فهرست بهای راه و باند 1401 – مقایسه فهرست بهای 1400 و 1401

فهرست بهای راه و باند 1401 – مقایسه فهرست بهای 1400 و 1401

هرساله با شروع سال جدید سازمان نظام فنی و اجرایی بخشنامه‌های خود را به روز رسانی کرده و ویرایش جدید آن را منتشر می‌کند. قسمت مهمی از این به‌روزرسانی مربوط به فهرست‌بهای رشته‌های مختلف می‌باشد.  ما در این مقاله قصد داریم فهرست‌بهای رشته راه و باند سال ۱۴۰۱ را معرفی و به تغییرات رخ‌داده در آن اشاره‌کنیم.

دانلود فهرست بهای راه و باند 1401

همان‌گونه که مستحضر هستید تغییراتی در فهرست بهای راه و باند 1401 است که در فهرست‌بهای سال جاری در مقایسه با سال قبل آن اتفاق افتاده است با خطی که زیر آن کشیده می‌شود مشخص می‌گرد.

اما برای ما به‌عنوان مترو یکی از مهم‌ترین تغییرات مربوط به قیمت و مبلغ ریالی برآورد می‌باشد که به‌طورکلی در فصل‌های مهم فهرست‌بها یعنی فصل سوم با عنوان عملیات خاکی و فصل پانزدهم با عنوان آسفالت حدود 50 درصد افزایش داشته و در سایر فصول افزایش تقریباً در همین حدود است.

در خصوص سایر قسمت‌ها در مقایسه با سال قبل اضافه شدن یک پیوست جدید با عنوان ضریب منطقه‌ای می‌باشد. که این پیوست در فهرست‌بهای سایر رشته‌ها نیز اضافه‌شده است مانند رشته راهداری ابنیه و غیره.

دانلود فهرست بهای ابنیه

دانلود فهرست بهای راهداری

همان‌گونه که در متن فهرست‌بها نیز اشاره‌شده است ضریب‌های منطقه‌ای مربوط به این فهرست‌بها که در برآورد هزینه اجرای کار مورداستفاده قرار می‌گیرد آخرین ضریب‌هایی است که تا زمان تهیه برآورد هزینه اجرای کار در پیوست بخشنامه شماره 69416/94 مورخ 30/04/1394 یا اصلاحیه‌های بعدی از سوی سازمان برنامه‌وبودجه کشور ابلاغ‌شده است.

بخوانید  آبخیزها

دانلود بخش‌نامه ضریب‌های منطقه‌ای امور پیمانکاری

همچنین درصورتی‌که نام منطقه محل اجرای پروژه در مناطقی که برای آنها در بخشنامه مذکور و یا اصلاحیه‌های بعدی ضریب منطقه‌ای تعیین‌شده، موجود نباشد، ضریب منطقه‌ای شهرستان یا بخشی که پروژه در آن واقع‌شده است در برآورد هزینه اجرای عملیات منظور می‌شود.محدوده جغرافیایی استان شهرستان و بخش مطابق آخرین نقشه تقسیمات کشوری منتشر شده توسط وزارت کشور است

برای پروژه‌هایی که در مناطق مختلف قرار می‌گیرند نظیر پروژه‌های خطی ضریب منطقه‌ای بر اساس میانگین وزنی ضریب‌های منطقه‌های مربوط در مناطق مختلف با استفاده از رابطه زیر تعیین و در برآورد هزینه اجرای کار منظور می‌شود.

فهرست بهای راه و باند 1401

تغییر عمده دیگر در فهرست بها مربوط به دستورالعمل تجهیز کارگاه می‌باشد که مهم‌ترین نکته در آن مربوط به نحوه پرداخت ردیف‌ها می‌باشد.

طبق توضیح بند 4 با عنوان نحوه پرداخت، ردیف‌های این پیوست ازنظر نحوه پرداخت به سه نوع اول دوم و سوم دسته‌بندی می‌شوند که در جدول پیوست نوع آن ردیف درج‌شده است هزینه هر یک از ردیف‌های تجهیز و برچیدن کارگاه با انجام عملیات هریک از ردیف‌ها به شرح زیر محاسبه و پرداخت می‌گردد.

( همچنین ببینید:  آموزش متره و براورد راه )

  نوع اول، ردیف‌هایی است که مستلزم احداث ساختمان، تأمین و نصب تجهیزات، تأسیسات و همچنین اقدام‌های مربوط به نگهداری و بهره‌برداری می‌شود. برای ساختمان‌هایی که احداث می‌شود، ۷۰ درصد بهای واحدها متناسب با پیشرفت عملیات احداث و ۳۰ درصد بهای واحد ردیف‌ها بابت هزینه‌های مربوط به نگهداری و بهره‌برداری آن ساختمان‌ها یا تأسیسات متناسب با پیشرفت موضوع پرداخت می‌گردد همچنین در مورد ساختمان‌های پیش‌ساخته مانند کاروان‌ها ۳۰ درصد بهای واحد ردیف‌ها متناسب با ساخت پی و عملیات نصب و ۷۰ درصد بهای واحد ردیف‌ها بابت هزینه‌های مربوط به نگهداری و بهره‌برداری آن متناسب با پیشرفت موضوع پیمان پرداخت می‌گردد.

بخوانید  صدور سند و پلاک و مجوز پرواز پهپاد ها

نوع دوم ردیف‌هایی است که به‌صورت مستمر در طول اجرای کار انجام می‌شود. بهای این ردیف‌ها متناسب با پیشرفت موضوع پیمان پرداخت می‌گردد.

نوع سوم ردیف‌هایی است که با توجه به نیاز کار و برنامه زمانی اجرا می‌شود بهای این ردیف‌ها متناسب با پیشرفت عملیات مربوط به‌ردیف تجهیز و برچیدن کارگاه پرداخت می‌گردد.

تغییر مهم دیگر مربوط به استفاده از مصالح سرباره فولاد یا آهن به‌عنوان مصالح اساس یا زیراساس مطابق مشخصات فنی خصوصی پیمان می‌باشد که در انتهای فصل چهاردهم اضافه‌شده است. و به‌تبع آن در فصل بیستم، یعنی حمل‌ونقل نیز ردیف‌های مربوط به حمل آن لحاظ گردیده است.

اینها موارد کلی و مهم فهرست‌بهای رشته راه و باند سال 1401 بود که سعی کردیم به‌طور خلاصه یک دید کلی از تغییرات مهم را خدمت شمار ارائه نماییم. قطعاً برای جزییات بیشتر باید خود فهرست‌بها و مقدمه فصول به‌دقت مطالعه شود.

در صورتی که شما در فیلد پیمانکاری و مشاوره فعالیت میکنید شاید دوره آموزش صورت وضعیت نویسی ما نیز مورد استفاده شما قرار بگیرد.



به این مطلب امتیاز بدید :
4.7/5 - (7 امتیاز)

مقالات مرتبط

دیدگاه

1 نظر تاکنون ارسال شده است
  1. عالی
    ممنون از شما