طراحی قوس های کوهستانی ویژه

طراحی قوس های کوهستانی ویژه

بعضی از قوس ها دارای کاربردهای خاصی می باشند به عنوان مثال در مناطق کوهستانی و برای عبور از گردنه به دلیل آنکه در مسافت‌های کوتاه باید اختلاف ارتفاع زیادی پیموده شود و همچنین به علت آنکه حجم خاکبرداری ها و خاکریزی ها بسیار زیاد است و عملیات خاکی از لحاظ اقتصادی توجیه‌پذیر نیست طرح اینگونه قوس ها ضرورت می یابد .
همچنین در مناطق شهری برای طرح دور برگردان های غیر مسطح از قوس های خاصی استفاده می شود در این مطلب به قوس های دایره ای ویژه خواهیم پرداخت .

طراحی قوس های کوهستانی

قوس دایره ای قیچی

نوع خاصی از قوس های دایره ای وجود دارد که در آن زاویه مرکزی قوس بزرگتر از ۱۸۰ درجه می باشد اینگونه قوس ها که به قوس دایره ای قیچی معروف هستند در مناطق دشوار کوهستانی برای جبران ارتفاع زیاد در مسیریابی و نیز ارتفاع گرفتن به دور یک تپه استفاده می شود .

بخوانید  هاشور زدن اتوماتیک کریدور راه در civil 3D

برای درک بهتر از این قوسها دو واریانت از مسیر را که در منطقه‌ای کوهستانی دشوار با تغییرات ارتفاعی زیاد قرار دارند در نظر بگیرید .
چنانچه طرح قوس سرپانتین به منظور یکنواخت کردن و اتصال دو واریانت پاسخگوی تامین شیب مجاز مسیر نباشد و یا اجرای قوس سرپانتین مستلزم عملیات خاکی زیاد باشد . در این صورت بایستی از قوس های دایره قیچی استفاده کرد .


برخلاف قوس سرپانتین متقارن که مرکز قوس اصلی بر نقطه تقاطع دو واریانت قرار می گیرد در قوس دایره ای قیچی مرکز قوس باید کمی دورتر از نقطه تقاطع دو واریانت قرار بگیرد و بر امتداد دو واریانت آن مماس شود . قوس دایره قیچی در شرایط خاص برای گردراهه ها و تبادل ها می تواند کاربرد داشته باشد اما استفاده از آن بسیار محدود می‌باشد
همچنین در مناطق کوهستانی دوربرگردان ها و مناطق شهری ممکن است دو واریانت مسیر با یکدیگر موازی شوند که در این شرایط بایستی از قوسهای دایره ویژه با زاویه ۱۸۰ درجه استفاده کرد این نوع قوس ها در واقع همان قوس های دایره ساده می باشند که دارای زاویه مرکزی ۱۸۰ درجه هستند و راس یا سومه ندارند
همچنین نوع دیگری از قوس های ویژه ی کوهستانی قوس‌های سرپانتین هستند که به تشریح و تفصیل در پکیج قوس سرپانتین در مورد آن توضیح داده شده است



به این مطلب امتیاز بدید :
4.5/5 - (2 امتیاز)

مقالات مرتبط

دیدگاه

0 نظر تاکنون ارسال شده است