منحنی بروکنر چیست ؟

منحنی بروکنر چیست ؟

منحنی بروکنر که بعضاً با عنوان دیاگرام توده به آن اشاره می شود پس از اتمام محاسبه احجام خاکریزی و خاکبرداری مطرح گردیده و تأثیری بر مقدار عملیات خاکی و کم و زیاد کردن آن ندارد .

هدف از بحث منحنی بروکنر و مباحثی نظیر آن ازجمله دیاگرام لالان یا منحنی لالان بیشترین استفاده ممکن از خاک های به دست آمده از خاکبرداری در احجام خاکریزی موردنیاز و در نتیجه به حداقل رساندن نیاز به قرضه و دپو و همچنین به حداقل رساندن هزینه های حمل خاک می باشد .

هدف ایجاد بیشترین تعادل ممکن میان انجام خاکبرداری و خاکریزی زمانی قابل طرح است که خاک های به دست آمده از خاک برداری از حداقل خصوصیات فنی لازم برخوردار بوده و برای کاربرد در خاکریزی مناسب باشد بنابراین نیاز داریم تا حالت های سه گانه خاک را بیشتر بشناسیم

بخوانید  تجهیز کارگاه چیست و دارای چه بخش هایی میباشد ؟ | تجهیز کارگاه راهسازی

حالات سه گانه خاک

هر خاکی به طور کلی از سه حالت فیزیکی مختلف برخوردار است :

حالت اول خاک حالت بکر و طبیعی آن بوده که به آن خاک دست نخورده نیز می گویند .

حالت دوم خاک زمانی است که خاک حالت اول حفاری شده و بیرون ریخته شود که به این حالت از خاک دست خورده شده و یا خاک سست می‌گویند .

زمانی که این خاک سست را در محل مورد نیاز برای خاکریزی ریخته و آن را کاملا متراکم می کنند خاک حالت سوم به دست می‌آید که آن را خاک متراکم شده می نامند .

ترسیم منحنی بروکنر

برای ترسیم منحنی بروکنر ابتدا برای تمام مقاطع عرضی احجام عملیات خاکی محاسبه می گردد مقادیر خاکبرداری و خاکریزی در تمام کیلومترها با کیلومتراژ بعدی جمع گردیده و میزان تجمعی خاکبرداری و خاکریزی تا هر کیلومتر به دست می‌آید .
این مقدار تجمعی تا هر کیلومتر را از هم کم می نماییم و تفاوت بین خاکبرداری و خاکریزی تا هر کیلومتراژ به دست می آید .

بخوانید  طراحی رابط ها در تقاطع های غیرهمسطح  ( تبادل ها )

اکنون در جدول عملیات خاکی یک ستون برای کیلومتراژ داریم و یک ستون دیگر نیز برای تفاوت بین خاکبرداری و خاکریزی تجمعی .
حال می توانیم یک دستگاه مختصاتی ترسیم کنیم و بعد از آن ستون کیلومترها در محور افقی و ستون عمودی برای مقادیر احجام قرار داده شود یک منحنی از تعداد زیادی نقاط تشکیل میشود بنابراین هر چقدر تعداد کیلومتر ها و مقادیر احجام بیشتر باشد می‌توانیم یک منحنی نرم تر و نزدیک تر به واقعیت داشته باشیم پس شروع می‌کنیم به مشخص کردن نقاط با مولفه های کیلومتر و احجام این نقاط را به همدیگر متصل می کنیم این یک منحنی بروکنر است

 



به این مطلب امتیاز بدید :
4.5/5 - (10 امتیاز)

مقالات مرتبط

دیدگاه

0 نظر تاکنون ارسال شده است