آشنایی کامل با تاریخچه نقشه برداری

آشنایی کامل با تاریخچه نقشه برداری

نقشه برداری از محیط از دوران بسیار قدیم مورد توجه انسان ها بوده است و انسان ها در طول تاریخ همواره تلاش می کردند تا بتوانند یک نقشه کامل از محیطی که در آن زندگی می کنند و یا از آن منطقه عبور می کنند را داشته باشند. امروزه این علم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است ولی شاید آشنایی با تاریخچه نقشه برداری بتواند به شما کمک کند تا اطلاعات کامل تری را درباره این علم بدست آورید. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر در این خصوص صحبت کنیم و اطلاعاتی را درباره تاریخچه این علم در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای آشنایی بیشتر با تاریخچه این علم حتما با ما در این مطلب همراه باشید.

تهیه نقشه در دوران انسان های اولیه

شاید برای شما جالب باشد که بدانید نقشه برداری از دوران انسان های اولیه به وجود آمد. انسان های اولیه دائما در تلاش بودند تا نقشه محیطی که در آن زندگی می کردند و یا شکارهای خود را را در آن محیط انجام می دادند را به خاطر بسپارند تا بتوانند از طریق این نقشه ذهنی همواره راه های فرار خود را داشته باشند.

همانطور که می دانید انسان های اولیه توسط خطرات زیادی تهدید می شدند و همین عامل باعث می شد تا نیاز به یک نقشه از محیط همواره در آنها احساس شود. انسان های اولیه زمانی که از یک محیط به محیط دیگری کوچ می کردند باید نقشه رودخانه ها، مسیرهای رفت و برگشت و … را به خاطر می سپردند تا بتوانند از طریق این نقشه ذهنی راه بازگشت خود را پیدا کنند. دسترسی به رودخانه ها از اهمیت زیادی برخوردار بود چرا که آب آشامیدنی مورد نیاز انسان های اولیه از طریق این رودخانه ها تامین می شد. به همین علت نیز رودخانه ها نقش اساسی را در نقشه های انسان های نخستین ایفا می کردند.

 تاریخچه نقشه برداری
تاریخچه نقشه برداری

در تاریخ آمده است که انسان ها حتی قبل از این که نوشتن را بیاموزند کشیدن نقشه و نقشه برداری از محیط را آموختند. انسان های اولیه برای این که بتوانند نقشه های خود از محیط را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و آن را به فرزندان خود آموزش دهند بر روی سنگ ها و مخصوصا در داخل غارها نقشه هایی را از محیط می کشیدند که امروزه آثار آن کشف شده است. به همین علت نیز بسیاری از تاریخ شناسان معتقدند که علم نقشه برداری پیش از علم نوشتن ابداع شده است چرا که یکی از نیازهای اساسی انسان های نخستین برای زندگی بود.

نابراین نه تنها شما نمی توانید به این علم به چشم یک علم جدید نگاه کنید بلکه شاید برای شما جالب باشد که بدانید این علم یکی از قدیمی ترین علم هایی بوده است که انسان آموخته است و در طول تاریخ نیز پیشرفت های زیادی کرده است.

بخوانید  آشنایی با ترازیابی در نقشه برداری و کاربردهای آن

نقشه برداری در مصر باستان

رود نیل یکی از قدیمی ترین رودهای دنیاست که در زمان فرعونیان ابعاد بسیار بزرگی داشت و در اثر طغیان بسیاری از مناطق اطراف آن به زیر آب می رفت. در آن زمان ماموران فرعون برای این که بعد از پایین رفتن سطح آب بتوانند مناطق زیر آب رفته را دوباره تقسیم بندی کنند تا مردم در آن مناطق مشغول به زندگی و کشاورزی شوند از علم نقشه برداری کمک می گرفتند. آنها قبل از طغیان رودخانه نیل یک نقشه برداری کامل از مناطق اطراف رود انجام می دادند و سپس بعد از پایین رفتن سطح آب دوباره این مناطق را بر اساس نقشه ای که در اختیار داشتند تقسیم بندی می کردند. به این ترتیب بعد از پایین رفتن سطح آب مردم بدون دعوا بر سر زمین های خود زندگی خود را مجددا شروع می کردند.

 تاریخچه نقشه برداری

تهیه نقشه در یونان باستان و ایران

از جمله دیگر کشورهایی که از علم نقشه کشی و نقشه برداری استفاده می کردند کشور یونان را می توان نام برد. همانطور که می دانید این کشور یکی از بزرگترین کشورهای دنیا در گذشته به شمار می آمد و با بسیاری از کشورها در جنگ بود. به همین علت نیز نقشه کشی یکی از مهارت های مورد نیاز مسئولان این کشور بود تا بتوانند کشورهای تحت سلطه خود را شناسایی کرده و حکومت خود را گسترش دهند. این مسئله دقیقا در ایران باستان نیز وجود داشت و بسیاری از مهندسان ایرانی با این علم آشنا بودند. پادشاهان ایرانی از طریق علم نقشه برداری حکومت های تحت سلطه خود و مناطق مربوط به آنها را شناسایی می کردند و از این طریق کشور خود را تقسیم بندی می کردند. تهیه نقشه از کشور اهمیت بسیار زیادی برای پادشاهان داشت چرا که آنها از این طریق می توانستند اطلاعات زیادی را درباره مناطق مختلف کشور بدست بیاورند.

نقشه برداری به عنوان یک علم در طول تاریخ

یکی از نکات بسیار مهمی که باید درباره تاریخچه نقشه برداری بدانید این است که نقشه کشی و نقشه برداری رفته رفته تبدیل به یک علم در دنیا شد و از اواخر قرن هفتم میلادی شاهد آن بودیم که بسیاری از ریاضی دانان در ایران و جهان وارد این علم شدند. ورود دانشمندان ریاضی دان به این علم باعث شد تا نقشه هایی که تهیه می شدند بار علمی بیشتری داشته باشند و علاوه بر این از آنجایی که دقت بیشتری نیز داشتند می توانستند اطلاعات بیشتری را ارائه دهند. امروزه بسیاری از نقشه های تاریخی که از کشورهای مختلف پیدا می شوند دارای اطلاعات بسیار زیادی هستند و به تاریخ شناسان کمک زیادی می کنند که همین موضوع می تواند نشان دهنده علمی بودن نقشه هایی باشد که در آن زمان طراحی می شدند. بنابراین از اواخر قرن هفتم نقشه کشی تبدیل به یک علم شد که بسیاری از دانشمندان دنیا را درگیر خود کرد.

نقشه کشی در دوران اسلام

زمانی که حکومت های اسلامی در دنیا گسترش پیدا کردند علم نقشه کشی و نقشه برداری در حکومت های اسلامی نیز توسعه پیدا کرد و شاهد آن بودیم که بسیاری از دانشمندان مسلمان وارد این علم شدند. چاپارخانه ها و راه هایی که برای رفت و آمد مسافران فراهم شده بودند به طور کامل در نقشه های اسلامی مشاهده می شوند و امروزه نقشه هایی که از دوران حکومت اسلامی یافت می شود نشان دهنده این است که در آن دوران نقشه برداری با دقت بسیار بالایی انجام می شد. نه تنها نقشه های مربوط به راه ها و جاده ها بلکه نقشه های شهرهای مختلفی که در دوران حکومت اسلامی وجود داشتند نیز به طور کامل امروزه وجود دارند. بنابراین نقشه کشی یکی از ابزارهای بسیار مهم برای حکومت های تمامی دوران ها به وجود می آمد و امروز هم در دنیا از اهمیت زیادی برخوردار است.

بخوانید  جی پی اس مولتی فرکانسه شمیم

نقشه کشی در دوران اسلام

نقشه برداری در قرون معاصر

تاریخچه نقشه برداری در قرون معاصر در زمان میرزا تقی خان امیر کبیر به اوج خود رسید و در آن دوران بود که دانشجویان مدرسه دارالفنون اولین نقشه خود از این مدرسه را کشیدند. دانشجویانی که در این مدرسه مشغول به تدریس بودند به طور کامل ریاضیات را می آموختند و از آن برای کشیدن و طراحی نقشه ها استفاده می کردند. در ایران فعالیت های گسترده ای در زمینه نقشه برداری انجام شد ولی با شروع جنگ جهانی اول بسیاری از این فعالیت ها به صورت نیمه کاره رها شد و همین موضوع نیز باعث شد تا برای مدت زمان طولانی فعالیتی در این حوزه در ایران انجام نشود. با این وجود بعد از گذشت چند سال دوباره فعالیت های مربوط به نقشه کشی در ایران آغاز شد و شاهد آن بودیم که این علم روز به روز در ایران پیشرفت کرد و افراد زیادی علاقه مند به یادگیری آن شدند.

نقشه برداری در قرون معاصر

نقشه برداری در سال های اخیر

نقشه برداری در حال حاضر یکی از علم هایی است که افراد زیادی روی آن کار می کنند و با پیشرفت تکنولوژی های مختلفی که امروزه در این علم وجود دارند شاهد آن هستیم که این علم نیز پیشرفت های بزرگی کرده است. امروزه استفاده از تکنولوژی هایی مانند تکنولوژی های ماهواره ای باعث شده است تا علم نقشه برداری با دقت بسیار زیادی انجام شود و نقشه های تولید شده نیز دارای دقت بسیار زیادی باشند. امروزه دوربین های مخصوص نقشه برداری می توانند کمک بسیار زیادی به نقشه کشی از محیط کنند و باعث شوند تا کیفیت و دقت نقشه ها بسیار بیشتر شود.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید این دوربین ها می توانند اطلاعات را به سادگی ذخیره کرده و به شما این امکان را بدهند تا با استفاده از کامپیوتر و لپتاپ به سادگی اطلاعات ذخیره شده را پردازش کرده و محاسبات سنگین را به راحتی روی آنها انجام دهید. تمامی این عوامل در کنار یکدیگر باعث شده اند تا امروزه این علم یکی از جذاب ترین علم ها باشد و بسیاری از افراد علاقه مند به یادگیری آن باشند.

در صورتی که شما هم اطلاعات جالبی درباره تاریخچه نقشه برداری دارید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید

همچنین ببینید: برسی تاریخ 200 سال قبل نقشه برداری در شرکت لایکا



به این مطلب امتیاز بدید :
5/5 - (8 امتیاز)

مقالات مرتبط

دیدگاه

2 نظر تاکنون ارسال شده است
  1. اسلام علیکم ورحمت الله و برکاته!
    برای نشر موضوعات خیلی مهم و با مفهوم از شما سپاس گذاری میکنم.
    از معلومات شما برای پایان نامه تحصیلی خود استفاده میکنم اگر لطف کنید منبع همین معلومات را ذکر کنید.

    • سلام وقت بخیر
      خیلی خوشحالیم که مورد استقبال شما قرار گرفته، منبع این مقاله چند وب سایت خارجی میباشد.