نقشه تفکیکی چیست ؟ | کاربرد و تهیه نقشه تفکیکی زمین و آپارتمان

نقشه تفکیکی چیست ؟ | کاربرد و تهیه نقشه تفکیکی زمین و آپارتمان

آیا تا به امروز از نقشه تفکیکی استفاده کرده اید؟ آیا می دانید نقشه تفکیکی چیست ؟ در بین نقشه های موجود در روند مهندسی این نوع نقشه ها بیشترین کاربرد را برای ثبت انواع اسناد و همچنین ثبت املاک کشور ایران دارد، در این متن به توضیحاتی درباره چگونگی کارکرد نقشه تفکیکی و همچنین کاربرد های آن خواهیم پرداخت .

نقشه تفکیکی چیست ؟

نقشه های تفکیکی نمونه ای از نقشه های مهندسی هستند که تقریبا نقشه تک خطی است که از آنها در زمینه جداسازی دو مکان یا دو خانه از یکدیگر استفاده می شود، این نقشه یکی از نقشه های پرطرفدار در املاک کشور می باشد تا توانایی جداسازی املاک را برای ارزش گذاری از یکدیگر داشته باشد.

برای مثال با توجه به معنای اسم نقشه ( جدایی و گشودنی ) شما می توانید با استفاده از این نقشه یک حد و مرز مشخص در بین زمین ها ایجاد کنید و همچنین آپارتمان ها را از یکدیگر در ارزش اصلی جدا کنید تا ارزش گذاری هر آپارتمان توسط کارشناس به صورت جدا انجام شود.

نقشه تفکیکی چیست

تاثیر گذاری نقشه تفکیکی :

نقشه های تفکیکی در اصطلاح مسلما به جدایی اموال غیر منقول اشاره دارند، برای مثال اگر شما چند مال غیر منقول مانند خانه یا زمین داشته باشید و قصد جدایی آنها را از هم داشته باشید، می توانید از نقشه های تفکیکی برای جدایی آنها استفاده کنید، تا مال شما به صورت جداگانه توانایی نقل و انتقال پیدا کند و شما بتوانید ارزش جداگانه برای مال خود تعیین کنید.

برای مثال در زمینه نقشه های تفکیکی شما باید یک زمین بسیار بزرگ را در نظر بگیرید، نقشه ی زمین یه تیکه می باشد و شما می توانید زمین را به صورت یک تیکه به فروش برسانید اما در طول زمان می توانید با تفکیک زمان خود به چند قسمت ، عمل تفکیک آپارتمان را انجام دهید و در نهایت برای جداسازی حقوقی نیز از یک مهندس برای نقشه کشی تفکیکی استفاده کنید تا زمین شما را به صورت دقیق تفکیک کند.

بخوانید  نقشه توپوگرافی چیست و چه کاربردی دارد ؟

چگونه نقشه تفکیکی طراحی می کنند؟

نقشه های تفکیکی را می توان همان نقشه خطی نیز معرفی کرد، شما می توانید با استفاده از این نقشه های خطی و ساده و حد و مرزها  استفاده کنید، برای مثال در ابتدا به صورت ذهنی شما باید ملک ها را از همدیگر جدا کنید و سپس با استفاده از کمک یک مهندس نقشه بردار باید از نقشه خطی دقیق برای جداسازی اصلی این خانه ها یا زمین جامع از همدیگر استفاده کنیم.

نقشه تفکیکی

آیا نقشه های تفکیکی همان نقشه معماری می باشند؟

بسیاری از افراد تصور دارند که نقشه های تفکیکی همان نقشه های معماری می باشد، در صورتی که نقشه های تفکیکی تفاوت بسیار زیادی با نقشه های معماری دارند و این تفاوت بیشتر مربوط به جزئیات اصلی نقشه می باشد، برای مثال تمرکز اصلی و جزئیات نقشه های تفکیکی بر روی جداسازی املاک و زمین ها از یکدیگر می باشد اما تمرکز اصلی نقشه های معماری برای مهندسی یک زمین جدید و طراحی آن می باشد.

همچنین ببینید: تفاوت پلاک ثبتی با پلاک تفکیکی 

کاربرد نقشه های تفکیکی چیست ؟

اصلی ترین کاربرد نقشه های تفکیکی برای دریافت سند تک برگ برای هر ملک به صورت جدا از ملک دیگر می باشد، برای مثال اگر شما 1000 متر زمین دارید با استفاده از نقشه های تفکیکی می توانید برای 100 متر یک سند ترک برگ جدا بگیرید و آن را به صورت جدا از 9 زمین دیگر خود به فروش برسانید.

بخوانید  بررسی و معرفی رشته نقشه برداری

همچنین آپارتمان ها معمولا در ابتدای تولید از یک سند کلی برای همه آپارتمان ها برخوردار هستند اما در نقشه های تفکیکی میزان متراژ و امکانات هر آپارتمان به صورت جدا تعیین می شود ، تا شما با استفاده از آن بتوانید یک سند تک برگ برای فروش هر آپارتمان دریافت کنید.

البته قابل ذکر است که در کار های ساختمانی تا زمانی که شما از نقشه تفکیک ساختمان استفاده نکنید نمی توانید کار ساختمان را به پایان برسانید و آن را تمام کنید، زیرا استفاده از نقشه تفکیک ساختمان آخرین مرحله از ساخت هر ساختمان تعیین می شود، در قوانین شهرداری مالکان باید برای دریافت پایان کار ساختمان خود نقشه های تفکیکی ساختمان خود را به شهرداری ارائه دهند.

نقشه تفکیکی چیست

ارتباط نقشه های تفکیکی و اداره جات :

نقشه های تفکیکی به عنوان پرکاربردترین نمونه نقشه نه تنها با شهرداری، بلکه با سازمان های مهندسی، سازمان ثبت اسناد، سازمان املاک کشور ایران، سازمان زمین های کشور ایران و… نیز به صورت کامل در ارتباط است، به صورتی که بدون نقشه های تفکیکی کارکرد این سازمان ها با مشکل مواجه خواهد شد.

البته شما باید دقت داشته باشید که نقشه های تفکیکی برای سازمان های املاک ایران و نقشه های تفکیکی برای زمین های ایران تفاوت های بسیار جزئی باهم دارند، برای مثال نقشه تفکیکی زمین حد و مرز یک زمین را مشخص می کند و صاحب زمین می تواند یک زمین را به قطعه های کوچک تر برای نقشه کشی تقسیم کند اما در نقشه های تفکیکی برای املاک جداسازی به صورت کامل توسط دیوار ها در ساختمان انجام شده است و شما با استفاده از نقشه های تفکیکی این جداسازی را ترسیم می کنید تا بتوانید آن را در اداره به ثبت برسانید.

تفاوت بالکن و تراس در نقشه های تفکیکی 



به این مطلب امتیاز بدید :
5/5 - (3 امتیاز)

مقالات مرتبط

دیدگاه

2 نظر تاکنون ارسال شده است
  1. سلام
    ذیل تیتر “چگونه نقشه تفکیکی طراحی می کنند” نوشته شده : … با استفاده از کمک یک مهندس [نقشه کش] …
    لطفا اصلاح بفرمایید : … [مهندس نقشه بردار] …

    • باسلام
      سپاس از گزارش شما، اصلاح شد.