آشنایی با ماهواره لندست | نگاهی به ماهواره لندست از ابتدا

آشنایی با ماهواره لندست | نگاهی به ماهواره لندست از ابتدا

ماهواره لندست جزئی از برنامه لندست است که در واقع شامل ماموریت های ماهواره ای مشاهده گر زمین هستند. این ماهواره ها امروزه از اهمیت بسیار زیادی برای ناسا و کشور آمریکا برخوردار هستند و در حال حاضر نیز نسخه های مختلفی از این ماهواره تولید شده اند. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره ماهواره لندست صحبت کنیم و اطلاعاتی را درباره نسخه های 1 تا 9 این ماهواره در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین اگر شما هم جز افرادی هستید که علاقه مند به آشنایی بیشتر با ماهواره های لندست هستید حتما ما را در این مطلب همراهی کنید.

تصاویر ماهواره لندست این امکان را به ما می دهد تا بتوانیم عکس های از 40 سال گذشته تاکنون را از جای جای کره زمین مشاهده کنیم. تصاویر منتشر شده از این ماهواره در صد سال آینده بسیار ارزشمند خواهد بود چرا که این امکان را به آیندگان می دهد تا بتوانند شرایط جوی و محیطی اکنون کره زمین را به راحتی ارزیابی کنند.

تصاویر ماهواره لندست این امکان را به ما می دهد تا بتوانیم عکس های از 40 سال گذشته تاکنون را از جای جای کره زمین مشاهده کنیم. تصاویر منتشر شده از این ماهواره در صد سال آینده بسیار ارزشمند خواهد بود چرا که این امکان را به آیندگان می دهد تا بتوانند شرایط جوی و محیطی اکنون کره زمین را به راحتی ارزیابی کنند.

آشنایی با ماهواره لندست 

این ماهواره یکی از ماهواره هایی است که در ماموریت های مشاهده گر زمین شرکت می کند و به طور مشترک توسط ناسا و سازمان زمین شناسی آمریکا مدیریت می شود. این ماهواره می تواند اطلاعات ضروری درباره کره زمین را دریافت کرده و به صورت مستقیم به ناسا ارسال کند. یکی از مهمترین دلایلی که باعث شهرت این ماهواره شده است این است که ماهواره لندست می تواند تمامی تغییرات در کره زمین را رصد کرده و در اختیار مسئولان مربوطه قرار دهد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید اطلاعاتی که از این ماهواره تا به امروز بدست آمده است طولانی ترین اطلاعات مداوم درباره کره زمین می باشد که از طریق سنجش از راه دور کره زمین جمع آوری شده است.

نکته دیگری که درباره قابلیت های این ماهواره وجود دارد این است که یه ابزار فوق العاده برای وزارت کشور ایالات متحده آمریکا فراهم می کند تا بتوانند بر روی زمین های فدرال نظارت داشته باشند و به شکل بهتری آنها را کنترل کنند. توجه داشته باشید که تمامی مردم از سراسر دنیا می توانند از اطلاعات این ماهواره برای انجام تحقیقات، آموزش و یا سایر فعالیت های دیگر استفاده کنند.

ماهواره مشاهداتی لندست 

برنامه ماهواره فناوری منابع زمینی (Earth Resources Technology Satellite( یکی از طولانی ترین پروژه های ماهواره ای برای تصویر برداری از مناطق مختلف کره زمین است. این پروژه از سال 1972 شروع به کار کرد و بعدها نام این برنامه به لندست تغییر یافت. از سری ماهواره های لندست تاکنون 8 ماهواره به فضا فرستاده شده است که یکی از آنها در حین قرارگیری در مدار کره زمین نابود شد.

در ماهواره های لندست میزان کیفیت رزولوشن مکانی و طیفی در هر سری نسبت به نسل قبلی خود به روز تر می شد و قرار بود در سال 2020 یک نسل دیگر از سری ماهواره های لندست به نام لندست 9 به فضا فرستاده شود که به دلیل شیوع ویروس کرونا و عوامل دیگر، زمان انجام پروژه به سال 2023 تغییر یافت.

نخستین ماهواره های لندست

در تاریخ 23 ژوئیه سال 1972 میلادی ماهواره فناوری منابع زمین که به اختصار با نام ERTS-1 شناخته میشد با همکاری ناسا به فضا پرتاب شد. این ماهواره بعدها به دلایل مختلف به لندست 1 تغییر نام پیدا کرد و این شروع کار ماهواره های لندست بود. اولین ماموریت هایی که برای ماهواره لندست 1 تعیین شده بود این بود که داده هایی را درباره جنگل ها، مزارع، مناطق شهری و مناطقی که در آنها آب شیرین وجود داشت جمع آوری کند. دلیل استفاده از این ماهواره برای جمع آوری اطلاعات درباره زمین این بود که این ماهواره قادر بود تا برای مدت زمان طولانی به طور مداوم اطلاعات را جمع آوری کند و در نتیجه استفاده از آن برای درک بهتر تغییرات زیستی، مدیریت شیوه های کشاورزی، تخصیص منابع کمیاب آب، پاسخگویی به بلایای طبیعی و … گزینه بسیار خوبی به شمار می آمد.

بخوانید  بهترین زمان و مکان استفاده از gps | بهترین زمان کار با جی پی اس

ماهواره لندست

سری ماهواره های لندست

سری ماهواره های لندست حاصل تلاش مشترک سازمان زمین شناسی ایالات متحده usgs و اداره ملی هوا و فضا nasa می باشد. این دو سازمان در یک رکورد بی سابقه توانستند کمک شایانی به مشاهده تغییرات طبیعی و انسانی بکنند. سازمان ناسا مسئولیت پرتاب ماهواره ها و سازمان زمین شناسی ایالات متحده آمریکا مسئولیت دریافت و آرشیو تصاویر ثبت شده را برعهده داشت.

لندست 1 که به آن Earth resources technology satellite گفته می شد با کشف جزیره به نام لندست در کانادا به نام لندست تغییر نام داد. لندست 1 امکان مشاهدات زمینی بیشتر را فراهم کرد. لندست 5 برای فعالیت به مدت 3 سال در فضا طراحی شده بود اما توانست از سال 1984 تا 2013 به فعالیت خود در فضا به درستی ادامه دهد که خود این عمل باعث شد تا عنوان پر عمرترین ماهواره فرستاده شده در فضا را در کتاب گینس از آن خود کند. این ماهواره حدود 30 عمر کرد، از سوی دیگر لندست 6 به دلیل پارگی و از هم گسیختگی کابل های انتقال سوخت به موتورهای ماهواره نتوانست در مدار زمین قرار گیرد. لندست 7 و 8 هم اکنون در حال فعالیت در فضا بوده و قرار است در سال 2023 نسل جدیدی از سری ماهواره های لندست به فضا فرستاده شود.

نکاتی درباره لندست 1

در سال 1965 ویلیام پکورا مدیر سازمان زمین شناسی ایالات متحده آمریکا ایده برنامه سنجش از راه دور کره زمین برای جمع آوری اطلاعات را ارائه داد. او اعتقاد داشت که این برنامه می تواند در مدیریت بهتر کره زمین بسیار کمک کننده باشد. با وجود این که ماهواره های هواشناسی از سال 1960 کره زمین را رصد می کردند و تا حد زیادی مفید بودند ولی تا آن سال هیچ اطلاعات جامعی درباره کره زمین وجود نداشت. زمانی که ایده ماهواره لندست 1 ارائه شد با مخالفت های زیادی در دفتر بودجه مواجه شد. علاوه بر این دولت آمریکا از این موضوع ترس داشت که این ماهواره غیرنظامی برنامه های نظامی آنها را به خطر بیندازد. همچنین نگرانی هایی درباره عکاسی های ژئوپلیتیکی از کشورهای خارجی و مخالفت کشورهای خارجی نیز وجود داشت. با وجود این مخالفت ها ناسا چراغ سبز برای ساخت این ماهواره را دریافت کرد و شاید برای شما جالب باشد که بدانید تنها دو سال طول کشید تا این ماهواره ساخته شود.

جزئیات لندست 1 تا 3

باند شرح باند طول موج رزولوشن
4 Visible green ۰٫۵ to 0.6 µm 60 m
5 Visible red ۰٫۶ to 0.7 µm 60 m
6 Near infrared ۰٫۷ to 0.8 µm 60 m
7 Near infrared ۰٫۸ to 1.1 µm 60 m

نسخه های بعدی ماهواره لندست

با گذر زمان از آن جایی که نتایجی که از ماهواره لندست 1 دریافت شده بود نتایج فوق العاده ای به شمار می آمدند ناسا با همکاری سازمان زمین شناسی آمریکا شروع به ساخت نسخه های جدیدتر این ماهواره کردند. در دهه های 1970 و 1980 ماهواره های لندست 2 تا 6 طراحی و ساخته شدند. این ماهواره ها دارای بهینه سازی های بسیار زیادی بودند و قابلیت های جدید سخت افزاری زیادی به آنها اضافه شده بود به طوری که می توانستند حرکت یخچال های قطبی و آب شدن آنها را به راحتی تشخیص دهند و گزارش های روزانه ای را به ناسا ارائه دهند.

بخوانید  نرم افزار گلوبال مپر چیست ؟

اهواره های لندست

ماهواره لندست 7 و 8

با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی های مختلف در سال 1999 ماهواره لندست 7 ساخته شده که پیشرفت های بزرگی داشت و در نهایت در تاریخ 8 فوریه سال 2013 نیز لندست 8 طراحی و ساخته شد. در حال حاضر هر دو ماهواره های لندست 7 و 8 در مدار هستند و اطلاعات را جمع آوری کرده و در اختیار ناسا قرار می دهند.

نسخه 7

باند شرح باند طول موج رزولوشن
1 Visible blue ۰٫۴۵ to 0.52 µm 30 m
2 Visible green ۰٫۵۲ to 0.60 µm 30 m
3 Visible red ۰٫۶۳ to 0.69 µm 30 m
4 Near-infrared ۰٫۷۶ to 0.90 µm 30 m
5 Near-infrared ۱٫۵۵ to 1.75 µm 30 m
6 Thermal ۱۰٫۴ to 12.3 µm 15 m
7 Mid-infrared ۲٫۰۸ to 2.35 µm 15 m
8 Panchromatic ۰٫۵۲ to 0.90 µm 15 m

نسخه 8

باند شرح باند طول موج رزولوشن
1 Coastal / Aerosol ۰٫۴۳۳ to 0.453 µm 30 m
2 Visible blue ۰٫۴۵۰ to 0.515 µm 30 m
3 Visible green ۰٫۵۲۵ to 0.600 µm 30 m
4 Visible red ۰٫۶۳۰ to 0.680 µm 30 m
5 Near-infrared ۰٫۸۴۵ to 0.885 µm 30 m
6 Short wavelength infrared ۱٫۵۶ to 1.66 µm 30 m
7 Short wavelength infrared ۲٫۱۰ to 2.30 µm 60 m
8 Panchromatic ۰٫۵۰ to 0.68 µm 15 m
9 Cirrus ۱٫۳۶ to 1.39 µm 30 m
10 Long wavelength infrared ۱۰٫۳ to 11.3 µm 100 m
11 Long wavelength infrared ۱۱٫۵ to 12.5 µm 100 m

ماهواره لندست 9

ساخت ماهواره لندست 9 در حال حاضر تکمیل نشده است ولی طبق برنامه ریزی های انجام شده این ماهواره در اواسط سال 2021 رونمایی می شود. این ماهواره از سنسور مادون قرمز پشتیبانی خواهد کرد که درجه حرارت زمین را اندازه گیری می کند. این ماهواره نیز به صورت مشترک بین ناسا و سازمان زمین شناسی آمریکا ساخته می شود و از برنامه های مشترک این دو به شمار می آید. میزان رزولوشن این ماهواره بهینه سازی شده است و به همین علت نیز می تواند با کیفیت بهتری تغییرات کره زمین را رصد کرده و نظارت بهتری بر روی تغییرات داشته باشد. لندست 9 می تواند تمامی آتش سوزی ها، میزان کربن، خشکسالی ها و … را به سادگی و در کوتاه ترین زمان ممکن شناسایی کند و گزارش آن را ارائه دهد.

زمان پرتاب و غیر فعال شدن هر یک از نسخه ها:

زمان پرتاب  زمان غیر فعال شدن 
1 – 23 جولای 1972 6 ژانویه 1978
2 – 22 ژانویه 1975 25 فوریه 1982
3 – 5 مارچ 1978 31 مارچ 1983
4 – 16 جولای 1982 14 دسامبر 1993
5 – 1مارچ 1984 5 ژوئن 2013
7- 15 آپریل 1999 هم اکنون فعال است
8 – 11 فوریه 2013 هم اکنون فعال است

کاربرد داده های ماهواره لندست

داده های ماهواره لندست در زمینه های مختلفی کاربرد های بسیاری دارد، از کاربردهای ماهواره های لندست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از عکس گرفته شده از ماهواره لندست می توان در زمینه های مثل اکتشافات زمین شناسی، کانی شناسی، مدیریت جنگل‌داری و کشاورزی و کارتوگرافی بهره برد.  
  • با استفاده از عکس گرفته شده می توان از احتمال و وقوع بلایای طبیعی آگاه شد.
  • اطلاعات به دست آمده از ماهواره های لندست این امکان را به ما می دهد تا متوجه مناطقی از زمین که نفت در آن فوران کرده است، شد و همچنین بتوان بر روی تغییرات کره زمین و آلودگی های معدنی نظارت دقیق داشت. 
 
 
سنجنده لندست چیست ؟

ماهواره لندست جزئی از برنامه لندست است که در واقع شامل ماموریت های ماهواره ای مشاهده گر زمین هستند. این ماهواره ها امروزه از اهمیت بسیار زیادی برای ناسا و کشور آمریکا برخوردار هستند

تاکنون چند نسخه از این ماهواره ساخته شده ؟

تاکنون 9 نسخه از این ماهواره ساخته شده است.

ماهواره لندست 9

ساخت ماهواره لندست 9 در حال حاضر تکمیل نشده است ولی طبق برنامه ریزی های انجام شده این ماهواره در اواسط سال 2021 رونمایی می شود.



به این مطلب امتیاز بدید :
4.3/5 - (6 امتیاز)

مقالات مرتبط

دیدگاه

0 نظر تاکنون ارسال شده است