طرح تفصیلی چیست؟

طرح تفصیلی چیست؟

طرح تفصیلی به طرحی گفته می شود که بر اساس قوانین و اصول طرح جامع شهری تهیه و اجرا می شود. در این طرح برنامه ها و مدیریت شهر به صورت مفصل در موضوعاتی همچون میزان تراکم جمعیتی، تراکم ساختمانی، وضعیت حمل و نقل، تعیین متراژ زمین به همراه توسعه، نوسازی و بهسازی و… مورد بررسی قرار خواهد گرفت. با همیار نقشه بردار همراه شوید تا در ادامه به صورت کامل درباره طرح تفصیلی اطلاعات جامعی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

 

طرح تفصیلی چیست

طرح تفصیلی

با توجه به اینکه طرح جامع شهری به مباحث کلی پرداخته است، برای اجرایی شدن طرح نیاز به جزییات طرح خواهد بود که این کار توسط طرح تفصیلی انجام می شود. در واقع طرح جامع شامل راهنمایی ها، خط مشی ها و مباحث کلی است و جزییات در آن توصیف نشده است و بعد از اینکه طرح جامع شهری به تصویب می رسد به دنبال آن طرح تفصیلی ارائه می شود تا به واسطه آن بتوان اقدامات لازم را در محله ها و منطقه های شهر به اجرا در آورد.

با طرح تفصیلی وضعیت اراضی شهری و مالکیت آنها در اختیار مدیریت شهری قرار خواهد گرفت و به خوبی می توان نظارت و کنترل دقیقی بر کاربری اراضی و فضاهای شهری انجام داد. برای اینکه درک بهتری از طرح تفصیلی داشته باشید به صورت اختصار طرح جامع شهری را تعریف خواهیم کرد تا با بررسی تفاوت های این دو طرح به خوبی از جزییات هر دو طرح آگاه شوید.

طرح جامع شهری چیست؟

طرح جامع شهری، برنامه ای بلند است که بر اساس آن، نوع کاربری و چگونگی استفاده از اراضی شهری در قطعات و پهنه های بزرگ در حوزه های مسکونی، زارعی، بازرگانی، تاسیسات و تسهیلات مورد نیاز برای نوسازی و بهسازی بر اساس اولویت مشخص می شود و در صورت صلاح دید قابلیت تجدید نظر خواهد داشت.

طرح جامع شهری

تفاوت های طرح تفصیلی و طرح جامع شهری چیست؟

طرح تفصیلی در واقع کامل کننده طرح جامع شهری است که در موارد مختلفی همچون مقیاس نقشه و نحوه اجرا و نتایج نهایی تفاوت های محسوسی نسبت به هم دارند. در طرح جامع شهری بر اساس اهداف گسترش و توسعه شهر برنامه ریزی در بازه زمانی ده ساله صورت می گیرد، نقشه های مورد نیاز برای طرح جامع شهری در مقیاس های 1:5000 و 1:10000 تهیه می شود.

بخوانید  نقشه ازبیلت As Built یا چون ساخت

طرح تفصیلی بعد از طرح جامع شهری تهیه می شود و جزییات کامل تری را نسبت به طح جامع شامل می شود، به زبان ساده تر می توان گفت طرح جامع به کلیات طرح می پردازد و طرح تفصیلی به جزییات آن توجه و تاکید دارد. به همین خاطر نقشه های طرح تفصیلی در مقیاس 1:2000 و بر اساس سیستم GIS تهیه و تنظیم می شود.

طرح جامع شهری توسط شهرداری تهیه و سپس شهردار آن را به شورای اسلامی شهر تحویل می دهد و بعد از به تصویب رسیدن اعضای شورا برای شورای عالی شهرسازی و معماری ایران فرستاده می شود، اما طرح تفصیلی توسط وزارت راه و شهرسازی تهیه و تنظیم می شود اما در واقع توسط شهرداری ها این عمل انجام می شود.

طرح تفصیلی برای تصویب در اختیار کمیسیون ماده 5 شورای عالی شهرسازی و معماری ایران قرار می گیرد. شورای اسلامی شهر پهنه های محدوده شهرها را تصویب کرده و آن را به کمیسیون ماده 5 شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تحویل می دهد تا به تایید شورای عالی برسد بعد از تصویب، اجرای طرح ضروری خواهد شد.

انواع طرح تفصیلی

طرح تفصیلی به صورت کلی در سه دسته تقسیم بندی می شود که عبارتند از:

  1. مکمل طرح جامع شهری یا طرح تفصیلی پایه
  2. طرح تفصیلی موضعی که برای به سازی و نوسازی بافت های حال حاضر و توسعه شهر در آینده تهیه می شود.
  3. طرح تفصیلی موضوعی که برای موضوعاتی همچون شبکه تاسیسات، شبکه حمل و نقل و… مورد استفاده قرار می گیرد.

برای اینکه درک بهتری نسبت به انواع طرح های تفصیلی پیدا نمایید هر یک از این طرح ها را با جزییات بیشتری برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

طرح تفصیلی پایه چیست؟

طرح تفصیلی پایه یا مکمل طرح جامع شهری برای بخش های باقی مانده از شهر است که در طرح های تفصیلی موضعی یا موضوعی قرار ندارند تهیه و تنظیم می شود. با استفاده از طرح تفصیلی پایه تمام تجهیزات اجزایی برای طرح های ساختاری همچون کاربری اراضی، تاسیسات، ضوابط مستحدثات، یکپارچه سازی ساختار شهر و… آماده می کند.

طرح تفصیلی موضعی چیست؟

طرح تفصیلی موضعی از جمله طرح هایی است که از نظر مکانی و زمانی، محدودیت هایی دارد، در حین طراحی گسترش و توسعه شهر از طرح های قبلی که با تجدید نظر همراه است و در بازه زمانی 10 ساله استفاده می شود.

اجرای طرح تفصیلی موضعی نیاز به همکاری سازمان های مختلف در بخش دولتی و خصوصی دارد. از عمده ترین کارهایی که در این طرح ها انجام می شود، می توان به ساماندهی بافت قدیم و جدید شهر به همراه ساماندهی کاربری های تجاری، صنعتی و تفریحی اشاره کرد.

بخوانید  مراحل و چگونگی صدور پروانه ساختمان | مجوز ساخت

طرح تفصیلی موضوعی چیست؟

طرح تفصیلی موضوعی همانطور که از اسم آن پیداست به طرح های خاص اختصاص دارد و نواحی خاص همانند معادن، سواحل، مناطق گردشکری، سیمای شهری، فضای سبز و… را در بر می گیرد و برنامه ریزی های خاص برای تکمیل طرح های تفصیلی موضعی و پایه است، این طرح ها اغلب با اعتبارات مشخص و مدیریت خاص اجرایی می شود.

طرح تفصیلی

از جمله ویزگی طرح های تفصیلی می توان به متفاوت بودن آنها اشاره کرد، چرا که با توجه به شرایط و وضعیت شهرها این طرح ها تهیه می شوند و بنا به زمان و مکان مورد نیاز به مرحله اجرا در خواهند آمد. برای مثال اگر شهری در حوزه گردشگری بسیار شناخته شده است، طرح های تفصیلی حول محور گردشگری می چرخد و تمامی زمینه های گردشگری فرهنگی، گردشگری علمی، گردشگری تفریحی، گردشگری کشاورزی و… را شامل می شود. در صورت نیاز به بازنگری این طرح ها مورد اصلاح ساختار قرار می گیرند.

طرح های فوق الذکر در تمامی شهرها بر اساس نظر کارشناسان که طی تحقیقات و مطالعات راهبردی تعیین می شوند. بدین ترتیب با استفاده از هریک از طرح های تفصیلی پایه، موضوعی و موضعی مشخص می کنند که در کدام شهر چه طرحی با توجه به اولویت ها باید اجرا شود.

اهداف طرح تفصیلی

از جمله اهداف طرح تفصیلی می توان به موارد ذیل اشاره کرد که عبارتند از:

  • یکی از اهداف طرح تفصیلی تعیین دقیق تراکم جمعیت و ساختمانی در واحدهای شهری است.
  • تعیین دقیق چگونگی بهره برداری از زمین های شهری بر اساس متراژ و وضعیت هر یک از قطعات در محله های شهری است.
  • هدف اصلی در طرح های تفصیلی اجرایی شدن اهداف معین شده در طرح جامع شهری است تا با استفاده از طرح تفصیلی تمامی نیازها و محدودیت ها برداشته شده و شرایط بهتر و کیفیت محیطی ارتقا یابد تا در نهایت مدیریت و کنترل شهری در بهترین حالت ممکن قرار گیرد و ساماندهی مناطق و محلات به خوبی انجام شود.
  • وضعیت شبکه های حمل و نقل و راههای مواصلاتی به صورت مفصل و دقیق مشخص شود.

نقشه های طرح تفصیلی در مقیاس های 1:2000 یا 1:2500 بنا به شهر مورد نظر قابل تغییر است. در این مطلب به بررسی جوانب مختلف طرح های تفصیلی پرداختیم. در صورت نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر می توانید



به این مطلب امتیاز بدید :
4.1/5 - (9 امتیاز)

مقالات مرتبط

دیدگاه

2 نظر تاکنون ارسال شده است
  1. برداشت طرح تفصیلی برای نقشه برداران واقعااااااا طولانی و گسترده هستت

  2. عالی ممنون