اراضی موات شهری چیست ؟

اراضی موات شهری چیست ؟

اراضی موات چیست ؟ اراضی موات به یک زبان ساده به اراضی اطلاق می شود که سالیان زیادی بی استفاده در گوشه شهر باقی مانده اند نه صاحبی دارند نه برای کاری از آن استفاده می شود لغت اراضی ریشه عربی دارد و جمع مکسر ارض به معنی زمین می باشد موات هم یک کلمه عربی و جمع مکسر موت است به معنی مرده حال این که لغت اراضی موات به معنی زمین های مرده است منظور از مرده این است که از ظرفیت های موجود در زمین به هر دلیلی هیچ استفاده ای نمی شود.

اراضی موات چیست؟

قانون بر اساس آیتم های بی شماری نظیر نوع کاربرد، گنجایش، روش های استفاده از زمین و … اراضی موجود در کشور را به سه گروه تقسیم می کند که عبارتند از:

  • اراضی دایر: زمانی که زمین توسط افرادی تصرف شده و در آن زمین کشاورزی، زراعت و به طور کل کاری به منظور بهره برداری صورت می گیرد را زمین دایر می گویند.
  •  اراضی بایر: افرادی در گذشته در این زمین ها به امور کشاورزی می پرداختند و این زمین در گذشته آباد بوده اما اکنون این زمین بلا استفاده رها شده است
  • اراضی موات: این زمین ها از ابتدا بی استفاده بودند یعنی این که نه درحال حاضر کسی در آن به عمران و آبادانی پرداخته نه در گذشته بهره برداری از این زمین انجام گرفته است.

اراضی موات

قانون مدنی اراضی موات

قانون مدنی برای این قبیل از اراضی قوانینی را تعیین کرده است که به موجب آن این گونه اراضی مالک خاصی ندارد در این صورت مشترکات عمومی محسوب می شود. بدین ترتیب براساس قوانین وضع شده این زمین های شهری که از آنها استفاده نمی شود و صاحبی هم ندارند توسط دولت تصرف می شود و به افرادی در جامعه تعلق می گیرد که محروم و نیازمند آن زمین برای کار و سرمایه گذاری هستند. برخی از زمین های زراعی وجود دارد که مالک دارند اما سالیان متمادی بی استفاده باقی مانده اند این زمین ها در زمره اراضی موات قرار نمی گیرند.

بخوانید   ترازیابی هندسی

مشخصه های اراضی موات چیست؟

اولین مشخصه یک زمین موات این است که این زمین در گذشته و زمان حال هیچ گونه عملیات مبنا بر آبادانی بر روی آن انجام نگرفته باشد. زمین های که در حوزه مناطق شهری قرار دارند و ویژگی های بیان شده را داشته باشند زمین های موات شهری محسوب می شوند. زمین های که در خارج از شهرها یا در روستا ها قرار می گیرند و دارای ویژگی های ذکر شده هستند را نیز اراضی موات غیر شهری می نامند.

تفاوت اراضی ملی و موات

مشخصه اصلی اراضی ملی این است که از ابتدا ساختار طبیعی خود را حفظ می کنند و این زمین ها جزء مال و املاک دولت محسوب می شود. مانند جنگل ها، دشت ها، کوه ها و… گاهی اوقات زمینی مربوط به سال های قبل از انقلاب می باشد و تحت شرایطی در اختیار شهرداری قرار گرفته و قانون اراضی موات شامل این زمین شده است برای پس گرفتن اراضی موات از شهرداری باید کارهای انجام دهید که عبارتند از:

  • در اولین مرحله برای پس گرفتن اراضی موات باید اثبات کنید که این اراضی قبل سال 58 به طریقی مورد بهره برداری قرار می گرفت. سپس می توانید به عکس های هوایی مربوط به سال های قبل 58 اشاره کنید منظور این است که این عکس ها تفسیر شوند و نکاتی در آن وجود داشته باشد که قبل از سال 58 سکونت در این زمین انجام شده یا کشاورزی صورت گرفته بدین ترتیب می توانید زمین خود را پس بگیرید.
  • آزمایش خاک: چنانچه تصاویری از سال 58 در اختیار نداشتید باید از طریق آزمایش خاک مشخص شود که آیا این خاک در گذشته استفاده شده است یا خیر.
  • تحقیقات محلی: تحقیقات در محضر قانون معمولا مورد تایید نیست.
بخوانید  سامانه سیماک چیست و چه خدماتی ارائه می دهد؟

اراضی موات

مراحل شناسایی زمین های موات و غیر موات

پس از این که درخواست خود را به دادگاه ارائه دادید .دادگاه یک تیم حرفه ای برای تهیه ی نقشه برداری از اراضی موات را به محل می فرستد. برخی از افراد سعی می کنند که نقشه برداری از اراضی را خودشان انجام دهند اما بهتر است این کار را به کارشناسان دادگستری واگذار کنید. زیرا کارشناسان کاملا علمی و مطابق قواعد تشخیص اراضی موات فعالیت می کنند در تهیه نقشه این اراضی جانمایی ملک از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا این جانمایی در قانع کردن قاضی بسیار تاثیر گذار می باشد.

 نقشه برداری اراضی موات

برای نقشه برداری از اراضی موات باید از روش نقشه های یو تی ام استفاده کنیم.این نقشه ها کاربرد جهانی دارند و ویژگی اصلی آن ها این است که هر نقطه ای بر روی نقشه مختصات خاصی دارد. حال در زمینه ی نقشه برداری اراضی موات وقتی یک نقطه در گوشه ی ملک مشخص می شود کلیه ی مختصات و ابعاد آن نشان داده خواهد شد و با این اعداد و ارقام زمین شما از سایر زمین ها به طور کامل متمایز می شود به شکلی که هیچ زمین دیگری با این مختصات در کره زمین وجود نخواهد داشت.

نقشه برداری اراضی موات

ضرورت تهیه نقشه برداری یو تی ام

دو دلیل اصلی برای تهیه نقشه برداری زمین های موات وجود دارد که عبارتند از:

1.    جانمایی پلاک ثبتی: با نقشه یو تی ام به واسطه ی مختصات، اعداد و ارقام ملک شما داری یک پلاک متمایز و منحصر به فرد نسبت به سایر ملک ها می شود.

2.    محاسبه ی مساحت دقیق ملک: با نقشه های یو تی ام مختصات چهار جهت ملک به طور کامل مشخص می شود به همین جهت مساحت ملک به طور دقیق مشخص می شود.

نکته ای که در تهیه ی نقشه یو تی ام وجود دارد این است که کارشناس رسمی دادگستری باید نقشه های یو تی ام را مهر بزند. برای تهیه این نقشه نیازی نیست که به هیچ ارگانی مراجعه کنید.



به این مطلب امتیاز بدید :
5/5 - (2 امتیاز)

مقالات مرتبط

دیدگاه

1 نظر تاکنون ارسال شده است
  1. 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻