چگونه خط پروژه ترسیم کنیم ؟!

چگونه خط پروژه ترسیم کنیم ؟!

طراحی افقی و قائم مسیر همواره به صورت ترکیبی می باشد به عنوان مثال یک ترکیب نامناسب محاسن هر یک را از بین می‌برد و باعث تشدید معایب دیگری می شود بنابراین هر گاه طراحی افقی و قائم مسیر به طور توام صورت گیرد ایمنی راه بیشتر ، سرعت یکنواخت تر و ظاهر راه خوش منظر تر می شود . به همین دلیل بهتر است این هماهنگی همزمان با طراحی مقدماتی راه که اصلاحات آن نیز آسانتر است انجام شود . دستیابی به طرح و ترکیب مناسب امتداد های افقی و قائم مسیر با مطالعه فنی و اقتصادی و در نظر گرفتن ضوابط زیر امکان پذیر است :

بهتر است تعادل مناسبی بین قوس افقی و نیمرخ طولی خط پروژه راه موجود باشد . قوس افقی با شعاع کم با نیمرخ طولی با شیب ملایم و همچنین قوس افقی با شعاع زیاد با نیمرخ طولی با شیب تند متعادل نیست .

در یک قوس قائم محدب نباید قوس افقی تند در بالاترین نقطه قوس قرار گیرد همچنین در قوس قائم مقعر قوس افقی تند نباید در پایین ترین نقطه اوج جای گیرد . در شرایطی که ناچار از به کار بردن قوس افقی در این نقاط باشیم باید قوس قائم قبل از قوس افقی در پلان مسیر و در منطقه ای با منحنی اتصال تدریجی واقع گردد.

از شیب های کوتاه و متوالی جهت متعادل نمودن احجام خاکبرداری و خاکریزی پرهیز شود و به جای آن از خط بلندتر با شیب مستقیم در طراحی خط پروژه استفاده گردد .

در ترسیم خط پروژه از ایجاد برجستگی های کوچک مثلا برای عبور از آبروها خودداری شود.

از طرح قوس های قائم متوالی غیر هم جهت و کوچک خودداری شود و به جای آن مطابق مبانی از یک خط مستقیم استفاده شود تا هر مانعی نیز در سطح راه دیده شود.

بخوانید  سیستم تعیین موقعیت ماهواره ای

از طرح قوس افقی معکوس در محل برجستگی خط پروژه محل قوس قائم پرهیز شود ضمن آنکه طول خط مستقیم بین دو قوس معکوس کوتاه نباشد.

ترسیم خط پروژه هنگامی که شروع یک قوس افقی به علت وجود یک قوس قائم محدب از دید چشم راننده پنهان می‌ماند اما ادامه قوس افقی در پشت برجستگی نیمرخ طولی قابل دیدن است در مسافت دید قوس اختلال ایجاد می شود که می بایست از قرارگیری پلان و نیمرخ طولی به این صورت خودداری شود.

به کار بردن قوس‌های با شعاع بزرگ در پلان مسیر که بیشتر از حد مورد نیاز بر اساس سرعت طرح می باشند حتی زمانی که زاویه مرکزی قوس کوچک است باعث خوش منظرتر  شدن و زیبایی مسیر می شود.

چنانچه با هماهنگی بین پلان و نیمرخ طولی مسیر نقاط راس قوس های قائم و افقی در مقابل یکدیگر قرار بگیرند قوس های مرکب پلان و پروفیل طولی تاثیر خوبی بر یکدیگر می گذارد در این حالت اعمال بر بلندی در محل قوس های محدب و مقعر نیمرخ طولی انجام میشود و در محل شیب ها شیب ارزی راه به صورت نرمال است.

گاهی اوقات برای هماهنگ کردن پلان و نیمرخ طولی مسیر زیر می توانید یکی از قوس های افقی را حذف کرد در این صورت علاوه بر همسان بودن نقاط راس قوس ها فاصله مستقیم طولانی موجود در پلان با قوس قائم موجود تعدیل می‌شود.

چنانچه نقاط راس قوس ها به دلیل جابه جایی محل قوس ها در مقابل نقاط عطف قرار گیرند هماهنگی ضعیف پلان و نیمرخ طولی مسیر صورت گرفته است . از سوی دیگر اعمال بر بلندی در محل شیب های طولی بوده و در محل قوس های محدب و مقعر شیب عرضی راه نرمال میباشد.

جهت هماهنگی مناسب بین فواصل قابل دیدن در پلان و نیمرخ طولی مسیر باید طولانی ترین خط دیدی را که هم پلان و هم نیمرخ طولی مسیر را بدون برخورد با مانع در بر می‌گیرند مورد بررسی قرار داد.

بخوانید  دانلود گلوبال مپر + کرک | Global Mapper

چنانچه بین دو قوس افقی در پلان مسیر طول بخش مستقیم زیاد باشد و قوس های دایره ای کوتاه و بدون منحنی اتصال در نظر گرفته شوند طراحی مسیر ضعیف و نامناسب می باشد در حالیکه اگر از قوسهای با شعاع بزرگ به همراه منحنی اتصال استفاده شود به گونه ای که یک فاصله مستقیم متعادل بین دو قوس ایجاد گردد این نوع طراحی صحیح و مناسب می باشد.

به طور معمول در راه های دو خطه دو طرفه به دلیل لزوم تامین امکان سبقت خودرو به صورت کاملا ایمن باید از ترکیب قوس افقی و قائم در قطعه های قابل توجهی از طول راه صرف نظر شود.

قوس افقی و نیمرخ طولی مسیر باید تا حد امکان در تقاطع و حوالی آن به صورت ملایم و افقی باشد.

در راه جدا شده به ویژه در پروژه های بهسازی تبدیل راه دو خطه به چهار خطه جدا شده بهتر است راستای افقی و قائم هر جهت به نحوی طراحی شود که هیچگونه تاثیری در عملکرد ایمنی جریان ترافیک جهت متقابل نداشته باشد همچنین راستای هر  جهت باید به نحوی طراحی شود که استفاده کنندگان در تشخیص راستای مسیر دچار خطا نشده و احساس خطر نیز نکنند .

طراحی مسیر باید به گونه ای باشد که از مناطق با مناظر چشمگیر و با چشم انداز زیبا عبور کند و جذابیت مناظر طبیعی و مصنوعی اطراف همچون رودخانه ها صخره ها پارک ها سازه های مهم و غیره افزایش یابد .

می ‌توان گفت همچون ترسیم مسیر شکسته ترسیم خط پروژه نیز به تجربه مهارت و دقت زیادی نیاز دارد تا بتوان مسیر ایمن راحت و زیبا طراحی نمود

 



به این مطلب امتیاز بدید :
4/5 - (3 امتیاز)

مقالات مرتبط

دیدگاه

0 نظر تاکنون ارسال شده است