ماژول PPK چیست و چگونه عمل می کند

ماژول PPK چیست و چگونه عمل می کند

با توجه به اینکه امروزه برای نقشه برداری از پهپاد ها که همان پرنده هایی بدون سرنشین هستند استفاده می شود، شاید این سوال هم در ذهن شما باشد که ماژول PPK چیست ؟ طبیعتا ماژول PPK و ماژول ptk مورد استفاده فراوان قرار گرفته و به طور کلی می توان گفت مهمترین موارد استفاده از این ماژول ها تصحیح خطای مکان یابی در نقشه برداری هوایی می باشد.

ماژول نقشه برداری با پهپاد ppk یک دستگاه تولید شده در خارج از کشور می باشد که از آن برای نقشه برداری هوایی و با کمک پهپاد استفاده می شود. ویژگی اصلی این دستگاه بالا بردن دقت نقشه برداری می باشد. این ماژول ها را بر روی پهپادهای مخصوص و یا بر روی کوادکوپتر ها قرار می دهند و باعث بالا رفتن قابل توجه میزان دقت آنها در نقشه برداری می شوند. ماژول نقشه برداری با کمتر کردن میزان خطا و با بالا بردن سرعت و دقت در نقشه برداری بسیار تاثیرگذار می باشد.

اکثر نقشه برداری هایی که انجام می شوند، توسط پهپاد نقشه برداری است که امروزه به ماژول مشهور می باشند. ماژول پی پی کی و پی تی کی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا خطای مکان یابی در آن ها تصحیح یافته است. ماژول پی پی کی توسط کشور های خارجی تولید می شود و ویژگی اصلی آن همان بالا بردن دقت در ترسیم نقشه است. معمولا این ماژول را بر روی پهپاد ویژه قرار می دهند و دقت را بالا می برند. داشتن سرعت بالا و خطای خیلی کم از دو مزیت مهم این ماژول ها می باشد.

ماژول PPK چیست؟

ماژول PPK چیست: ماژول PPK شامل یک آنتن و چندین بار الکتریکی بوده که بر روی تمامی ورژن های پرنده های فانتوم ۴ پرو نصب می گردد. این امر موجب شده است که نقاط کنترل زمینی صفر شود. به طور کلی می توان گفت در دنیای امروز تبدیل کردن اطلاعات داده ها و تصاویر در سریع ‌ترین زمان ممکن از اهمیت بالایی برخوردار بوده و به همین دلیل از روش های نوینی استفاده شده که یکی از این روش ها استفاده از پهپادها برای تصویر برداری و نقشه برداری هوایی می باشد.

ماژول PPK

ماژول ها دستگاه هایی می باشند که از آنها برای بالا بردن دقت و کیفیت در برداشت نقشه ها و مختصات استفاده می شود. دستگاه ماژول را بر روی کوادکوپتر و یا پهپاد قرار می دهند و این دستگاه ساده، دقت نقشه برداری و gps را تا حد بسیار زیادی بالا می برد. دو نوع اصلی ماژول ها، ماژول های RTK و PPK هستند.

ماژول ها را به زبان ساده می توان بدین صورت تشریح کرد که، دستگاهی است که شامل یک آنتن و چند قطعه الکترونیکی می باشد و بر روی پرنده شما نصب شده و نیاز شما را به نقاط کنترل زمینی به حداقل ممکن و یا به عبارتی به صفر می رساند.

شناخت کامل پهپاد نقشه برداری PPK

ماژول پی پی کی دارای یک آنتن و چند بار الکترکی می باشد و می توانیم آن را بر روی تمام ورژن های از نوع فانتوم 4 ببینیم، با اینکار نقطه های کنترل زمینی به صفر می رسند. بهانه ی اصلی ساخت پهپاد های PPK، تبدیل سریع اطلاعات، داده ها و تصاویر می باشد که در گذشته ممکن است حتی چند سال به طول انجامد.

ماژول را به عنوان دستگاهی می شناسند که می تواند در دریافت مختصات، تهیه نقشه مرغوب و … به ما کمک زیادی کند. با توجه به نوع پهپاد نقشه برداری، ماژول می تواند بر روی بال و یا در بخش داخلی ساختار آن ها قرار بگیرد و کمک کند که تنها با یک الی دو بار مشاهده مکان، نقشه آن تهیه شود. بهترین ماژول هایی که در بازار ارائه می شوند، با نام PPK و RTK شناخته می شوند.

اهمیت استفاده از ماژول پی پی کی

به طور کلی می توان گفت استفاده از پهپاد ها برای نقشه برداری اهمیت زیادی پیدا کرده است اما در اینجا یکی از موارد مورد بحث توجه به نقاط کنترل زمینی می باشد، زیرا نیاز به این نقاط مستلزم صرف زمان و هزینه بیشتری برای تولید نقشه خواهد بود. از این رو از ماژول PPK که یک سیستم قابل نصب بر روی تمامی ورژن های پرنده فانتوم ۴ می باشد، استفاده می شود. این ماژول نیاز به نقاط کنترل زمینی را در تصویربرداری به صفر می رساند از این رو می ‌توان گفت اهمیت استفاده از این ماژول برای تصویربرداری و تمامی پهپادها کاملاً قابل مشهود می باشد.

بخوانید  انواع شمال در نقشه برداری

بخوانید: معرفی جی پی اس | GPS

ماژول PPK

نقش مهم ماژول PPK در پهپاد نقشه برداری و استفاده از آن

دسترسی به نقاط کنترل زمین، باعث می شود که هزینه های تصویر برداری افزایش قابل توجهی داشته باشد، به همین دلیل افراد مهندس به دنبال سازه هایی از قبیل پهپاد نقشه برداری بوده اند تا بتوانند نیاز به نقاط کنترل زمین را از بین ببرند. با اینکار سرعت عمل به مقدار خیلی زیادی افزایش یافته است. اهمیت استفاده از ماژول های ویژه در زمینه های تصویر برداری و ترسیم نقشه های ماهواره ای به طور کامل مشخص می شود.

نحوه عملکرد فانتوم PPK

در خصوص نحوه عملکرد ماژول PPK باید بدانید این سیستم به صورتی بوده که وقتی پهپاد به پرواز در می آید یک ایستگاه زمینی مانند جی پی اس و یک گیرنده جی ام سی سی در حالت استاتیک و بر روی زمین قرار می گیرد و در این زمان ایستگاه زمینی شروع به جمع آوری اطلاعات و داده های ماهواره ای کرده و پهپاد نیز طبق روش متعارف پرواز می ‌کند و تصویربرداری ها را انجام می دهد. هنگامی که پرواز پهپاد به اتمام رسید داده های خام که حاصل از پرواز پرنده می باشد در کنار داده هایی که از گیرنده زمینی گرفته شده است در اختیار کاربر قرار گرفته و سپس آنچه که از پردازش این دو مجموعه به دست می آید، اطلاعات دقیق برای مراکز تصویربرداری می باشد. با جود اینکه این مختصات کاملاً دقیق است، بدون شک مدل‌ سازی انجام شده نیز از دقت بالایی برخوردار می باشد. با این حال طبیعتاً نصب ماژول پی پی کی بر روی پرنده فانتوم ۴ پرو، پروسه تهیه و تولید نقشه های و تصویر های هوایی را آسانتر کرده است.

سیستم فانتوم پی پی کی، یک سیستم صوتی بوده که کار آن با پرواز پهپاد نقشه برداری شروع می شود. وقتی که پهپاد شروع به حرکت می کند، اتفاقی که می افتد این است که هزمان اطلاعات در دو بخش ذخیره می شوند. اولی مربوط به ایستگاه زمینی مانند جی پی اس و جی ام سی سی بوده که با حرکت پهپاد جزء به جزء اطلاعات را دریافت و بررسی می کند. در کنار آن خود پهپاد هم بخشی از داده ها را در خود نگه می دارد و کاربرد با بررسی هر دوی آن ها، مشخص می کند که نقشه دقیقا باید چگونه باشد.

 

روش rtk
استفاده از روش rtk

 

نحوه عملکرد ماژول PPK
استفاده از روش ppk

 

ماژول PPK چیست
ماژول ppk مدل: PPKoord PPK GNSS Receiver L1+L2 – without Helix GNSS Antenna

 

 

مزایای استفاده از ماژول ppk

یکی از موارد و مسائلی که باید آن را در نظر گرفت مسئله استفاده از خود ماژول می باشد. بدون استفاده از ماژول نقشه برداری نیز می توان نقشه برداری کرد اما مشکل اصلی که وجود دارد، درصد خطای سیستماتیک می باشد که تا حد زیادی افزایش می یابد. در کار هایی که نیاز به دقت بالایی دارند مانند نقشه برداری، میزان خطا تعیین شده می باشد و خطا نباید از حد مشخصی تجاوز کند ولی اگر بدون ماژول نقشه برداری دست به نقشه برداری با قدرت پهپاد بزنید، میزان خطا بسیار بالا رفته و ارزش مشاهدات و اطلاعات ثبتی بسیار پایین می آید. مزیت اصلی ماژول نقشه برداری نیز تامین دقت و کیفیت نقشه می باشد.

فواید و مزیت های بهره بردن از ماژول PPK

با کمک ماژول در پهپاد نقشه برداری ما خطای سیستماتیک را کاهش می دهیم. وجود دقت بالا در ترسیم نقشه یکی از امر های واجبی است که با آمدن پهپاد های جدید میسر شده است. وقتی که نقشه برداری به خوبی انجام می شود، حتی اگر صد سال هم گذشته باشد، همچنان از ارزش بالایی برخوردار است.

نحوه نصب ماژول ppk

برای شناسایی روش های استفاده از ماژول و برای نقشه برداری دقیق با استفاده از ماژول، بهترین راه مراجعه و کمک خواستن از متخصصین نقشه برداری و کسانی که مجوز و گواهی استفاده از پهپاد را دارند، می باشد تا بتوانید بهترین نتیجه را در کمترین زمان بگیرید. ماژول نقشه برداری PPK در داخل سیستم پهپاد ها و کوادکپتر ها جایگذاری می شود، همین امر استفاده از ماژول نقشه برداری را سخت می کند و برای جلوگیری از کوچک ترین خطاهای محتمله که می توانند به سیستم کلی آسیب وارد کنند، از نیرو های متخصص این کار استفاده می شود.

برای استفاده از چنین وسیله ای مسلما نیروهای زیادی به عنوان متخصص فعالیت دارند و می توانند به شما کمک زیادی کنند. همانطور که پیش تر گفتیم، ماژول بر روی پهپاد از نوع های مختلف آن مانند کوادکوپتر، بال ثابت و … قرار می گیرد. به سبب جایگیری حساسی که دارند، لازم است حتما با دقت اقدام به جا جایی آن کنید.

صدور پلاک پهپاد

حذف ایستگاه های زمینی در استفاده از ماژول

با استفاده از ماژول و وارد کردن اطلاعات موجود در آن در نرم افزار های مربوط، نقاط تقاطعی به وجود می آید و این تقاطع ها در یک محل واحد با یکدیگر مشترک می باشند و نقطه اصلی و مرکزی را بوجود می آورند. اگر بدون استفاده از ماژول و با همان پهپاد ها کار نقشه برداری را انجام دهیم، این نقطه از مرکز درست و نقطه مورد نظر فاصله می گیرد و با آن تطابق ندارد.

بخوانید  معرفی سیستم مختصات و انواع آن در ژئودزی

تنها راه آزمودن درستی مختصات نقطه به دست آمده، کار بر روی زمین با ایستگاه های زمینی می باشد و در زمین های بزرگ، تعداد زیادی از این ایستگاه ها و نقطه گذاری های زمینی نیاز می شود.

ماژول نقشه برداری PPK این خطا را از بین می برد و این نقطه اصلی و ابر نقطه را به راحتی در اختیار ما می گذارد و به عبارتی در زمان و انرژی صرفه جویی می شود. البته باید این نکته را نیز ذکر کرد که حتی ماژول ها نیز در مواردی اختلاف و خطای چند سانتی متری با نقطه اصلی دارند که چندان در نظر گرفته نمی شود.

نصب ماژول پی پی کی بر روی چه پرنده هایی امکان پذیر است؟

یکی از مزایایی که برای این نوع ماژول در نظر گرفته می شود، توان نصب بر روی تمامی مدل های فانتوم 4 پرو می باشد. در واقع باید گفت که این ماژول را می توان بر روی فانتوم 4 پرو ادونس، فانتوم 4 پرو معمولی و همچنین فانتوم 4 آبسیدین نصب کرد.

ماژول پی پی کی را می توان بر روی فانتوم 4 ورژن 2 و همچنین بر روی پرنده مویک 2 پرو نیز نصب کرد و این یکی از کارایی ها و مزایای این نوع از ماژول می باشد. به صورت کلی این ماژول ها بر روی پرنده های شرکت dji به خوبی کار میکند.

ماژول PPK

استفاده از ماژول PPK با کمک گیرنده مولتی فرکانس

سوالی که برای بسیاری از افراد ایجاد می شود این است که، آیا ماژول پی پی کی به تنهایی کفایت می کند و یا برای عملکرد آن نیازمند وسیله دیگری هستیم؟

در جواب باید گفت که به تنهایی نمی توان از این ماژول استفاده کرد و نیاز به گیرنده های مولتی فرکانس زمینی خواهید داشت. اما نکته ای که وجود دارد این است که نیاز به برند خاصی نبوده و می توان با کمک تمامی برند های بازار کار خود را انجام داد.

همچنین برای کار با این وسیله الزامی به داشتن رادیوی داخلی نیست و با وجود رادیوی External نیز می توان از این وسیله استفاده کرد.

همچنین به منظور ثبت کلیه داده های جی پی اس و ذخیره آنها، می توان از کلیه مدل های گیرنده استفاده کرد( GPS-GNSS). زیرا داده های مازول می توانند به راحتی با کلیه گیرنده های ماهواره ای ارتباط لازم را برقرار کنند.

همچنین ببینید: خرید پهپاد نقشه برداری

بهترین و با کیفیت ترین ماژول PPK در بازار

زمانی که برای خرید ماژول پی پی کی به بازار می روید، با چند برند موجود در بازار مواجه می شوید که شاید انتخاب بهترین آن برای شما مشکل باشد. به خاطر داشته باشید که بهترین ماژول آن مدلی خواهد بود که با دقت ترین و با کیفیت ترین کار را به شما ارائه دهد.شاید بتوان بهترین برند را برند تئوکیت نام برد زیرا تکنولوژی بالایی دارد و توانایی آن را دارد تا مختصات نقاط مراکز تصویر را با بالاترین دقت ثبت نماید. همچنین در این مدل، برد Ashot مستقیما به دوربین متصل می شود و این به دلیل قرارگیری آن در داخل بدنه پهپاد است و شات دوربین در آن با 2 میلی ثانیه به ثبت می رسد که دقت بالایی در کار خواهد بود. به این صورت است که مختصات بدست آمده بسیار دقیق می باشد.

حذف کردن ایستگاه هایی که زمینی هستند، چه نقشی در استفاده از ماژول دارد؟

وقتی از ماژول در ترسیم نقشه کمک می گیریم، تقاطع هایی شکل می گیرند که دارای نقطه اصلی و مرکزی مشترک می باشند، اما اگر از ماژول ها در انجام اینکار کمک نگیریم، این امکان وجود دارد که دو نقطه از هم  فاصله بگیرند و موقعیت دقیق را نشان ندهد.

چه پرنده هایی برای نصب ماژول پی پی کی مناسب هستند؟

این ماژول می تواند بر روی دستگاه های زیادی مانند فانتوم 4 پرو ادونس، پرو معمولی و آبسیدین نصب شود. فانتوم 4 دارای دو ورژن می باشد که در هر دو می توانید از ماژول پی پی کی استفاده کنید.

نقش گیرنده مولتی فرکانس در استفاده از ماژول PPK

ماژول پی پی کی با اکثریت گیرنده ها هماهنگ هستند و مشکلی در اتصال ایجاد نمی کنند. برای کار با این وسیله لازم نیست حتما رادیوی داخلی داشته باشیم.

بهترین ماژول پی پی کی در بازار

بهترین ماژول دارای کیفیت بالایی است و می تواند در عرض پنج ثانیه و یا کمتر عکس بگیرد و دقیق ترین مسیر را به ما ارائه دهد.

برچسب ها  :


به این مطلب امتیاز بدید :
5/5 - (28 امتیاز)

مقالات مرتبط

دیدگاه

0 نظر تاکنون ارسال شده است