صفر تا صد سند تک برگ

صفر تا صد سند تک برگ

یکی از راههای جلوگیری از جعل سند و کاهش کلاهبرداری در زمان خرید و فروش املاک، سند تک برگ و تفکیک آپارتمان است. امروزه اداره ثبت اسناد برای بالا بردن امنیت معاملات ملکی و مشخص بودن مالک به همراه دیگر اطلاعات مورد نیاز درباره ملک، از سند تک برگ برای انواع اراضی و املاک بهره می برد. در گذشته قولنامه و سند منگوله دار از اعتبار بسیار زیادی برخوردار بودند، راههای مختلفی برای جعل این نوع اسناد وجود دارد، اما در سند تک برگ تنها از یک برگ هولوگرام دار استفاده می شود و به راحتی قابل جعل نیست. با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید تا با صفر تا صد سند تک برگ بیشتر آشنا شوید.

سند تک برگ

تاریخچه سند تک برگ

تا قبل از سال 1390 از سندهای منگوله دار که مشخصات ملک و مالک به صورت دفترچه ای در آن درج و صادر می شد و به وسیله پلمب سربی، از کم و زیاد شدن صفحات آن جلوگیری می کرد. این نوع سندها به دلیل ایمنی پایینی که دارند از سال 1390 به بعد اداره ثبت اسناد از سندهای جدیدی به نام سند تک برگ رونمایی کرد. البته هنوز سندهای منگوله دار یا دفترچه ای دارای اعتبار هستند اما برای جلوگیری از هرگونه جعل و کلاهبرداری برای تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی اقدام نمایید.

مزایای سند تک برگ نسبت به سندهای منگوله دار

با توجه به اینکه در اغلب سندهای قدیمی موقعیت جغرافیایی و آدرس ملک به همراه دیگر اطلاعات مورد نیاز ملک وجود ندارد و به راحتی قابل جعل می باشد به همین خاطر الزام تبدیل سندهای قدیمی به سند تک برگ را می توان راحت تر درک نمود. از جمله مزایای سند تک برگ نسبت به سندهای قدیمی عبارتند از:

  1. ثبت اطلاعات مالک و ملک در سامانه کاداستر کشور
  2. جلوگیری از کلاهبرداری و جعل آن
  3. دارا بودن هولوگرام غیر قابل جعل
  4. صدور سند تک برگ به صورت مجزا برای هریک از شرکا (در صورت مشاعی بودن)
  5. درج متراژ دقیق به همراه ثبت کروکی ملک
  6. ثبت اطلاعات به صورت تایپ شده و کامپیوتری
  7. جلوگیری از قطع درختان در اثر مصرف بی رویه کاغذ

سند تک برگ

اطلاعات مندرج در سند تک برگ

سندهای تک برگی علاوه بر ایمنی بالایی که دارند، حاوی اطلاعات کاملی از ملک نیز می باشد که این اطلاعات عبارتند از:

  • اطلاعات هویتی مالک
  • مقدار دقیق مساحت ملک
  • مشخص بودن نوع کاربری ملک
  • شماره قطعه
  • درج امکانات مشاعی و اختصاصی
  • نقشه یو تی ام ملک به همراه کروکی آن
  • آدرس دقیق محلی که ملک در آن قرار دارد
  • سال ساخت ملک
  • بخش و ناحیه قرار گیری ملک
  • پلاک ثبتی اصلی و فرعی و مفروزی
  • وضعیت خاص
  • شماره شناسایی الکترونیکی ملک
  • کد پستی
  • سمت و طبقه
بخوانید  معرفی دوربین نقشه برداری لایکا ts06

مدارک مورد نیاز برای تبدیل سندهای منگوله دار به سند تک برگی

برای تبدیل سندهای منگوله دار یا دفترچه ای به سند تک برگی نیاز به یکسری مدارک خواهد بود که عبارتند از:

  • ارائه اصل سند منگوله دار
  • ارائه اصل مدارک هویتی مالک اعم از شناسنامه و کارت ملی به همراه کپی آنها
  • در صورت وجود نماینده باید وکالت نامه رسمی ارائه گردد.
  • ارائه برگه خلاصه معامله یا بنچاق
  • تکمیل فرم درخواست سند تک برگی و فرم پستی، در صورت وجود شریک حضور همه آنها برای ارائه درخواست صدور سند الزامی خواهد بود.
  • ارائه مجوز پایان کار شهرداری و در صورت تجاری یا صنعتی بودن کاربری ملک باید تسویه حساب با بیمه تامین اجتماعی نیز انجام شده باشد.
  • استعلام سند توسط اداره ثبت اسناد
  • ارائه فیش پرداخت شده عوارض شهرداری و مالیات ملک
  • پرداخت هزینه های پستی برای ارسال سند به آدرس پستی
  • ارائه قبض تلفن ثابت یا قبض برق ملک
  • ارائه نقشه یو تی ام و کروکی دقیق ملک
  • ارائه آدرس و کد پستی

مدارک مورد نیاز برای سند تک برگ

مراحل دریافت سند تک برگ

برای دریافت سند تک برگ نیاز به مراحل ذیل می باشد که عبارتند از:

  1. مراجعه به دفتر اسناد رسمی و دریافت فرم درخواست صدور سند تک برگی
  2. استعلام از سند منگوله دار
  3. دریافت گواهی پایان کار و در صورت تجاری و صنعتی بودن ارائه تسویه حساب با تامین اجتماعی
  4. مراجعه حضوری به اداره مالیات و دارایی
  5. تهیه نقشه یو تی ام از ملک
  6. مراجعه به اداره ثبت اسناد که ملک در حوزه آن قرار دارد
  7. تسویه حساب هزینه های مربوط به ثبت
  8. مراجعه به واحد پست مستقر در اداره ثبت اسناد

به صورت کلی با مراحل دریافت سند تک برگ آشنا شدید، در ادامه برای آگاهی کامل از هر یک از مراحل، هر کدام از آنها را با جزییات بیشتری توضیح خواهیم داد:

1.   مراجعه به دفتر اسناد رسمی و دریافت فرم درخواست صدور سند تک برگی

برای اینکه سند تک برگ صادر شود، در ابتدا باید به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه نموده و با ارائه مدارک هویتی مالک و ملک به کارمند واحد ثبتی، آنها رامورد بررسی قرار می دهد و با تکمیل فرم درخواست صدور سند، تقاضای خود را به اداره ثبت اعلام خواهید کرد. پس از داشتن شرایط دریافت سند، مشخصات شما در سامانه اداره ثبت و اسناد ثبت می گردد.

2.   استعلام از سند منگوله دار

در دومین مرحله، نیاز به استعلام از سازمان های مختلفی خواهد بود، دفتر اسناد رسمی برای سازمان های مختلف نامه های استعلام ارسال می نماید تا وضعیت کامل سند مذبور روشن شود. در صورتی که ملک در رهن بانک یا مراجع قضایی و… قرار داشته باشد باید متقاضی با انجام مراحل اداری نامه تسویه کامل از سازمان ها را ارائه نماید و سند فک رهن نماید تا سند آزاد شود. یکی از مراحل بسیار مهم آزاد بودن سند است، چرا که در صورت آزاد نبودن قابلیت انتقال نیز نخواهد داشت. البته خاطر نشان می سازد که تمامی این مراحل به صورت مکانیزه و سیستمی صورت می پذیرد.

بخوانید  معرفی رشته کارتوگرافی یا نقشه نگاری

3.   دریافت گواهی پایان کار و در صورت تجاری و صنعتی بودن ارائه تسویه حساب با تامین اجتماعی

برای دریافت سند تک برگ متقاضی به شهرداری منطقه ای که ملک در آن قرار دارد مراجعه کرده و تمامی بدهی ها و موارد قانونی مربوطه را تسویه کنید، تا شهرداری گواهی پایان کار به متقاضی ارائه نماید. در صورتی که ملک دارای کاربری صنعتی یا تجاری باشد، باید علاوه بر گواهی پایان کار، گواهی تسویه حساب تامین اجتماعی نیز ارائه گردد و در صورت وجود هرگونه بدهی یا … به تامین اجتماعی باید حتما تسویه حساب کامل صورت پذیرد.

مراحل دریافت سند تک برگ

1.   مراجعه به اداره مالیات و دارایی

بعد از انجام مراحل فوق، نیاز به تسویه حساب دارایی و مالیات ملک الزامی خواهد بود. البته خاطر نشان می سازد برای انجام هرگونه نقل و انتقالات قانونی املاک نیاز به مراجعه حضوری متقاضی به اداره مالیات و دارایی خواهد بود. پس از مراجعه و پرداخت مالیات ملک، گواهی یا فیش پرداختی متقاضی ضمیمه پرونده دریافت سند تک برگ در دفترخانه می شود.

2.   تهیه نقشه یو تی ام از ملک

برای اینکه سند منگوله دار به سند تک برگ تبدیل شود نیاز به تهیه نقشه یو تی ام خواهد بود. برای دریافت نقشه یو تی ام، متقاضی به کارشناس نقشه برداری دارای مجوز نظام مهندسی مراجعه می نماید و با ارائه مدارک ملک به کارشناس نقشه برداری، امورات نقشه برداری توسط کارشناس با حضور در محل ملک انجام می شود و در نهایت کارشناس، گزارش مکتوب خود را به همراه نقشه یو تی ام، ممهور به مهر نظام مهندسی به متقاضی ارائه می نماید.

3.   مراجعه به اداره ثبت اسناد که ملک در حوزه آن قرار دارد

بعد از تهیه نقشه یو تی ام ملک به همراه دیگر مدارکی که در بالا توضیح داده شود به اداره ثبت اسناد مراجعه می کنید و پس از بررسی مدارک توسط واحد ثبتی، در صورت تایید شدن مدارک و انجام مراحل قانونی اقدامات لازم صورت می پذیرد. در صورت مفقود شدن سند منگوله دار، ابتدا باید درخواست المثنی کرد و پس از آن درخواست دریافت سند تک برگی مورد قبول واقع می شود.

4.   تسویه حساب هزینه های مربوط به ثبت

در این مرحله تمامی مدارک مورد نیاز مورد بررسی قرار می گیرد و با پرداخت هزینه صدور سند تک برگ و ضمیمه فیش های پرداختی در پرونده به واحد پستی ارجاع داده می شوید.

5.   مراجعه به واحد پست مستقر در اداره ثبت اسناد

در آخرین مرحله به واحد پست که در اداره ثبت اسناد مستقر شده است فرم پستی را تکمیل می نمایید و پس از پرداخت هزینه پستی و تهیه پاکت پستی، تمامی مراحل مورد نیاز به اداره پست و ثبت اسناد مربوط می شود. بعد از صادر شدن سند تک برگ توسط اداره ثبت اسناد تحویل اداره پست می شود و به آدرس پستی مندرج در فرم پستی ارسال می گردد و متقاضی می تواند سند تک برگ ملک را درب منزل یا محل کار (آدرسی که در فرم پستی درج شده است) از مامور پست تحویل بگیرد.

 



به این مطلب امتیاز بدید :
4/5 - (3 امتیاز)

مقالات مرتبط

دیدگاه

1 نظر تاکنون ارسال شده است
  1. چطوری میتونم اسعلام بگیرم یک سند تک برگ رو ؟