نقشه تک خطی چیست و استفاده از آن چه لزومی دارد

نقشه تک خطی چیست و استفاده از آن چه لزومی دارد

در دنیای امروز ما شاهد رشد و گسترش آپارتمان سازی می باشیم و امروزه در واقع بسیاری از ساختمان ها به صورت آپارتمان تهیه می شوند. یکی از مهمترین اعمالی که پیش از دریافت مجوز پایان کار توسط شهرداری باید انجام شود، تهیه نقشه تک خطی از یک ساختمان می باشد که به نقشه پلان تفکیکی نیز شناخته می شود.  در واقع محوطه محصور برای هر مالک را نشان می دهد و از این روی شهرداری می تواند متوجه شود که هر قسمت از ساختمان در اختیار چه فردی می باشد. این نقشه با نقشه اجرایی معماری دارای تفاوت هایی است و در اداره ثبت و همچنین در شهرداری مورد استفاده است. در ادامه  اطلاعات بیشتری را در این خصوص با شما به اشتراک میگذاریم و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم که قطعا می تواند برای شما مفید واقع شود.

 

نقشه تک خطی توسط چه کسی تهیه می شود؟

زمانی که شما برای دریافت پایان کار به شهرداری مراجعه می کنید، این اداره شما را به اداره ثبت املاک ارجاع می دهد و پس از این که به این اداره مراجعه نمودید، باید به سازمان نظام مهندسی شهر محل سکونت که ملک در آن واقع شده است مراجعه کنید. در این مرحله این اداره مهندس دارای شماره پروانه را به شما معرفی می کند(مهندس نقشه بردار) و شما می توانید برای تهیه پلان تک خطی از ساختمان خود از این فرد کمک بگیرید. پس این مرحله تماما توسط افرادی انجام می شود که توسط سازمان نظام مهندسی کشور برای شما مشخص شده اند و شما نمی توانید هر شخصی را در این خصوص استخدام کرده و تهیه این پلان را به وی واگذار کنید. به طور کلی می توان گفت که این مرحله در اختیار سازمان نظام مهندسی و بر اساس صلاحدید این اداره انجام می شود.

بخوانید  بهم ریختگی فونت در هنگام پرینت در اتوکد

 

دستورالعمل تهیه نقشه تک خطی

در صورتی که قصد دارید برای تهیه نقشه تک خطی از ساختمان خود اقدام کنید باید در نظر داشته باشید که چه دستورالعملی به این منظور وجود دارد؟

  1. ترسیم و اندازه گیری پلان ها، نما ها، مغایرت ها و غیره توسط این نقشه باید مشخص شود.
  2. مبلمان مربوط به لابی و همچنین پارکینگ و شیوه قرار گرفتن خودروها در لابی باید توسط این نقشه مشخص گردد.
  3. خرپشته و انباری باید در این نقشه ترسیم گردد.
  4. مساحت نورگیر، راه پله و آسانسور در هر طبقه باید به صورت مجزا مشخص شود و طبق دستورالعمل های ارائه شده استاندارد باشد.
  5. بدون در نظر داشتن درز انقطاع باید مساحت بنای ساخته شده بیان شود.
  6. مساحت مربوط به کنسول ها و همچنین درز انقطاع باید مشخص گردد.
  7. فضای تجاری و بالکن تجاری باید ترسیم شود و اندازه گیری شود.
  8. تکمیل جداول و مشخصات ساختمان و همچنین مشخص کردن نوع پلان تصویب شده.
  9. فضای مفید و تعداد واحدهای مسکونی و تجاری و غیره باید مشخص شود.
بخوانید  معرفی اسکنر تریمبل SX10
نقشه تک خطی
نمونه نقشه تک خطی

کلام آخر

با توجه به مسائل گفته شده نقشه تک خطی را می توان یکی از مهم ترین قسمت های پس از ساخت یک بنا معرفی کرد که باید با دقت بسیار بالایی انجام شود.  شما با نقشه تک خطی آشنا شدید که یکی از انواع نقشه تفکیکی بوده و می تواند یکی از مهمترین مراحل در ساختمان سازی به شمار رود.



به این مطلب امتیاز بدید :
5/5 - (13 امتیاز)

مقالات مرتبط

دیدگاه

0 نظر تاکنون ارسال شده است