ارتوفتو یا ارتوموزاییک چیست؟ Orthophoto

ارتوفتو یا ارتوموزاییک چیست؟ Orthophoto

آیا تا به حال نام عکس برداری ارتوفتو را شنیده اید؟ در چند دهه اخیر با توجه به پیشرفت های تکنولوژی عکسبرداری هوایی و نقشه برداری هوایی در اصطلاح فتوگرامتری بسیار کاربرد های مختلفی در بسیاری از صنایع دارد و در انواع مختلف می باشد که یکی از آنها عکس برداری ارتوفتو Orthophoto است. به نوعی می توان گفت این تکنولوژی عکسبرداری نسبت به سایر انواع عکسبرداری ها کاربردی تر و البته دقیق تر بوده به همین دلیل مورد توجه قرار گرفته شده است. این روش از عکسبرداری به طور معمول با کمک پهپاد ها انجام می گیرد و دارای مقیاس یکسانی می باشد. از این روش به منظور بررسی منابع طبیعی نیز کمک گرفته می شود زیرا دقت آن بسیار بالا بوده و کار نهایی بسیار با کیفیت می باشد.

عکس برداری ارتوفتو یا ارتوموزاییک چیست؟

ارتوفتو که به آن ارتوموزاییک هم گفته می شود یکی از عکسبرداری های هوایی بوده که امروزه و با توجه به پیشرفت های مختلف در رشته نقشه برداری ، بسیار کاربردی است زیرا تصاویر سه بعدی را به درستی به دو بعدی تبدیل می کند و این علم بهره گیری از هوش مصنوعی است. این نوع از عکسبرداری هوایی به صورت هندسی عمل می کند. جالب است بدانید که مقیاس در این نوع تصویر برداری یکنواخت می باشد و در آن هیچ گونه کشیدگی نخواهید دید و به همین دلیل نیز می توان از این روش و عکس های بدست آمده در اندازه گیری فواصل واقعی استفاده کرد.

ارتوفتو

در تعریف این نوع از عکسبرداری می توان گفت مقیاس کاملا ثابت بوده و تغییری نمی کند به همین دلیل در نقشه تغییری داده نمی شود و به همان شکل واقعی دیده می شود. به همین دلیل است که از این عکسبرداری برای اندازه گیری فواصل به صورت کاملا واقعی استفاده می شود و به همین دلیل است که لنز دوربین برای اندازه گیری تمام موارد مانند شیب زمین تنظیم شده است.

چرا از عکس برداری ارتوفتو استفاده می شود؟

با توجه به اینکه می توان از طریق عکس برداری ارتوفتو فاصله واقعی را تشخیص داد و بسیار برای حذف اپتیک کاربرد دارد یکی از عکسبرداری های مهم بشمار می رود. یکی دیگر از دلایل مهمی که از عکس برداری ارتوفتو استفاده می شود، حذف زاویه دوربین، اصلاح توپوگرافی است. با توجه به اینکه در این فرآیند نقاط کنترل زمین را فیکس می کنند مانند پین و همچنین از اصلاحات خطی بهره می گیرند می توان گفت این نوع از عکسبرداری دارای ویژگی بسیار عالی می باشد.

بخوانید  نرم افزار گلوبال مپر چیست ؟

عکس برداری ارتوفتو

انواع عکس برداری ارتوفتو

ارتوموزاییک یا عکس برداری ارتوفتو دارای انواع مختلفی می باشد که می توان به

  • ارتو دیجیتال
  • نمایش دیجیتالی زمین

اشاره داشت.

 ارتو دیجیتال

یکی از مهمترین گونه های عکس برداری ارتوفتو، ارتو دیجیتال می باشد. این روش دارای اشاره گر می باشد که شامل طول و  عرض جغرافیایی است به نوعی که هر پیکسل در عکس از اهمیت بالایی برخوردار است. این نوع از عکسبرداری دارای مختصات State Plane می باشد. نام دیگر این نوع از عکسبرداری Photo mapping می باشد که در واقع به نوعی عکس برداری خام محسوب می شود که کیفیت بسیار بالایی نیز دارد. ارتو دیجیتال برای پروژه های توپوگرافی مناسب است زیرا درک پروژه را بسیار بالا می برد.

نقشه‌های تصویری شامل مواردی همچون:

  • عکاسی ارتو دیجیتال
  • موزاییک‌های ارتوفتو
  • اسکن دیجیتال
  • تصاویر ارجاع یافته جغرافیایی
  • خدمات دیجیتال و چاپ کپی
  • عکاسی بایگانی
  • تصویربرداری ماهواره ای
  • همه قالب‌ها و برنامه‌های نرم افزاری

می باشد.

ارتو دیجیتال

 نمایش دیجیتالی زمین

اگر بخواهیم در عکس برداری زمین را به صورت دیجیتالی نشان دهیم باید از مدل نمایش دیجیتالی  استفاده کنیم که در واقع از TIN تبعیت می کند. در توضیح آن باید بگوییم که یک شبکه مثلثی در نظر گرفته می شود که بر روی برخی نقاطی که در نظر داریم ترسیم می شود. البته باید بدانید که نقاطی درون تصاویر وجود دارد که مثلث دلون نامیده می شود، این نقاط به یکدیگر متصل شده و در نهایت سطح صافی را تشکیل می دهند.

خصوصیات و ویژگی های  ORTHO PHOTO

باید بگوییم که در عکس برداری ارتوفتو، تصویر طرح مرکزی در واقع به یک برآمدگی که به صورت متعامد است، تبدیل شده که تمامی انحنا ها و کجی ها را که در اثر شیب دوربین ایجاد می شود را از بین برده و از نظر برخی نقش برجسته هایی در نقشه ایجاد می شود.

از طریق عکس برداری ارتوفتو می توان یک مقیاس دقیق داشت که به صورت واحد بوده و در کل ارتوفتو یکسان می باشد. همچنین در این روش با کمک فرایند اصلاح، تغییرات دامنه های زمین و تمایل دوربین نسبت به زمین اصلاح می گردد. اطلاعات ارتفاع سنجی و همچنین توپونیمی و در کنار آنها، نقشه UTM اضافه خواهد شد. همچنین می توان ارتوفتو پلان را در کنار آن داشت و از آن استفاده کرد.

انواع عکس های هوایی

عکس های هوای در دو نوع مستقیم و معمولی هستند که نوع معمولی آن به دلیل مقیاس غیر واقعی استفاده محدودی دارند. به نوعی در تشبیه این نوع عکس می توان به دیدی که در هواپیما به زمین داریم تشبیه کرد و آن را با دیدی که به عکس داریم مقایسه کرد که در نهایت دید ما از زاویه خاصی است. این نوع دید یک پیش بینی چشم اندازی است که تنها در مرکز هوایی مقیاس درستی دارد اما اگر بخواهیم در هر صورت عکس درستی  داشته باشیم باید به صورت قائم تصویر را داشته باشیم.

بخوانید  تفسیر عکس هوایی و تصاویر ماهواره ای

در صورتی که نیاز به خرید پهپاد نقشه برداری دارید قبل از خرید اطلاعات خود را در ابن رابطه تکمیل کنید تا خرید خوبی داشته باشید.

استفاده از ارتوفتو در منابع طبیعی

یکی از زمینه های استفاده از عکس برداری ارتوفتو را می توان در تصویربرداری از منابع طبیعی دانست. این روش توسط اداره منابع طبیعی، جنگلداری و سایر شرکت ها و مراکز به منظور بدست آوردن اطلاعات لازم از منابع طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از این روش به منظور شناسایی محصولات در یک منطقه می توان استفاده کرد. با کمک این روش می توان علفزارها را در مناطق مختلف مورد مطالعه قرار داد.

عکسبرداری ارتوفتو در گیاهپزشکی نیز به کار آمده و محصولات خاص را از این نظر مورد بررسی قرار می دهد. همچنین در کشاورزی به منظور تخمین و پیش بینی عملکرد محصولی خاص در یک زمین و ارزیابی آماری از آن محصول استفاده می شود. طبقه بندی زمین، بهره برداری های مختلف از خاک و مواردی از این دست نیز با این روش مورد بررسی قرار می گیرند.

عکسبرداری ارتوفتو

 فواید ORTHO PHOTO

از مزایا و فواید عکس برداری ارتوفوتو دیجیتالی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به نوعی از محیط  GIS می توان برای  برنامه ریزی شهری و منطقه‌ای استفاده کرد. همچنین در نمودارهای خط دیجیتال و ایجاد نقشه‌های خاک و مطالعات زهکشی تاثیر دارد.
  • یکی از موارد بسیار مهم که می توان در عکسبرداری ارتوفتو به آن اشاره داشت، قیمت بسیار مناسب این روش است که با توجه به قیمت، ویژگی‌ های بیشتری نسبت به نقشه‌ های معمولی دارد.
  • راحتی در دسترسی که می توان به اینترنت، سازمان زمین‌ شناسی آمریکا و سیستم اطلاعات منابع طبیعی تگزاس (TNRIS) اشاره کرد.

نتیجه گیری:  

با کمک عکسبرداری ارتوفتو می توان یک تصویر قائم از منطقه مورد نظر را داشت به علاوه کلیه موارد موجود در ان از قبیل ساختمان ها و خیابان ها و کلیه این موارد را در قالب یک نقشه مورد مطالعه قرار داد. سرعت انجام عکس برداری ارتوفتو بسیار بیشتر از توپوگرافی بوده و این یکی از مزایای این روش می باشد. این نقشه ها با کمک پهپاد ها تهیه می شوند که با بالاترین کیفیت نقشه کل منطقه را در اختیار شما قرار می دهند.

امروزه در موارد کارشناسی تصاویر قدیمی نیز می توان از این روش استفاده کرد تا بتوان نتایج دقیق تری در این زمینه داشت. همچنین این نوع عکس برداری و علم آن کمک زیادی به تفسیر عکس هوایی میکند.



به این مطلب امتیاز بدید :
4.7/5 - (3 امتیاز)

مقالات مرتبط

دیدگاه

1 نظر تاکنون ارسال شده است
  1. با سلام
    آیا از ارتوفتو های مقیاس 10000 دهه 30 میتوان جهت تشخیص اراضی ملی از زراعی استفاده کرد؟