مشاعات ساختمان چیست و ذکر تمامی قوانین

مشاعات ساختمان چیست و ذکر تمامی قوانین

آیا می دانید که مشاعات ساختمان چیست؟ مشاعات ساختمان یک قانون کلی برای تقسیم ساختمان است، توجه داشته باشید یک آپارتمان دارای دو نوع مالکیت است، مالکیت بر بخش اختصاصی ساختمان و مالکیت بر قسمت های مشترک ساختمان که هر کدام از آنها دارای یک سری قوانین و مقررات به خصوص خود هستند، مشاعات ساختمان در واقع بیان کننده این قوانین برای اهالی ساختمان می باشد.

مشاعات هر ساختمان چیست؟ ( قسمت های اختصاصی )

مشاعات برای قسمت های اختصاصی یک پلاک ثبتی به قسمت هایی گفته می شود که مالکیت آنها به صورت جداگانه برای هر واحد سند زده شده باشد و به عنوان بخش اختصاصی یک فرد محسوب شود، این بخش مختص به یک فرد بوده و افراد دیگر در ساختمان حق استفاده از آن را ندارند.

مشاعات اختصاصی به فضای داخل یک خانه گفته می شود، برای مثال می توان فضای داخلی یک اتاق خواب، آشپزخانه یا پذیرایی را که متعلق به خود شما است و می توانید به صورت اختصاصی از آن استفاده کرد جز مشاعات اختصاصی دانست، شما می توانید از این قسمت ها بدون هیچگونه قانون خاصی استفاده کنید.

آیا پارکینگ و انباری را می توان جز مشاعات اختصاصی دانست؟

بسیاری از افراد این سوال را دارند که پارکینگ و انباری جز مشاعات اختصاصی محسوب می شود یا جز مشاعات مشترک محسوب می شود؟

خوب به صورت کلی پارکینگ جز مشاعات مشترک است اما اگر در سند (تمامی موارد در سند های تک برگی و نقشه های تک خطی مشخص است)شما صاحب خانه یک بخش به خصوص از پارکینگ را به شما اختصاص داده باشد، مسلما آن بخش برای شما بخش اختصاصی محسوب می شود و دیگر افراد نمی توانند از آن استفاده کنند.

مشاعات ساختمان

مشاعات هر ساختمان شامل چه بخش هایی است؟

بسیاری از ساکنین ساختمان ها با یکدیگر دعواها و بحث های متعدد دارند و دلیل آن را می توانیم نداشتن اطلاعات کافی نسبت به مشاعات موجود اعلام کنیم.

از مشاعات مشترک ساختمان می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

  •  پشت بام
  •  درب ورودی
  •  راهرو و پنجره های راهرو
  •  ورودی پارکینگ و پله ها
  •  آسانسور
  • شوفاژ خانه
  •  پارکینگ اضافی
  •  انواع انشعابات مشترک
  •  حیاط
  •  باغچه
  •  تاسیسات مشترک
  •  لابی

این بخش ها با توجه به ماده 12 قانون تملک آپارتمان جز بخش های مشترک یک ساختمان برای تمامی ساکنین محسوب می شوند و به هیچ عنوان یک مالک خاص برای آن وجود ندارد مگر با توافق تمامی اهالی ساختمان، همچنین قوانین خاصی برای استفاده از این مشاعات تنظیم شده است که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

مشاعات ساختمان

هزینه مشاعات ساختمان چگونه تامین می شود؟

در برخی از ساختمان ها هزینه بسیاری از مشاعات مانند پارکینگ، درب ورودی و… بر عهده واحد اول یا بسیاری از هزینه ها مانند هزینه های پشت بام بر عهده واحد آخر می باشد، در صورتی که طبق قانون مشاعات ساختمان مشترک، هزینه های موجود در برای مشاعات بر عهده تمامی ساکنین ساختمان می باشد و هر واحد بر اساس متراژ واحد خود موظف به پرداخت هزینه است.

بخوانید  نرم افزار گلوبال مپر چیست ؟

سالم نگه داشتن و تعمیر مشکلات موجود از نیاز های اولیه ساختمان می باشد و تنها برای یک واحد سود رسان نیست بلکه در صورت تعمیر مشاعات مشترک تمامی ساکنین سود می برند، قابل ذکر است که اگر یک واحد به صورت اختصاصی موجب آسیب رسانی به بخشی از مشاعات مشترک تمامی واحد ها شده باشد، موظف است که هزینه را به تنهایی برای تعمیر آسیب وارد شده پرداخت کند و مسئولیت تعمیر را نیز بر عهده بگیرد.

قوانین مشاعات ساختمان

انتخاب مدیر مشاعات ساختمان :

برای اینکه ساکنین با یکدیگر دچار مشکل نشوند و هزینه ساختمان را به صورت منظم پرداخت کنند ، باید تمامی ساکنین با رای مشترک یک فرد را برای مدیریت ساختمان انتخاب کنند، این فرد وظیفه دارد تا به مشکلات ساختمان رسیدگی کرده و هزینه های مورد نیاز را برای تعمیر و پاکیزگی مشاعات ساختمان از ساکنین دریافت کند.

قوانین مشاعات ساختمان چیست ؟

1 ــ ساکنین ساختمان باید به صورت متعادل از مشاعات استفاده کنند تا آسیب جدی به مشاعات وارد نشود و تمامی ساکنین بتوانند از مشاعات استفاده کنند و مانعی برای کارهای آنها وجود نداشته باشد، برای مثال زمانی که شما وسایل اضافه خود را در راه پله ها قرار دهید مسلما از رفت و آمد ساکنین دیگر جلوگیری خواهید کرد و واحد های دیگر می توانند نسبت به این کار شما به مدیر ساختمان اعتراض کنند.

2 ــ شما به هیچ عنوان نمی توانید زباله های خود را در راهرو قرار دهید، زیرا این کار باعث ایجاد بوی بد در تمامی راهرو می شود .

3 ـ استفاده از مشاعات برای هر واحد نباید مورد آزار و اذیت دیگر ساکنین باشد، برای مثال اگر شما یک حیوان را در پارکینگ نگهداری کنید یا ماشین خود را در پارکینگ تعمیر کنید، مسلما بسیاری از واحد ها می توانند نسبت به کار شما اعتراض داشته باشند.

4 ــ هیچ کدام از واحد ها حق تصرف یک مشاعات مشترک را ندارند و نمی توانند ادعا کنند که آن مشاعات متعلق به یک شخص می باشد، مگر اینکه با دیگر ساکنین هماهنگ کرده باشند یا در سند شخص به وضوح تعلق مشاعات ذکر شده باشد.

5 ــ هیچ کدام از ساکنین حق تغییر رنگ در مشاعات مشترک را ندارند زیرا یک تغییر رنگ کوچک می تواند باعث بر هم زدگی زیبایی و هماهنگی ساختمان باشد.

6 ــ استفاده اختصاصی از آب و برق مشترک برای تمامی ساختمان ممنوع می باشد، زیرا تمامی واحد ها این هزینه را به صورت هماهنگ پرداخت می کنند .

7 ــ اگر شما قصد تغییر در نقشه ساختمان نزدیک به واحد خود را داشته باشید باید از ساکنین دیگر ساختمان مجور دریافت کنید.

8 ــ اگر شما قصد استفاده از پارکینگ، حیاط و فضاهای خالی ساختمان برای جشن و مهمانی را دارید باید از تمامی ساکنین برای این کار مجوز دریافت کنید.

بخوانید  پروفیل طولی چیست ؟

9 ــ رعایت سکوت کامل در شب های عادی بعد از ساعت 10 شب و در شب های تعطیل از ساعت 12 شب الزامی می باشد، در غیر این صورت ساکنین می توانند از شما شکایت کنند.

10 ــ برای ساختمان باید یک سرایدار مشخص شود تا نظافت ساختمان با پرداخت هزینه از طرف تمامی ساکنین رعایت شود.

قوانین مشاعات ساختمان

اگر یکی از ساکنین هزینه مشاعات  هر ساختمان را پرداخت نکند، چه باید کرد؟

همانطور که در ابتدا متن بیان شد پرداخت هزینه های مشاعات ساختمان بر عهده تمامی ساکنین می باشد، در صورتی که یکی از ساکنین  هزینه مشاعات ساختمان خود را پرداخت نکند طبق ماده 10 قانون تملک آپارتمان ها می توان طبق شرایط زیر با او رفتار کرد:

1 ــ در ابتدا باید از طرف مدیر ساختمان به شخص مورد نظر مبلغ بدهی اطلاع داده شود و به او 10 روز برای پرداخت هزینه فرصت داده شود، در صورتی که مالک به پرداخت هزینه نپردازد، ساکنین می توانند از ارائه مشاعات مشترک مانند شوفاژ، برق، آب و تهویه مطبوع به او جلوگیری کنند.

2 ــ در صورتی که مالک در مدت طولانی از پرداخت شارژ ماهانه مشاعات مشترک ساختمان جلوگیری کند، ساکنین می توانند یک اظهارنامه از طرف دادگاه برای فرد ابلاغ کرده و با تقاضای مدیر ساختمان فرد را به دادگاه فرا خوانند.

3 ــ در صورتی که فرد باز هم از ارائه مشاعات ساختمان مشترک جلوگیری کند، مدیر ساختمان می تواند به شکایت از فرد بپردازد، در این صورت دادگاه موظف است که به شکایت مورد نظر خارج از نوبت رسیدگی کند و مبلغ بدهی را دو برابر از فرد مورد نظر دریافت کرده و او را جریمه کند.

پارکینگ در چه صورتی می تواند بین ساکنین تقسیم شود؟

پارکینگ جز تعلقات اختصاصی هر واحد می باشد، زیرا در طراحی ساختمان برای هر واحد حداقل جای یک ماشین وجود دارد و جز مشاعات ساختمان اختصاصی محسوب می شود اما هیچ کدام از ساکنین اجازه پارک ماشین خود در جایگاه دیگری را ندارند مگر اینکه در تفکیک پارکینگ با واحد مورد نظر به توافق رسیده باشند تا از بخش مورد نظر استفاده کنند.

اگر همسایه مورد نظر پارکینگ ما را تصرف کرد چه کار کنیم؟

در صورتی که یکی از ساکنین به مشاعات ساختمان احترام نگذاشته و پارکینگ شما را تصرف کرد، می توانید با اقامه دعوا از سوی مالک توسط کارشناس دادگستری به شکایت از فرد بپردازید و در صورتی که حاضر به ترک آن نباشد می توانید با شکایت حبس و مطالبه خسارت از او را طلب کنید.

آیا در زمان انتقال سند مشاعات هر ساختمان پرداخت می شود؟

طبق ماده 12 قانون تملک آپارتمان هر فرد برای خرید یک واحد خانه موظف است تا در تنظیم سند اجاره، رهن و خرید یک گواهی مربوط به تسویه تمامی هزینه های مشاعات را از صاحب خانه دریافت کند در غیر این صورت پس از انتقال سند این هزینه ها بر عهده او خواهد بود.

همچنین ببینید: صدور پروانه ساختمان



به این مطلب امتیاز بدید :
5/5 - (4 امتیاز)

مقالات مرتبط

دیدگاه

0 نظر تاکنون ارسال شده است