طرح هادی چیست ؟

طرح هادی چیست ؟

طرح هادی چیست | طرح هادی برای ساماندهی و اصلاح بافت شهر یا روستا در 12/10/1378 به وسیله دولت برای مشخص شدن میزان و گسترش اراضی مناطق با کاربریهای مسکونی، تجاری، زراعی، صنعتی و… تصویب شد. به همین خاطر در زمان اراضی ملک یکی از اقداماتی که توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری انجام می شود این است که آیا زمین یا ملک مزبور در طرح هادی یا طرح تفصیلی و… قرار دارد یا خیر، که در این مقاله به بررسی کامل طرح هادی و قوانین مربوط به آن می پردازیم با ما تا انتها همراه شوید.

تعریف طرح هادی

طرح هادی نقشه راه برای توسعه و آبادانی شهر یا روستا است که توسط کارشناسان سازمان بنیاد مسکن تهیه و تنظیم می گردد تا بر این اساس تمامی اقدامات موجود با توجه به چارچوب مشخص صورت پذیرد. در زمان معاملات ملکی یکی از موضوعاتی که بسیار اهمیت پیدا می کند قرار نداشتن ملک در طرح هادی است. در صورتی که ملک در طرح هادی قرار داشته باشد خریدار از خریدن ملک منصرف خواهد کرد چرا که مانع رسیدن خریدار به اهدافش می شود.

برای مثال اگر ملکی در طرح هادی قرار گرفته باشد و فردی آن را خریداری نماید بعد از خرید متوجه شود که ملک در طرح هادی قرار دارد از نظر اقتصادی متضرر خواهد شد، چرا که در طرح هادی اجازه هیچ گونه ساخت و سازی نداشته و باید از مراجع ذی ربط قبل از خرید هرگونه ملکی استعلامات لازم گرفته شود.

انواع طرح هادی

  • طرح هادی شهری
  • ظرح هادی روستایی

طرح هادی شهری چیست؟

طرح هادی شهری برای شهرهای که از نظر جمعیت کمتر از 25000 نفر هستند اجرا می شود تا بر اساس این طرح، معیار اصلی گسترش شهر قرار گیرد. شهرهایی که مشمول طرح جامع شهری قرار نمی گیرند عمدتا در دسته طرح هادی شهری قرار داده می شوند و مسئولیت انجام طرح بر عهده استانداری ها و وزارت کشور می باشد.

بخوانید  معرفی سیستم مختصات و انواع آن در ژئودزی

طرح هادی چیست

طرح هادی روستایی چیست؟

طرح هادی روستایی برای معیار سنجش و توسعه روستاها طراحی و اجرا می شود تا علاوه بر نظم بخشیدن به روستا، در صورت نیاز اصلاح ساختار نیز در آن صورت گیرد و از مهاجرت ساکنین روستا به شهر جلوگیری به عمل آید. در این طرح به صورتی برنامه ریزی و مدیریت انجام می شود تا طرح های عمرانی با کاربری های زراعی، صنعتی، مسکونی، تجاری، تولیدی، باغی و تاسیساتی قابلیت اجرا داشته باشند.

هدف از طرح هادی روستایی ساماندهی و اجرای مناسب مستحدثات روستایی است تا از هرگونه ساختار شکنی و بی نظمی در ساخت و سازها با نظارت مستقیم بنیاد مسکن جلوگیری شود و هر مالکی در روستا بنا به اهداف خود برای ساخت و ساز خودسرانه اقدام ننماید و ساختار کلی منازل روستایی بهبود و یکپارچه تر شود.

نقشه های مورد نیاز طرح هادی

نقشه های مورد نیاز طرح هادی در دو دسته نقشه های پشتیبان طرح و نقشه های رسمی طرح، دسته بندی و تهیه می شوند.

نقشه های پشتیبان طرح هادی چیست؟

نقشه های پشتیبان طرح هادی با توجه به وضعیت موجود روستا به صورت گزارش تهیه می شوند و از جمله این نقشه ها می توان به نقشه ساختمان ها و اماکن حائز اهمیت روستا با مقیاس 1:2000 و نقشه ترسیم راه های ارتباطی به روستا با مقیاس 1:25000 اشاره کرد.

نقشه های رسمی طرح هادی چیست؟

این نوع نقشه ها در قالب آلبوم تهیه و در اختیار سازمان بنیاد مسکن قرار می گیرند. از جمله نقشه های رسمی طرح هادی می توان به نقشه های کاربری اراضی روستایی 1:1000، نقشه مکان های پر خطر همچون سیل و زلزله و…، نقشه شیب عمومی روستا و مشخص کردن دفع آب های زیر زمینی، نقشه اماکن نیاز به به سازی و نوسازی، نقشه معابر و تقاطع های روستا و… می توان اشاره کرد.

طرح هادی روستایی

انواع بافت زمین از نظر ساخت و ساز

به صورت کلی در طرح هادی 3 نوع بافت موجود است که عبارتند از

  • زمین خارج از طرح هادی
  • زمین داخل طرح هادی
  • زمین الحاقی به طرح هادی

تا به اینجا با فهرست این نوع بافت ها آشنا شدید در ادامه هر یک از این بافت ها را با جزییات بیشتری توضیح خواهیم داد.

زمین خارج از بافت چیست؟

زمین خارج از طرح هادی یا زمین خارج از بافت به اراضی گفته می شود که شامل محدوده طرح قرار نمی گیرند به همین جهت هرگونه ساخت و سازی در این اراضی غیرقانونی است. ایجاد هرگونه مستحدثات در این مناطق باید با دریافت مجوز منوط به اینکه امکان قرار گیری در طرح وجود داشته باشد با پرداخت جریمه بر اساس کمیسیون ماده 99 مجوز پایان کار صادر خواهد شد.

بخوانید  روش کوپل یا قرائت مضاعف در نقشه برداری

زمین داخل بافت چیست؟

ساخت و ساز در زمین داخل طرح هادی یا زمین داخل بافت با دریافت مجوز از مراجع ذی ربط بسیار آسان خواهد بود و به راحتی می توان از اشتراکات آب، برق، گاز و تلفن و… بدون پرداخت هرگونه هزینه ای اضافه بر سازمان، برخوردار شد. متقاضیان با انجام مراحل اداری می توانند به اهداف مورد نظر خود دست یابند. زمین داخل بافت در سه دسته: بافت مسکونی، بافت زراعی و بافت باغی تقسیم بندی می شود.

زمین الحاقی به بافت چیست؟

زمین الحاقی به بافت یا زمین الحاقی به طرح هادی به زمینی گفته می شود که از نظر مکان جغرافیایی در نزدیکی طرح قرار دارد، اما به دلیل اینکه در داخل طرح قرار نمی گیرد، باید برای ایجاد هرگونه مستحدثات از مراجع ذی ربط با پرداخت هزینه های تعیین شده، پروانه ساخت اخذ نماید تا در آینده در شمار محدوده طرح قرار گیرد، در غیر این صورت هرگونه ساخت و ساز در این اراضی ممنوع و غیرقانونی می باشد.

از جمله شرایطی که می تواند منجر به دریافت مجوز شود می توان به نزدیک بودن به طرح در حدود 50 الی 100 متر یا در صورت استعلام از سازمان های آب، گاز، برق، منابع طبیعی، محیط زیست و… اعتراضی صورت نگیرد، اشاره کرد.

گام به گام تهیه طرح هادی

برای تهیه طرح هادی نیاز به 4 مرحله ذیل خواهد بود.

  • در قدم اول باید نقشه وضع موجود روستا و نقشه پایه تهیه شود.
  • در مرحله دوم اقدام به مطالعات و تحقیقات پایه برای مشخص شدن وضعیت روستا انجام می شود.
  • در مرحله سوم نتایج به دست آمده از مرحله قبل مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته می شود و در نهایت چشم اندازها تدوین و تهیه می شوند.
  • در مرحله چهارم بر اساس چشم اندازها، پروژه های پیشنهادی تعیین و در نهایت طرح هادی تهیه و ابلاغ می گردد.


به این مطلب امتیاز بدید :
5/5 - (2 امتیاز)

مقالات مرتبط

دیدگاه

4 نظر تاکنون ارسال شده است
  1. لطفا درباره کار های نقشه بردار و وظایف نقشه بردار در طرح های بیشتر بنویسید
    ممنون از سایت خوبتون

    • سلام ممنون از توجه شما
      بله حتما در اولین فرصت.

  2. عالییی

  3. 👍🏻👍🏻👍🏻