درز انقطاع چیست و در کجا استفاده میگردد

درز انقطاع چیست و در کجا استفاده میگردد

یکی از بحث‌های مهم در تفکیک آپارتمان‌ها درز انقطاع است که به منظورهای بسیار مهمی مورد بحث قرار می‌گیرد که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

درز انقطاع چیست؟

در حال حاضر برای جلوگیری از خطرات ناشی از برخورد ساختمان‌ها در هنگام زلزله و یا تخریب برای نو سازی ساختمان فاصله‌ای بین ساختمان‌ها در نظر می‌گیریم که به آن درز انقطاع گفته می‌شود.

در گذشته ساختمان‌ها و ملک‌ها مجاور یکدیگر بودند که این امر باعث می‌شد هنگام زلزله ساختمان‌ها با ایجاد فشار بر یکدیگر تخریب شود. این درز باید در هر طبقه برابر با 1/100 ارتفاع تراز بر روی شالوده باشد.

یک نکته بسیار مهم برای محاسبه باید به آن توجه داشت ارتفاع ساختمان است. بر اساس استاندارد و قانون شهرداری‌ها می‌بایست برای ساختمان‌های هشت طبقه و یا بیشتر و کمتر هشت طبقه درز انقطاع متفاوت محاسبه گردد.

بخوانید  BIM چیست ؟

محاسبه درز انقطاع

در صورتی که هنگام برداشت درز انقطاع مشخصات ساختمان مجاور را نداشته باشیم و یا ساختمانی در آن محل وجود نداشته باشد می‌بایست فاصله طبقات ساختمان با زمین مجاور برابر با هفتاد درصد مقدار تغییر مکان غیر خطی طرح در نظر گرفته شود.

درز انقطاع

نکات و توصیه های لازم در درز انقطاع

1. لازم به ذکر است که  این درز می‌بایست در پلان‌های معماری و پلان‌های مربوطه دارای جزییات جامع و کامل در نظر گرفته شود تا از اجرای کامل آن اطمینان حاصل داشت.

2. به اندازه و ابعاد ستون‌های ساختمان از قسمت پایینی ساختمان به قسمت بالایی به ویژه ستون‌هایی که از پایین به بالا یکسره و پیوسته هستند توجه بسیاری شود، در رابطه با این ستون‌ها می‌بایست کلیه درز ها را از قسمت پایینی ساختمان در نظر گرفته شود.

بخوانید  نقشه برداری در شیراز | انجام خدمات نقشه برداری در شیراز

3. اجرای صحیح و درست درز انقطاع یکی از چالش‌هایی است که مهندسین عمران با آن روبرو هستند. ارگان‌های دولتی اعم از شهرداری و اداره ثبت در جهت مساحت زیربنا به آن توجه بسیاری می‌کنند.

4. در حالتی که ملک مجاور قوانین درز انقطاع را رعایت نکرده باشد می‌بایست فرد سازنده تمام ملاحظات و قوانین  را قبل از اجرای پروژه در نظر بگیرد.

5. درز انقطاع به منظور جلوگیری خسارات ناشی از زلزله مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌بایست ساختمان‌هایی که دارای ارتفاع بیشتر از دوازده متر و یا بیشتر از چهار طبقه هستند باید بدین وسیله از ساختمان‌های مجاور جدا شوند.



به این مطلب امتیاز بدید :
5/5 - (6 امتیاز)

مقالات مرتبط

دیدگاه

0 نظر تاکنون ارسال شده است