نقشه ازبیلت As Built یا چون ساخت

نقشه ازبیلت As Built یا چون ساخت

یکی از دلایلی که سبب شده تا از نقشه ازبیلت در پروژه ها استفاده  می شود این است که اگر قرار است در اجرای پروژه مشکلی به وجود آید و این کار سبب بروز تغییراتی در اجرای نقشه شود، پیش از گذراندن مراحل ساخت یا اتمام پروژه با کمک نقشه As Built خطاها را کاهش داده و کیفیت ساخت را بالا برد.

بخوانید: معرفی جی پی اس

نقشه ازبیلتAs Built یا چون ساخت چیست؟

 اخیراً پروژه های ساخت و ساز دارای موارد مختلفی هستند، تا از یک طرف کیفیت کار را افزایش داده دهند و از سوی دیگر موجب بالا رفتن سرعت عملیات اجرای پروژه ها تا میزان زیادی باشند. استفاده از یک سری نقشه که با آنها نقشه های ازبیلت یا چون ساخت گفته می‌شود، از جمله مواردی هستند که موجب افزایش کیفیت و مشخص شدن خطاهای احتمالی در هر مرحله از پروژه می شوند. این نقشه های سازه ای دارای تفاوت‌های زیادی با نقشه‌های اجرایی هستند و از وضعیت موجود سازه برگرفته شده اند. به طور معمول در مرحله پایانی هر ساخت ساز کارفرما درخواست می‌کند که پیمانکار نقشه چون ساخت را برای او تهیه کند، تا از آن برای اجرای فازهای بعدی استفاده شود. با توجه به وجود خطاهای این اجرا و تغییرات اجرا شده روی نقشه های اجرایی آماده شده اصلاحات صورت گرفته بر روی نقشه های تایید شده را نشان خواهند داد.

بخوانید  نقشه توپوگرافی چیست و چه کاربردی دارد ؟
نقشه ازبیلت As Built
As-Built Floor Plans and Elevations

طراحی نقشه As Built یا چون ساخت

از جمله مسئولیت هایی که پیمانکار اصلی بر عهده دارد، ثبت نقشه های ازبیلت می باشد که در طول پروسه ساخت و ساز  این کار را باید انجام دهد. داده‌ها و اطلاعات شامل همه اسناد در طول ساخت و ساز پروژه و همه تغییرات می باشد را کارگران میدانی جمع آوری می کنند. قسمت زیادی از بودجه صرف نهایی کردن پروسه خواهد شد. در صورتی که از یکسری راهکارها پیروی شود  می تواند سبب  صرفه جویی در هزینه ها شده و راندمان کلی کار افزایش پیدا کند. از جمله راه کارهایی که باید به کار ببرید این است که :

بخوانید  اطلاعاتی درباره نقشه برداری در معدن و تونل

_ اطمینان پیدا کنید که اطلاعات لازم به نقشه ها اضافه شده است

_ میزان دقت را در طول قرارداد مذاکره بسنجید

_ تعیین کنید برای نقشه ازبیلت چه فرمای لازم است.

همچنین مهم است که نقشه های ساخته شده شما شامل موارد زیر باشد:

  • توضیحات کتبی برای توصیف اصلاحاتی که انجام می شود
  • تاریخ های نوشته شده در گوشه ای از نقشه ساخته شده
  • دست خط روشن و مختصر
  • استفاده از مقیاس مشابه به نقشه های ساخته شده یا ایجاد مجدد نقشه های ساخته شده بر روی ورق های مختلف
  • استفاده از رنگ های اصلی

 



به این مطلب امتیاز بدید :
5/5 - (12 امتیاز)

مقالات مرتبط

دیدگاه

0 نظر تاکنون ارسال شده است