صورت کلاهبرداری کرده و خریداران با ضررهای اقتصادی و… روبرو خواهند شد، چرا که امکان نقل و انتقال واحد به غیر، ممکن نمی باشد.

 

مراحل دریافت مجوز پایان کار ساختمان

مدارک دریافت مجوز پایان کار ساختمان

بعد از اینکه پروژه عمرانی به اتمام رسید، مالکین پروژه وظیفه دارند که برای دریافت مجوز اقدام نمایند. برای دریافت مجوز نیاز به یکسری مدارک خواهد بود که در ادامه لیست این مدارک را برای شما عزیزان ارائه می دهیم که عبارتند از:

  • اصل شناسنامه و کارت ملی مالک ساختمان به همراه کپی آنها و در صورت داشتن نماینده باید وکالت نامه رسمی ارائه گردد.
  • اصل سند منگوله دار به همراه کپی تمام صفحات آن
  • ارائه مبایعه نامه به همراه کپی آن
  • ارائه رسید پرداخت عوارض نوسازی سالیانه به همراه کپی آن
  • ارائه نقشه معماری با مهر شهرداری و سی دی آن
  • ارائه پروانه ساختمان به همراه کپی آن
  • در صورت داشتن آسانسور، ارائه تاییدیه استاندارد آسانسور
  • رسید پرداخت حق‌الزحمه بازدید کارشناس
  • ارائه کارت سازه و گزارشات مکتوب عملیات ساختمانی
  • ارائه فیش آب، گاز، برق و تلفن به همراه کپی آنها
  • ارائه برگه پایان عملیات پروژه عمرانی
  • در صورت فوت مالک پروژه باید گواهی حصر وراثت به همراه کپی آن توسط ورثه ارائه گردد.

مدارک دریافت مجوز پایان کار ساختمان

گام به گام دریافت مجوز پایان کار ساختمان

دریافت مجوز پایان کار ساختمان در 4 مرحله ذیل انجام می شود که مراحل عبارتند از:

  1. درخواست پایان کار به شهرداری و تشکیل پرونده
  2. تعیین و بررسی خلافی ملک
  3. تاییدیه رییس بازرسی، معاون شهرسازی و شهردار
  4. صادر شدن مجوز پایان کار ساختمان

همانطور که مشاهده می کنید به صورت فهرست وار با مراحل دریافت گواهی پایان کار آشنا شدید، در ادامه برای آگاهی بیشتر از جزییات هر مرحله، توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد.

درخواست پایان کار به شهرداری و تشکیل پرونده

اگر می خواهید نتیجه زحماتی که کشیده اید را ببینید و سیر قانونی را تکمیل کنید نیاز به دریافت گواهی پایان کار از شهرداری خواهید داشت. برای اینکار باید مدارکی که در بالا آنها را لیست کردیم جمع آوری نمایید و به صورت حضوری به سازمان شهرداری منطقه ای که ملک در آن واقع شده است، مراجعه نمایید.

در ابتدا فرم درخواست پایان کار ساختمان را از متصدی مربوطه دریافت کنید و مشخصات خواسته شده را تکمیل نمایید. اگر پروژه شما نوسازی باشد باید عوارض نوسازی سالیانه را نیز پرداخت نمایید و رسید آن را نزد خود نگه دارید تا در پرونده شما قرار داده شود. مدارک دیگر همچون سند منگوله دار به همراه درخواست به شهردار را به دبیرخانه تحویل دهید تا علاوه بر ثبت شماره و تاریخ، زمان مناسب برای بازدید کارشناس دفتر فنی از ساختمان تکمیل شده تعیین گردد.

خاطر نشان می سازد باید حتما ساختمان به صورت کامل تکمیل شده باشد تا کارشناسان دفتر فنی شهرداری از ساختمان بازدید به عمل آورند، چرا که نیاز به گزارش بازدید و تاییدیه آنها در پرونده الزامی خواهد بود.

برای تشکیل پرونده باید کارشناس دفتر فنی شهرداری از ساختمان به همراه کارشناس شهرداری از محل بازدید صورت گرفته و گزارشی مبنی بر وضع موجود ملک مکتوب گردد، سپس به همراه گزارشات مکتوب روند عملیات ساختمانی که توسط مهندس ناظر پروژه تکمیل می گردد، جهت ثبت در پرونده به همراه داشته باشید.

تعیین و بررسی خلافی ملک

بعد از تشکیل پرونده و دریافت مدارک مورد نیاز برای صدور گواهی پایان کار، نیاز به نظر کارشناس خواهد بود تا تمامی اطلاعات وضع موجود با اطلاعات مندرج در پروانه ساختمان مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد. در صورتی که هیچگونه تخلفی صورت نگرفته باشد، روال اداری اغلب طی یک هفته انجام می شود.

ملک مزبور به واحد محاسبات ارجاع داده می شود و در این بخش گزارش مهندس ناظر به همراه رسید پرداخت عوارض و برگه اتمام عملیات پروژه ساخت و ساز به صورت پیشنویس پایان کار ساختمان منتظر دستور رییس بازرسی، معاون شهرسازی و شهردار خواهد بود.

شایان ذکر است در صورتی که ملک دارای خلافی باشد، موارد تخلف در کمیسیون داخلی و ماده 100 مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و در مدت 10 روزه از مالک، توضیحات کتبی را مطالبه می کنند تا بر اساس توضیحات مالک و شرایط ملک، تصمیم گیری نهایی صورت پذیرد.

دریافت مجوز پایان کار ساختمان

تاییدیه رییس بازرسی، معاون شهرسازی و شهردار

در صورتی که ملک تخلفی را مرتکب نشده باشد، رییس بازرسی گزارش تاییدیه خود را اعلام می دارد و به دبیرخانه شهرداری منطقه برای ثبت تاریخ و شماره ارجاع داده می شود.

بخوانید  فهرست بهای تجمیعی راه و باند

در صورتی که ملک دارای تخلف باشد بنا به تصمیم گیری ماده 100، مالک به پرداخت جریمه محکوم می شود. اگر مالک جریمه را پرداخت نماید، روند دریافت مجوز پایان کار ساختمان به همراه تمدید پروانه ساختمان انجام خواهد شد.

اگر مالک ساختمان جریمه در نظر گرفته شده را پرداخت ننماید، پرونده به واحد تجدید نظر کمیسیون ماده 100 برگشت داده می شود و بر اساس قانون، حکم تخریب از سمت کمیسیون به شهرداری ابلاغ می شود. شهرداری حکم تخریب را برای مالک ارسال می نماید، اگر در مدت 60 روز از تاریخ ابلاغ قلع بنا توسط مالک صورت نگیرد، شهرداری موظف است که برای این کار اقدامات لازم را انجام دهد و هزینه های تخریب را از مالک دریافت نماید.

صادر شدن مجوز پایان کار ساختمان

در آخرین مرحله تمامی مدارک مورد نیاز در داخل پرونده قرار داده می شود و تشکیل پرونده تکمیل می گردد و پیش نویس گواهی پایان کار توسط کارمند تشکیل پرونده تهیه و تنظیم می شود و در نهایت با تکمیل بخش گواهی پایان کار ساختمان که در قسمت پروانه ساختمان قرار دارد، برای تایید نهایی برای معاون شهرسازی، معاون مالی و اداری، محاسب و شهردار فرستاده و با امضای آنها به قسمت دبیرخانه شهرداری ارجاع می شود. پس از طی مراحل اداری، بعد از چندین روز مجوز پایان کار ساختمان صادر می شود.

 دریافت مجوز پایان کار برای ساختمان های قدیمی

با توجه به اینکه اغلب ساختمان های قدیمی مجوز پایان کار ندارند، به همین خاطر هنگام خرید و فروش به مشکل می خورند. نقل و انتقال ساختمان های قدیمی و جدید که پایان کار ندارند، امکان پذیر نیست و حتما مالک باید به شهرداری منطقه ای که ملک در آن واقع شده است مراجعه کرده و اقدامات لازم را برای دریافت مجوز پایان کار انجام دهند.

تعدادی از ساختمان های کلنگی که عمر ساخت آنها بیش از 30 سال است، باید حتما برای مجوز پایان کار اقدام نمایند. بسیاری از این ساختمان ها دارای مجوز پایان کار قدیمی هستند که در این صورت می توان به سادگی برای این نوع ساختمان ها مجوز پایان کار جدید دریافت کرد. برای اینکار کافی است که مالک به شهرداری منطقه ای که ملک در آن قرار دارد، مراجعه نماید و مدارک قدیمی ملک را در اختیار شهرداری قرار دهد و با ثبت و تکمیل پرونده می تواند با انجام مراحل قانونی مجوز جدید دریافت نماید.

در صورت بازسازی ساختمان قدیمی دریافت پایان کار به چه صورتی خواهد بود؟

بسیاری از ساختمان های قدیمی دارای پایان کار و سند قدیمی هستند، اما مالکین این نوع ساختمان ها اقدام به ایجاد تغییراتی در ملک مزبور کرده است. برای مثال روی ساختمان ویلایی اقدام به ساخت یک طبقه دیگر کرده است، در این شرایط باید مجوز شهرداری برای این کار دریافت می کرد. در صورتی که مالک برای اینکار مجوزی از شهرداری دریافت نکرده باشد با تکمیل پرونده به کمیسیون ماده 100 ارجاع داده می شود و پس از پرداخت جریمه و تکمیل پرونده جدید، قادر به دریافت مجوز پایان کار جدید خواهد شد.

هزینه دریافت پایان کار ساختمان چگونه محاسبه می شود؟

دریافت گواهی پایان کار ساختمان همانند دریافت هر مجوزی نیاز به پرداخت هزینه دارد. از جمله هزینه های دریافت پایان کار ساختمان می توان به

  • پرداخت حق الزحمه کارشناسی که به محل برای بازدید ملک مراجعه می کند.
  • هزینه عوارض نوسازی سالیانه
  • هزینه پرداخت قبوض آب، برق، تلفن و گاز در صورت قدیمی بودن ساختمان
  • هزینه دریافت گواهی عدم تخلف
  • در صورت داشتن تخلف، پرداخت هزینه تخلف ماده 100
  • در صورت فروش ملک، پرداخت هزینه نقل و انتقال

جمع بندی مقاله و کلام پایانی

برای استعلام مجوز پایان کار ساختمان می توانید به صورت حضوری به سازمان شهرداری منقطه ای که ملک در آن واقع شده است، مراجعه نمایید و اطلاعات لازم در این باره را به دست آورید. در صورت نیاز به تهیه نقشه های تفکیکی و دریافت سند تک برگی می توانید با کارشناسان سایت همیار نقشه بردار در تماس باشید. در پایان خوشحال خواهیم شد نظرات و سوالات خود را درباره گواهی پایان کار ساختمان در قسمت نظرات از کارشناسان سایت همیار نقشه بردار مطرح نمایید.

 

 



به این مطلب امتیاز بدید :
5/5 - (2 امتیاز)

مقالات مرتبط

دیدگاه

0 نظر تاکنون ارسال شده است