مراحل و چگونگی صدور پروانه ساختمان | مجوز ساخت

مراحل و چگونگی صدور پروانه ساختمان | مجوز ساخت

اگر قصد دارید پروژه ای به منظور ساخت و ساز و یا بازسازی داشته باشید باید پروانه یا همان جواز ساختمان داشته باشید که از جانب شهرداری به صورت یک پرونده رسمی به پیمانکار و یا مالک داده خواهد شد و مشکلی برای دریافت سند تک برگ وجود نداشته باشد.  برای این منظور با مراحل صدور پروانه ساختمان باید آشنا باشید و هر مرحله را به طور کامل انجام دهید. در این مقاله به بررسی اطلاعاتی در رابطه با مراحل صدور پروانه ساختمان خواهیم پرداخت تا اگر قصد دارید خانه ای با چهارچوب قانونی بسازید، آگاهی لازم را داشته باشید.

مراحل صدور پروانه ساختمان

مراحل صدور پروانه ساختمان شامل تشکیل پرونده، دستور صدور بازدید، بررسی گزارش مامور فنی و کاربری ملک و همچنین دستور نقشه و طراحی آن خواهد بود. هم چنین باید عوارضی را به شهرداری پرداخت نمایید  و مدارک پیش نویس را تهیه نمایید و در مرحله آخر به چاپ پروانه بپردازید.  این مراحل در واقع برای این منظور می ‌باشد که صاحبان فعلی خانه و یا صاحبان بعدی ایمنی لازم را داشته باشند.  در قوانین طرح جامع شهری (کاداستر شهری) اصولی در رابطه با شهرسازی وجود دارد که در طی ساخت و ساز باید رعایت شود و لازمه آن طی کردن مراحل ذکر شده می باشد.

اصلی ترین هدف از مراحل صدور پروانه ساختمان و دریافت مجوز این است که ساخت و ساز قانونی باشد و با مشخصات فنی تطابق داشته باشد. با طی کردن مراحل صدور پروانه ساختمان و دریافت مجوز از تسهیلات بانکی بهره مند می شوید. هم چنین ساختمان و افرادی که در آن مشغول فعالیت می‌ باشند، بیمه خواهند شد و حوادث ساختمانی در آن رخ نخواهد داد.  هدف دیگر از مراحل صدور پروانه ساختمان این است که از تجارب فنی و ساختمانی برای ساخت بنا استفاده شود. همچنین فراموش نشود نقشه برداری فضا و زمین و تهیه نقشه از آن از هم ترین اقدامات میباشد.

مراحل صدور پروانه ساختمان

زمان صدور مجوز ساختمان

مجوز ساخت برای تمام پروژه هایی که مربوط به ساخت و ساز می باشد لازم نخواهد بود و بسیاری از تعمیرات و نوسازی ها بدون اینکه نیاز به طی کردن  مراحل صدور پروانه ساختمان و دریافت مجوز داشته باشند، توسط پیمانکار انجام می شوند. زمانی نیاز به طی کردن مراحل صدور پروانه ساختمان و دریافت مجوز داریم که بخواهیم تغییرات عمده‌ای در ساختار ساختمان ایجاد کنیم و یا قصد اضافه کردن به بنا را داشته باشیم.  اگر برای ایجاد تغییر به استخدام پیمانکار بپردازید این شخص به اداره فرآیندهای صدور پروانه ساختمان  و مجوز آن می پردازد و اقدام به برآورد هزینه‌های جواز ساختمان می کند.

اگر بخواهید خودتان عهده دار روال کاری شوید، درخواست مجوز از شهرداری منطقه لازم می باشد. برخی از تغییرات هستند که باید متخصص ساخت و‌ساز آنها را تایید کند و تنها توسط آنها قابل قبول می باشد. مثلا خود صاحب خانه برای کار کردن روی خطوط گاز ممنوعیت دارد و اداره گاز را برای تغییرات و یا رفع اشکالات رخ داده باید خبر دهد. در مجوز ها نکات و الزامات زیادی وجود دارد و به صورت منطقه ای تدوین می شود، برخی حتی برای حیاط سازی داشتن مجوز را الزامی می دانند. در صورت نیاز به راهنمایی های بیشتر با شماره تماس های موجود در سایت می توانید تماس برقرار کنید و اطلاعات لازم را از کارشناسان مجموعه دریافت کنید.

 صدور پروانه ساختمان

1-  تشکیل پرونده اولین قدم از مراحل صدور پروانه ساختمان

در مراحل صدور پروانه ساختمان تشکیل پرونده اولین قدم می باشد که برای این منظور باید مالک یا کسی که از او وکالت دارد، به ثبت درخواست صدور مجوز در شهرداری بپردازد و یا از طریق دفاتر خدمات الکترونیک این کار را انجام دهد. برای این منظور اصل و کپی سند مالکیت، اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه و همچنین برگه تسویه حسابی که مربوط به عوارض نوسازی و شهرداری سال جاری و گذشته می باشد را ارائه دهد. دقت کنید که ثبت درخواست برای تشکیل پرونده باید کتبی باشد.

2- دستور بازدید از مراحل صدور پروانه ساختمان

دومین قدم از مراحل صدور پروانه ساختمان دستور صدور بازدید می باشد که بعد از اینکه مالک پرونده را تشکیل داد مسئولین شهرداری برای پیش بردن مراحل روند را در دست می گیرند و به محل احداث ملک به منظور بازدید خواهند رفت. مسئول شهرداری در آنجا ابعادی که ملک دارد را بررسی می کند و عرض ساختمان، بنا و مجاورین آن را نظارت می کند. اگر  تعدادی طبقه جدید در ساختمان بخواهید اضافه کنید این بازدید تاثیرگذار می باشد. این بازدید از این نظر صورت می گیرد که اگر به طور مثال متراژی که خانه دارد کمتر از حد مشخصی بود، برای بیشتر از چهار طبقه جواز نمی دهند.

بخوانید  آموزش سیویل تری دی به زبان انگلیسی

3- بررسی گزارش مامور فنی و کاربری

سومین قدم از مراحل صدور پروانه ساختمان این است که گزارش مامور فنی و کاربری بررسی گردد. در این رابطه طرح تفصیلی را در برخی شهرهای بزرگ مثل تهران داریم که یعنی در هر نقطه از شهر قوانین ساخت و ساز مشخص شده است. کارشناس نیز به مشخص کردن طرح تفصیلی کاربری ملک در طرح جامع می پردازد. حال اگر  ملک مورد نظر طرحی از طرح های  شهرداری باشد دقت بیشتری در رابطه با آن به خرج داده می شود تا ساخت و ساز آن تداخلی با پروژه های عمرانی که در منطقه وجود دارد، نداشته باشد. در صورت تداخل میزان این تراکم باید مشخص شود تا به انجام اصلاحات لازم پرداخت.

پروانه ساختمان

4- دستور نقشه

چهارمین قدم از مراحل صدور پروانه ساختمان دستور نقشه می باشد. بعد از اینکه سه مرحله قبل انجام شد، کارشناس شهرسازی به مالک دستور تهیه نقشه را می دهد. اطلاعاتی که در دستور نقشه ذکر می شود شامل مساحت زمین بعد از اصلاحات،  ابعاد باقی مانده ملک پس از اصلاحات، سطح اشغال شده و تعداد طبقات خواهد بود. در مرحله بعد دستور نقشه حجم ‌ساختمان  شامل تعداد طبقات، عرض گذر، متراژ سند و هم چنین سطح اشغال شده که ‌هر طبقه بر اساس پهنه ای که ملک در آن واقع شده است، خواهد بود که به مهندس معمار در مرحله بعد در دستور نقشه ارجاع داده می شود.

5- طراحی نقشه مهمترین مرحله

پنجمین قدم از مراحل صدور پروانه ساختمان طراحی نقشه می باشد. این نقشه با توجه به قوانین شهرداری و صدور دستور نقشه خواهد بود. مهمترین مرحله در صدور پروانه ساختمان نیز همین طراحی نقشه خواهد بود زیرا بیشترین توانایی که یک طرح در رابطه با کیفیت فضا، تعداد پارکینگ و متراژ خواهد داشت در آن ذکر می گردد. سپس باید این طرح را به شهرداری یا دفاتر خدمات شهری ارسال نمود تا بررسی های لازم صورت بگیرد.

دفتر مهندسی در صورتی که نقشه معماری نیاز به اصلاح داشته باشد، باید آن را اصلاح کند  و سپس آن را دوباره به دفاتر خدمات مهندسی ارجاع کند تا تاییدیه دریافت کند. مرحله بعد پرداخت عوارض شهرداری خواهد بود که ‌محاسبه آن نیز بعد از این خواهد بود که نقشه معماری نهایی شود و ایراداتی که دفاتر خدمات شهرداری عنوان می کنند برطرف شود. واحد صدور پروانه ساختمان با توجه به متراژ هر طبقه و نوع کاربری که ساختمان دارد عوارض نوسازی و شهرداری را محاسبه و اعلام می نماید.

 صدور پروانه ساختمان

6- تهیه مدارک پیش نویس

قدم ششم از مراحل صدور پروانه ساختمان تهیه مدارک پیش نویس خواهد بود. بعد از اینکه عوارض شهرداری پرداخت شد و اداره درآمد منطقه شهرداری با توجه به پرداخت این عوارض تاییدیه دریافت کرد، باید به آماده کردن مدارک پیش نویس پرداخت. برای این منظور مالک شخصا به دفاتر خدمات شهرداری باید برود و به تکمیل فرم درخواست تعیین ناظر بپردازد. سپس باید صبر کند تا دفاتر خدمات به منظور معرفی ناظر تماس بگیرند. بعد از اینکه ناظر مشخص شد بین او و مالک باید قرارداد بسته شود. به عنوان ملاک تکمیلی پیش نویس پروانه باید این قرارداد و برگه های سهمیه را به دفاتر خدمات الکترونیک تحویل داد. هم چنین مالک باید تعهد اخذ تاییدیه نما و برگه تعهد رعایت اصلاحی را تهیه نماید.

اگر متراژی که زیربنای ساختمان دارد از ۲ هزار مترمربع بیشتر باشد، ماده ۳۳ نظام مهندسی ساختمان برای آن باید اجرا شود. در این حالت باید از نظام مهندسی تاییدیه نقشه های سازه، تاییدیه نقشه های تاسیسات برق و مکانیک و هم چنین تاییدیه گزارش آزمایش مکانیک خاک را دریافت کرد.‌ در حالت کلی مالک باید مدارکی را به دفاتر خدماتی ارائه کند که شامل برگه سبز یا سهمیه ناظر به همراه قرارداد مالک و ناظر، برگه سبز مهره شده ۴ رشته شامل سازه، معماری، برق و مکانیک، فایل‌های نقشه سازه، برگ تعهد رعایت اصلاحیه و تأییدیه نما، برگه تعهد مشاوره ژئوتکنیک و تأییدیه خاک، برق و نقشه مکانیک و چک لیست‌های مبحث ۱۹ و ۶ بارگذاری و زلزله می باشد.

بخوانید  مشخصات جغرافیایی یک نقطه

7- چاپ پروانه ساخت

در آخرین قدم از مراحل صدور پروانه ساختمان چاپ پروانه را خواهیم داشت.  بعد از اینکه نقشه های چهار رشته تاییدیه گرفت و ‌تاییدیه های دفتر خدمات شهرداری و هم چنین طرح تفصیلی بر و کف گرفته شد، نیاز است که تاییدیه رییس صدور پروانه ساختمان، معاون شهرسازی و معماری و هم چنین شهرداری گرفته شود. انجام این تاییدیه ها سیستمی می باشد و در نهایت پروانه ساختمان چاپ می شود.

8- دریافت شناسنامه ساختمان

افرادی که قصد ساخت و ساز دارند از جانب شهرداری دفترچه ای دریافت می کنند که عنوان آن شناسنامه ساختمان می باشد و شامل صدور پروانه ساختمان، نداشتن خلافی و‌ پایان کار خواهد بود. اطلاعات زیادی از هویت ساختمان و هر مطلبی که مربوط آن باشد در این شناسنامه قابل مشاهده می باشد. از جمله دیگر اطلاعاتی که در آن وجود دارد محل احداث بنا،  تاریخ صدور پروانه ساختمان و مشخصات زمین، هویت مالکیت و نوع مالکیت وی، مهندس ناظر، محاسبات و تأسیسات قابل‌استفاده در ساختمان، کروکی و مساحت زمین، استفاده مسکونی یا تجاری بنا، میزان تراکم ساختمان، مشخصات طبقات ساختمان، وضعیت پارکینگ، اصلاحات و تغییرات ساخت، ابعاد چهارگانه پلاک، نحوه تمدید عوارض گوناگون همچون عوارض شهرداری و عوارض نوسازی، گواهی عدم خلاف و در نهایت گواهی اتمام کار می باشد.

انواع پروانه ساختمان و اطلاعات آن

با طی کردن مراحل صدور پروانه ساختمان مجوز آن دریافت می شود که سندی از رعایت اصولی ساخت و ساز می باشد و مالک آن را در اختیار می گیرد. انواع پروانه ساختمان شامل تخریب و ‌نوسازی،  توسعه بنا، تغییر نقشه، تغییرات و تبدیل، اضافه اشکوب، تعویض مهندس و پروانه ساختمانی اراضی بایر خواهد بود. مالک با دریافت ابن مجوز اطلاعاتی را دریافت می کند که شامل تعداد طبقات، مساحت زیربنا، نوع اسکلت ساختمان، نام مهندسی یا مهندسین ناظر، مشخصات مالک حقیقی یا حقوقی، کروکی زمین،  تاریخ صدور پروانه، شماره پلاک ثبتی ملک، مهلت شروع عملیات و اعتبار پروانه خواهد بود. بر اساس آنچه در پروانه آمده است مالک نباید تخلف کند در غیر این صورت ناظر به محل صدور پروانه باید تخلف را گزارش نماید تا عملیات ادامه پیدا نکند. هر ساختمانی باید مقررات ملی ساختمان را رعایت کند.

زمان اعتبار جواز ساختمان

بعد از اینکه مراحل صدور پروانه ساختمان را طی کردید و مجوز را دریافت نمودید و همچنین نقشه تک خطی تهیه کردید، باید بدانید که این پروانه از زمانی که صادر می شود تنها دو سال اعتبار دارد. با توجه به متراژی که هر پروژه ساختمانی دارد مدت زمان لازم برای ساخت آنها اعلام می شود و ‌مالک در این مدت باید ساخت و ساز را تمام کند وگرنه در ابتدا اخطار دریافت می کند و سپس عوارض تعویق را باید پرداخت نماید. هر کدام از عملیات ساختمانی با توجه به اینکه چه متراژ و چه تعداد طبقه دارند مهلت اتمام آمها در یک جدول مشخص می شود. به عنوان یک معیار می توانیم ساخت ساختمان را در نظر بگیریم که مهلت آن ۴ سال بیان شده است.

 صدور پروانه ساختمان

شهرداری برای تمدید پروانه مجوز ساخت فرصت کافی را در نظر می گیرد و بعد از اینکه این مهلت تمام شد، تمدید آن امکان نخواهد داشت. بعد از اینکه مدت مجاز برای ساخت یک ساختمان به پایان رسید، مالک باید مجوز ساخت جدید دریافت کند  و از محاسبات پروانه به میزان ۲۰ درصد به نرخ روز محاسبه و پرداخت نماید. این گونه شهرداری برای یک دوره ۳ ساله پروانه را تمدید می نماید. اگر زمانی که بنا در حال ساخت می باشد نقشه معماری اولیه به هر دلیلی تغییر کند باید به تشکیل پرونده در دفاتر خدمات الکترونیک شهری پرداخت و همان مراحلی که در صدور پروانه طی شده، برای صدور پروانه جدید نیز باید طی شود.

اگر در زمان ساخت بیشتر از متراژی که در نظر گرفته شده است اضافه بنایی مشاهده شود، مالک باید مراحلی که شامل گواهی عدم خلاف می باشد را طی کند و اگر از مقادیر مجاز شهرداری تجاوز نکرده است،  باید به پرداخت عوارض شهرداری به دلیل اضافه متراژ بپردازد تا برایش گواهی عدم تخلف صادر کنند. اگر این متراژی که خلاف است از مقداری که شهرداری تعیین کرده است بیشتر باشد با پرداخت عوارض شهرداری مشکل حل نمی شود و به طرح موضوع در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری می پردازند و رای صادره معمولا تخریب می باشد.

همچنین شاید مفید باشد: پیدا کردن پلاک ثبتی 



به این مطلب امتیاز بدید :
5/5 - (4 امتیاز)

مقالات مرتبط

دیدگاه

0 نظر تاکنون ارسال شده است