تفاوت عکس هوایی و تصاویر ماهواره ای

تفاوت عکس هوایی و تصاویر ماهواره ای

تفاوت عکس هوایی و تصاویر ماهواره ای در چیست؟ هر کدام از عکس های هوایی و تصاویر ماهواره ای چه کاربردهایی دارند؟ در این مقاله قصد داریم که به ارائه اطلاعاتی در رابطه با تفاوت عکس هوایی و تصاویر ماهواره ای بپردازیم در صورتی که می خواهید در مورد تفاوت عکس هوایی و تصاویر ماهواره ای اطلاعاتی را بدست آورید تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید. عکس های هوایی و تصاویر ماهواره ای فارغ از تفاوت هایی که با یکدیگر دارند امروزه کاربردهای فراوانی دارند و در عرصه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. آگاهی از تفاوت عکس هوایی و تصاویر ماهواره ای می تواند به شناخت بهتر هر دو این روش های تصویربرداری کمک کند. لازم به ذکر است این نوع پردازش در رشته فتوگرامتری انجام میگیرد که زیرشاخه رشته نقشه برداری است.

عکس هوایی چیست؟

پیش از پرداختن به تفاوت عکس هوایی و تصاویر ماهواره ای بهتر است که به تعارف هر دو روش تصویربرداری اشاره داشته باشیم. عکسبرداری هوایی در واقع، تصویری است که با استفاده از کوادکوپتر و یا هواپیما توسط یک دوربین عکسبرداری مخصوص از ویژگی ها و عوارض زمین گرفته می شود. از عکس های هوایی در موارد متعدد می توان استفاده کرد که از جمله آنها می توانیم به موارد ذیل اشاره داشته باشیم:

  •  بررسی‌ ها و مطالعات زمین‌ شناسی
  • جاده‌ سازی
  •  شهرسازی
  •  کشاورزی
  •  مدیریت منابع طبیعی
  •  حفاظت از محیط زیست
  • اهداف نظامی

در کنار این موارد می توان به استفاده از عکس ها هوایی به عنوان عکاسی شخصی و سرگرمی نیز اشاره داشت. در هر صورت طیف استفاده از عکاسی هوایی بسیار زیاد است.

تفاوت عکس هوایی و تصاویر ماهواره ای

تصاویر ماهواره ای چیست؟

امروز دور تا دور زمین توسط ماهواره های مختلف احاطه شده است و روز به روز نیز بر تعداد آنها افزوده می شود. بیشتر ماهواره ها توانایی عکسبرداری و تصویربرداری را نیز دارند که البته این تصویربرداری محدود به کره زمین نیست و می توان از سایرات کرات نیز با استفاده از ماهواره عمل تصویربرداری را انجام دارد. تصویربرداری ماهواره ای همان فرآیند عکاسی و ضبط فیلم است که ماهواره ها از سطح زمین انجام می دهند که ممکن است که بنا به اهداف مختلف باشد. ماهواره های گوناگونی که در فضا وجود دارند با تصویربرداری زمین را اسکن می کنند و تصاویر وسیعی را ارائه می دهند. شاید این طور بتوان گفت که تصاویر ماهواره ای حالت تکامل یافته عکسبرداری و فیلمبرداری هوایی است.

بخوانید  آشنایی با ماهواره لندست | نگاهی به ماهواره لندست از ابتدا

فرق عکس هوایی با ماهواره ای

نخستین تفاوت عکس هوایی و تصاویر ماهواره ای در مقیاس و وسعت پوشش منطقه ای می باشد. بدین مفهوم که تصاویر ماهواره ای در مقایسه با عکس های هوایی مناطقی را که تحت پوشش خود قرار می دهند به صورت واید است. یعنی مناطق تحت پوشش قرار داده شده وسعت بیشتری را شامل می شود در حالی که در عکس های هوایی، وسعت دید محدود خواهد بود. بر همین اساس نیز جزئیاتی تحت پوشش در عکس های ماهواره ای نیز وضوح کمتری دارند.

فرق عکس هوایی با ماهواره ای

تفاوت عکس هوایی و تصاویر ماهواره ای در کاربرد

از دیگر تفاوت عکس هوایی و تصاویر ماهواره ای می توان به تفاوت های آن ها در کاربرد اشاره داشت. هر چند در برخی از موارد اشتراکاتی در کاربرد دارند ولی از هریک از این تصاویر در برخی از موارد به دلیل ویژگی های خاصی که دارند بیشتر استفاده می شود. برای مثال عکس هوایی در قیاس با عکس ماهواره ای بیشتر در حوزه عمرانی کاربرد دارد چرا که جزئیات بهتری را می تواند ارائه دهد در حالی که با توجه به وسعت دیدی که عکس های ماهواره ای دارند این عکس ها بیشتر در عرصه های نظامی و جغرافیایی به کار گرفته می شود.

فرق عکس هوایی و تصاویر ماهواره ای در ابزارها

از دیگر تفاوت عکس هوایی و تصاویر ماهواره ای می توانیم به تفاوت ها در ابزارها اشاره داشته باشیم. به طور کلی دوربین هایی که به منظور عکسبرداری هوایی از آنها استفاده می شود در قیاس با دوربین های معمولی توانایی های زیادی دارند و در واقع مجهزتر و پیشرفته تر هستند و برای استفاده از این دوربین ها نیز معمولا نیاز به مجوزهایی است. اما دوربین های ماهواره ای در قیاس با دوربین هایی که برای عکسبرداری هوایی مورد استفاده می شوند تجهیزات و ابزارهای پیشرفته تری نیز دارند چرا که تصویربرداری این نوع از دوربین ها از فاصله زیاد و از فضا گرفته می شود و تجهیزات پیشرفته لازمه آن است.

بخوانید  تفاوت های gps تک فرکانس و دو فرکانس

شاید مفید باشد: پردازش تصاویر ماهواره ای

تفاوت های عکس هوایی و تصاویر ماهواره ای در قدرت تفکیک مکانی

تفاوت در قدرت تفکیک مکانی نیز از مهمترین تفاوت عکس هوایی و تصاویر ماهواره ای است. قدرت تفکیک پذیری یک عکس همان وضوح تصویر می باشد. بر این اساس در تصاویر هوایی قابلیت تمایز یافتن جزئیات یک تصویر بیشتر است. به عبارتی دیگر در تصاویر هوایی یک تصویر با جزئیات و وضوح بیشتری دیده خواهد شد ولی در تصاویر ماهواره ای نمی توان از جزئیات دقیق تر بهره برد. هر چند در سال های اخیر با مجهزتر شدن دوربین های ماهواره ای شاهد وضوح بیشتری از جزئیات هستیم با این وجود همچنان عکس های هوایی از لحاظ جزئیات به عکس های ماهواری برتری دارند.

فرق عکس هوایی با ماهواره ای

تفاوت عکس هوایی و تصاویر ماهواره ای در هزینه

یک تفاوت دیگر که بین عکس هوایی و تصاویر ماهواره ای وجود دارد مربوط به هزینه ها است. به طور کلی برای محاسبه هزینه پروژه هایی که مرتبط با تصاویر است به تعداد، نوع و میزان تناوب عکسبرداری می توان اشاره داشت. بر همین اساس نیز تصویربرداری با استفاده از ماهواره در قیاس با تصویربرداری هوایی هزینه کمتری را به دنبال خواهد داشت چرا که در این نوع تصویربرداری ماهواره تک تصویری را از یک نقطه تهیه می کند که منطقه وسیعی را تا چندین کیلومتر شامل می شود ولی در عکس های هوایی تک تصویری که که تهیه می شود منطقه بسیار محدودی را در بر می گیرد با این وجود جزئیاتی را که در بر می گیرد کاربرد زیادی را در مقایسه با عکس های ماهواره ای دارد.

برای تهیه عکس های هوایی به احتمال زیاد باید نیاز باشد که تعداد عکس هوایی زیادی از یک پروژه گرفته شود و یا تناوب بیشتری لازم باشد. همچنین تجهیزاتی که به کار گرفته می شود مانند ماهواره ثابت نیست به همین دلیل نیز هزینه های بیشتری را در قیاس با تصاویر ماهواره ای دارد.

با وجود تفاوت تصاویر ماهواره ای و عکس هوایی هر کدام از این تصاویر در کاربردهایی که دارند می توانند بهترین عملکرد را داشته باشند و نتیجه مورد نظر از آن ها حاصل شود.

 

همچنین ببینید: تفسیر عکس هوایی



به این مطلب امتیاز بدید :
5/5 - (5 امتیاز)

مقالات مرتبط

دیدگاه

2 نظر تاکنون ارسال شده است
  1. با سلام خدمت شما بزرگواران ،آیا امکان این وجود دارد که عکس هوایی دهه چهل شمسی مربوط به زمین پدری خود را که در روستای شارم شهرستان صومعه سرای گیلان واقع شده است را دریافت کنم،چون یک نفر به زمین پدری من تجاوز نموده و مسیر ورودی به زمین را بسته است، جهت ارائه به دادگاه مورد نیاز می باشد.
    با تشکر و امتنان

    • سلام وقت بخیر بله این امکان وجود داره