تعرفه نقشه برداری – آرشیو تعرفه خدمات نقشه برداری

تعرفه نقشه برداری – آرشیو تعرفه خدمات نقشه برداری

سازمان نقشه برداری کل کشور با همکاری سازمان برنامه و بودجه سالانه تعرفه نقشه برداری را مشخص می سازد. جمع آوری داده ها برای تعیین مسیر درست یک جاده در حال احداث، تشخیص حد و مرز دقیق و همچنین توپوگرافی صحیح یک قطعه زمین از وظایف تکنسین های نقشه بردار و شغل نقشه برداری است. این تعرفه براساس موارد مختلفی تعیین می شود که در ادامه بیشتر توضیح می دهیم.

 چه افرادی نقشه بردار هستند؟

تکنسین های نقشه بردار و فتوگرامریست ها از تصاویر  میدانی و پایگاه داده های موجود برای ایجاد نقشه های دقیق استفاده می کنند. اولین نقشه ها در قرن پنجم یا ششم قبل از میلاد ساخته شد، که ابزار ها و تکنولوژی بکار رفته برای نقشه برداری از آن زمان تا حال بسیار تغییر کرده. ابزاری که امروزه به کار می روند با نشان دادن اعداد و ارقام دقیق درست ترین نقشه ها را تولید می کنند. امروزه تکنسین های نقشه برداری همه می دانند که چگونه از فناوری هایی مانند سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS، تصاویر ماهواره ایی و حتی نرم افزار های تصویر برداری سه بعدی برای انجام کارهای خود استفاده کنند. اندازه گیری و جای گیری دقیق زمین، مشخص کردن حد و مرزها در طبیعت و راه اندازی و نقشه برداری جادها از بارز ترین کارهای نقشه برداران است.

تعرفه نقشه برداری

نقشه برداری شامل چه خدماتی است؟

مهندسان نقشه بردار قادر به انجام کارهای زیر هستند:

  • فواصل، جهت ها، نقاط و زوایای روی سطح زمین را مشخص می کنند
  • مرزهای دقیق آبی و زمینی را مشخص می کنند
  • درباره سوابق و اطلاعات موثر بر زمین تحقیق می کنند
  • خطوط مرزی را با استفاده از ابزار و تجهیزات مشخص می کنند
  • پروژه های ساخت و ساز را توسعه و اطلاعات مورد نیاز برای خرید و فروش ملک را ارائه می دهند. زمانی که ملک خریداری و یا به فروش می رسد نقشه برداران اطلاعات دقیق و قانونی ایی درباره نقشه زمین و ملک، محل دقیق جاده و ساختمان ها در نزدیکی ملک و همچنین عمق مناسب برای پی را مشخص می کنند.
  • نقشه برداران در کار خود از سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) استفاده می کنند، سیستمی متشکل از ماهواره ها که نقاط مرجع را روی زمین با دقت بالایی تعیین می کند. آن ها نتایج GPS را تفسیر و تایید می کنند. سپس داده هایی را از دل اطلاعات تفسیر شده بیرون می کشند که در نهایت به یک پایگاه داده جغرافیایی دقیق به نام (GIS) تبدیل می کنند که از آن به عنوان مرجع دقیقی برای ایجا  نقشه استفاده می شود.

تعرفه نقشه برداری بر چه اساسی تعیین می شود؟

تعرفه نقشه برداری هر سال براساس مبانی زیر تعیین می شود:

  • میزان سابقه نقشه بردار مسئول
  • مکان
  • مساحت
  • تجهیزات و ابزار مورد استفاده
  • مدت زمان صرف شده برای نقشه برداری
  • تعداد تکنسین های نقشه برداری و نقشه بردار مسئول
  • فصل و نوع آب و هوا

تعرفه نقشه برداری

این تعرفه سالانه از سوی سازمان برنامه و بودجه تعیین و سپس به سازمان نقشه برداری کل کشور ابلاغ می شود. مهندسین و تکنسین های نقشه برداری باید براساس این تعرفه ها هزینه نقشه برداری را مشخص کنند. افرادی که کمتر یا بیشتر از هزینه تعیین شده را دریافت نمایند به عنوان متخلف به سازمان مربوطه معرفی می شوند. مشتریان نیز قبل از سپردن کار به تیم نقشه برداری حتما به سابقه کاری و میزان تجربه تکنسین ها و نقشه برداران مسئول توجه داشته باشند. چرا که یکی از معیارهای مهم برای تعیین هزینه نقشه برداری این مورد است.

محل کار نقشه برداران

نقشه برداری شامل کار میدانی و کار داخلی است. کار میدانی شامل کار در فضای باز، ایستادن طولانی مدت و پیاده روی در فواصل قابل توجه است. نقشه برداران بعضا با بسته های سنگین و ابزار و تجهیزات مربوط به نقشه برداری از تپه های بلند بالا می روند و یا مسافت زیادی را طی می کنند. کار نقشه برداران چهار فصل است و  پیش می آید که در برف و سرما و یا هوای گرم تابستان نیز نقشه برداری انجام می شود. نقشه برداران همچنین وظایف زیادی را نیز در خانه و یا داخل ساختمان اداری خود انجام می دهند؛ از جمله تهیه نقشه و اتوکد و توپوگرافی براساس اطلاعات به دست آمده در کار میدانی، ارائه اطلاعات به سازمان های نظارتی و ارائه شهادت کارشناسی در دادگاه های حقوقی. گاهی اوقات نیز پروژه های خارج از شهر یا استان به پست نقشه برداران می خورد که مجبورند مسافت و روزهای زیادی را از خانه دور بمانند. که یکی از مشخصه های تعیین تعرفه نقشه برداری نیز مربوط به مکان مورد نظر است.

بخوانید  آشنایی با ترازیابی در نقشه برداری و کاربردهای آن

تعرفه نقشه برداری در سال 1401

با توجه به اعتراضات سازمان نظام مهندسی در سال 1400 نسبت به هزینه ی خدمات نقشه برداری، خوشبختانه حق الزحمه ها برای سال 1401 کمی افزایش پیدا کرده است. اما هنوز تعرفه دقیقی تعیین نشده است. انتظار می رود که هزینه ها حداقل تا 25 درصد افزایش یابد. این تخمین با توجه به اعلام حق الزحمه خدمات مهندسی در سال 1401 زده شده است. فعلا هزینه ی ساخت و ساز براساس هر متر مربع مشخص شده است. طی روزهای آتی تعرفه نقشه برداری نیز از سوی سازمان مربوطه به اداره های نظام مهندسی در کلیه استان ها و شهرستان ها ابلاغ می شود.

 

تعرفه خدمات نقشه برداری در سال 1400

دستورالعمل تعرفه ی خدمات نقشه برداری در سال 1400 به شرح زیر است:

  • هزینه ی ایجاد سیستم اطلاع مکانی یا همان GIS به صورت ساعتی و برای تیم هایی که از خدمات و تجهیزات نرم افزاری استاندارد استفاده می کنند 110000 تومان است.
  • هزینه ی ایجاد سیستم اطلاع مکانی یا همان GIS به صورت روزانه و برای تیم هایی که عملکرد موفق و تجهیزات استانداردی دارند 880000 تومان محاسبه شده است.
  • تعرفه نقشه برداری جهت انجام اسکن های لیزری زمین برای هر ساعت 1410000 تومان و برای یک روز یازده میلیون و دویست و هشتاد هزار تومان محاسبه شده است.
  • تعرفه نقشه برداری با استفاده از تصاویر هوایی و به کمک پهباد نقشه برداری به ازای هر ساعت 1113200 تومان محاسبه شده است. هزینه ی همین کار با همین تجهیزات برای یک روز 8905600 تومان تعیین شده است.

دانلود تعرفه نقشه برداری 1400

تعرفه نقشه برداری در سال 1399

تعرفه نقشه برداری در سال 99 از سوی سازمان برنامه و بودجه ی کشور به صورت زیر تعیین شد:

  • هزینه ی ایجاد سیستم های اطلاعات مکانی (GIS) برای هر ساعت 81500 تومان و برای یک روز 652000 تومان در نظر گرفته شده است.
  • برای انجام عملیات اسکن لیزری زمینی برای اکیپی شامل 5 نفر و نقشه بردار مسئول به ازای هر ساعت 952500 تومان و برای یک روز 7620000 تومان محاسبه شده است.
  • تعرفه نقشه برداری برای تهیه نقشه با استفاده از پهباد و تصاویر هوایی 753300 تومان برای هر ساعت و برای یک روز 6026400 تومان برآورد شده است.
  • تهیه نقشه توپوگرافی به روش فتوگرامتری با استفاده از تصاویر رقومی به ازای هر کیلومتر مربع و زمین های دشت یا با عوارض شهری تا 15 درصد برای عملیات زمینی 38080 تومان، برای مثلث بندی هوایی 1940 تومان، تبدیل و ترسیم 73300 تومان و در کل 113320 تومان در نظر گرفته شده است. در صورت پر عارضه بودن منطقه تا 15 درصد به تعرفه نقشه برداری تبدیل و ترسیم اضافه می شود.

دانلود تعرفه 1399

  • هزینه ی خدمات نقشه برداری در سال 1398

    تعرفه نقشه برداری در سال های اخیر دستخوش تغییرات رقمی بوده و تمامی قوانین به همان صورت دست نخورده باقی مانده است. در سال 98 نیز تعرفه نقشه برداری به صورت زیر تعیین شده بود:

    • هزینه ی ایجاد سیستم های اطلاعات مکانی GSD، برای هر ساعت 56700 تومان و برای یک روز 453600 تعیین شد.
    • برای انجام عملیات اسکن لیزری زمینی نیز برای هر ساعت 699000 تومان و برای یک روز 5592000 تومان است. این اعداد و ارقام با توجه به ضریب منطقه ایی تغییر می کند.
    • برای انجام عملیات تصویربرداری هوایی به کمک پهپاد و تهیه نقشه و همچنین عملیات طراحی، تصویر بداری هوایی و محاسبه پردازشهای مربوط به اطلاعات برای هر ساعت 564000 و برای یک روز 4512000 تومان در نظر گرفته شده است.
    • عملیات ادیت، کارتو گرافی و تهیه نقشه توپوگرافی برای هر کیلومتر مربع دشت یا با عوارض شهری تا 15 درصد برای عملیات زمینی 28080 تومان، برای مثلث بندی هوایی 1350 تومان، برای تبدیل و ترسیم 50990تومان و در کل 80420 تومان بوده.

    توجه داشته باشید که این هزینه و تعرفه نقشه برداری با توجه به عوارض شهری، موقعیت مکانی زمین و همچنین نوع زمین (کوهستانی بودن، تپه یا ماهور و دشت) تغییر می کند.

بخوانید  مقیاس چیست | آشنایی با انواع مقیاس ها در نقشه برداری

دانلود تعرفه 1398

تعرفه نقشه برداری در سال 1397

سازمان برنامه و بودجه در سال 1397 نکاتی را به عنوان استثنا در نامه ی ابلاغ تعرفه نقشه برداری درج کرد. استثناهایی که می توان از آن ها برای افزایش و یا کاهش هزینه های انجام و برآورد هزینه ی کل نقشه برداری استفاده کرد. در زیر تعرفه انجام نقشه برداری در سال 1397 به همراه این نکات درج شده است:

  • هزینه ی ایجاد سیستم های اطلاعات مکانی (GIS) با استفاده از تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری دقیق و استاندارد به ازای هر ساعت 435000 تومان و برای یک روز 3480000 تومان در نظر گرفته شده است. در اینجا تعداد اکیپ ها برای تهیه اطلاعات و همچنین کارکرد و نتایج اطلاعات اهمیت دارد.
  • برای انجام عملیات اسکن لیزری زمین به کمک اکیپ کاری مناسب برای انجام عملیات اسکن برای هر ساعت 481000 تومان و برای یک روز 3848000 تومان بوده است.
  • تعرفه نقشه برداری برای انجام عملیات هوایی به کمک پهپاد و دریافت تصاویر هوایی برای نقشه به ازای هر ساعت 428000 تومان و برای یک روز 3424000 تومان محاسبه شده بود.
  • تهیه نقشه توپوگرافی به روش فتوگرامتری و گویا سازی نقشه برای هر کیلومتر مربع دشت یا با عوارض شهری تا 15 درصد، در عملیات زمینی 15140 تومان، برای مثلث بندی هوایی 1020 تومان، جهت انجام عملیات تبدیل و ترسیم 38470 تومان و برآورد کل نیز 53640 تومان بوده است.

دانلود تعرفه 1397

هزینه خدمات نقشه برداری در سال 1396

تعرفه نقشه برداری در سال 1396 به شرح زیر بود:

  • هزینه ایجاد سیستم های اطلاعات مکانی برای هر ساعت 38100 تومان و برای یک روز 304800 تومان بوده است.
  • هزینه ایی که برای اسکن لیزری زمینی به کمک دستگاه های پیشرفته در نظر داشته اند، برای هر ساعت 442900 و برای یک روز 3543200 بود.
  • برای تهیه نقشه دشت با عوارض شهری تا 15 درصد به ازای هر کیلومتر مربع در کل با عملیات زمینی، مثلث بندی هوایی و تبدیل و ترسیم 47710 تعرفه نقشه برداری در نظر گرفته شده بود. همچنین برای تهیه نقشه برای تپه ماهور با عوارض شهری 15 تا 25 درصد هزینه ی کل 61250  تومان در نظر گرفته شده است. برای کوهستان با عوارض شهری 25 تا 50 درصد هزینه ی کل 81730 تومان برآورد شده بود.

دانلود تعرفه 1396

تعرفه خدمات نقشه برداری

تعرفه انجام خدمات نقشه برداری در سال 1395

خدمات نقشه برداری در سال 1395 با هزینه های زیر انجام می شدند:

  • هزینه انجام سیستم های اطلاعات مکانی (GIS) همراه با تجهیزات نرم فزاری و سخت افزاری برای هر ساعت 33800 تومان برای هر اکیپ و روزانه 270400 تومان برای هر اکیپ در نظر گرفته شده است
  • انجام عملیات اسکن لیزری زمینی برای هر ساعت 411800 تومان و برای هر روز 3294400 تومان برآورد شده است.
  • تعرفه نقشه برداری برای تهیه نقشه توپوگرافی برای زمین دشت با عوارض شهری 15 درصد و انجام عملیات زمینی، مثلث بندی هوایی و ترسیم و تبدیل در کل 43300 تومان برای هر کیلومتر مربع در نظر گرفته شده بود. برای زمینی با موقعیت تپه و ماهور با عوارض شهری 15 تا 25 درصد هزینه ی کل 55510 تومان در نظر گرفته شده بود.

دانلود تعرفه 1395



به این مطلب امتیاز بدید :
5/5 - (4 امتیاز)

مقالات مرتبط

دیدگاه

1 نظر تاکنون ارسال شده است
  1. متاسفانه تعرفه سازمان برنامه و بودجه بیشتر بدرد کارهای بزرگ میخورد. برای کارهای کوچک و روزانه روتین، هیچ مرجع رسمی وجود ندارد و واقعا جای تعجب هست. بخاطر همین هم، قیمتهای بسیار مختلفی برای یک کار از طرف افراد مختلف داده می شود و این باعث بی نظمی و آشفتگی در بازار کار نقشه برداری و آسیب فراوان به مهندسین شده.