اطلاعاتی جامع و کاربردی درباره سامانه شمیم

اطلاعاتی جامع و کاربردی درباره سامانه شمیم

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به راه اندازی سامانه شمیم پرداخت تا آن را در حوزه های مختلف بتواند مورد استفاده قرار دهد. این سامانه حدود املاک کشور را به طور دقیق مشخص می کند و در معماری آن سه بخش را خواهیم داد که شامل کاربران، مرکز ارائه سرویس و پشتیبانی و همچنین ایستگاه های مرجع GNSS می باشد.

سامانه شمیم

در سال 1395بود که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای اینکه به هدف هایی که قانون جامع حدنگار در رابطه با ماده ۹ و ۱۰ دارد، دست پیدا کند، شبکه مدیریت یکپارچه مالکیت ها را ایجاد نمود که به آن سامانه شمیم می گویند. ایستگاه های مرجع دائمی در کشور به صورت شبکه ای در این سامانه وجود دارند که مختصات آنها معلوم است و موقعیت آنی تحت شبکه را مشخص خواهد کرد. سامانه فوق در نقشه برداری UTM نقش اساسی دارد.

سامانه شمیم

به توضیح دیگر:

سامانه شمیم توسط سازمان ثبت اسناد کشور برای تکامل قانون جامع حد نگار کشور ایجاده شده است. کلمه شمیم مخفف جمله شبکه مدیریت یکپارچه مالکیت ها می باشد که برای حوزه های مطالعاتی و مهندسی به همراه مشخص کردن متراژ دقیق املاک و حدود آنها کاربرد دارد. سامانه شمیم از سه قسمت مرکز ارائه سرویس و پشتیبانی، شبکه ایستگاه های مرجع دائمی GNSS و بخش کاربران تشکیل شده است. با همیار نقشه بردار تا پایان این مطلب همراه شوید تا با صفر تا صد سامانه شمیم و آموزش ثبت نام در سامانه شمیم به صورت کامل آشنا شوید.

تاریخچه پیدایش سامانه شمیم

سازمان ثبت اسناد در سال 1395 برای اینکه روند طرح کاداستر را سریع تر انجام دهد، یک شبکه GNSS را راه اندازی کرد و نام آن را از عبارت شبکه مدیریت یکپارچه مالکیت ‌ها به صورت مخفف «شمیم» گذاشت. این سامانه متشکل از شبکه ای GNSS که از مختصات معلوم به همراه RTK یا تعیین موقعیت آنی را ایجاد می کند.

تعریف GNSS چیست؟

GNSS مخفف عبارت Global Navigation Satellite System سیستم تعیین موقعیت ماهواره ای جهانی نامیده می شود که از سیستم های جهانی، منطقه ای و SBAS است که هر سیستم از بخش های مختلفی تشکیل شده است برای مثال سیستم جهانی GPS، GLONASS، Galileo، BeiDou یا سیستم منطقه ایی از QZSS و NAVIC (IRNSS) تشکیل شده است.

سیستم SBAS مخفف عبارت Satellite Based Augmentation System که برای بالا بردن دقت؛ در دسترس بودن، یکپارچگی GNSS به کار گرفته می شود و انواع مختلفی دارد همچون: WAAS، MSAS، GAGAN، SDCM، EGNOS که به ترتیب برای آمریکا، ژاپن، هند، روسیه و اروپا می باشد.

کاربرد سامانه شمیم

این سامانه کاربردهای زیادی دارد که از جمله آنها به مطالعات تکتونیک و زلزله، نقشه برداری راه، ناوبری دقیق سیستم های حمل و نقل و امداد، مدیریت بحران، هواشناسی، نقشه برداری سد، نقشه برداری پل، فرونشست، مطالعه لایه های یونوسفر و تروپوسفر و پروژه‌ هایی که تحقیقاتی هستند و سطح ملی دارند، اشاره کرد. این سامانه در کل کشور صد و چهل و چهار ایستگاه دارد و نصب آنها به گونه ای است که از یکدیگر به اندازه شصت تا صد و نود کیلومتر فاصله دارند.

میزان دقت سامانه

موقعیت گیرنده های  GNSS در حالتی که از سامانه شمیم تصحیحاتی دریافت نمی کند و‌ با توجه به اینکه چه شرایطی از نظر محیطی وجود دارد، دقتی متغیر از ۳ تا سی متر دارد. برای کارهای دقیق از نظر نقشه برداری مثل کاداستر این دقت کافی نیست و برای کارهای ناوبری می توان این دقت را به کار برد. در صورتی که تصحیحات این سامانه دریافت شود، برای مشخص کردن موقعیت‌های آنی دقت ۱ تا بیست سانتی متر را خواهید داشت که این دقت برای بسیاری از کارها مثل نقشه برداری دقت بسیار ایده آلی محسوب می شود. نکته مهمی در رابطه با مشخص کردن موقعیت آنی وجود دارد و آن این مورد است که وقتی که گیرنده Rover دارد، به فاصله اش از نزدیکترین ایستگاه مرجع مرتبط است.

دقت سامانه شمیم 10 mm+1 ppm می باشد، طوری که 10mm دقت ثابت آن است و 1ppm دقت متغیر آن می باشد. وقتی می گوییم دقت ثابت، یعنی حداکثر وقتی که سامانه در شرایط ایده آل می تواند داشته باشد ده میلی لیتر خواهد بود و در رابطه با دقت متغیر نیز منظور این است که با توجه به هر ۱ کیلومتر فاصله ای که Rover از ایستگاه مرجع نزدیک به خود دارد، یک میلی متر کاهش را در دقت تعیین موقعیت خواهید داشت. اگر بازه یک سیگما باشد، قابلیت اطمینان دقت شصت و هفت درصد خواهد بود اما در حالت دقت دو سیگما این قابلیت نود و پنج درصد می باشد.

بخش ارائه سرویس و پشتیبانی در سامانه

در بخش ارائه سرویس و پشتیبانی، سرور مرکزی را خواهیم داشت که داده های مشاهداتی از جانب ایستگاه ها را دریافت می کند و‌ مورد پردازش قرار می دهد و برای اینکه موقعیت  آنی دقیق را مشخص کند، تصحیحاتی را به گیرنده های Rover که به سامانه متصل هستند، ارسال می کند. ابن بخش سرور مرکزی و همچنین ایستگاه های مرکزی را پشتیبانی می کند تا مشکلات احتمالی را برطرف نماید. این مشکلات شامل برطرف کردن ایرادات سخت افزاری و نرم افزاری خواهد بود که رخ دادن ایراد در گیرنده های مرجع GNSS را نیز شامل می شود. هم چنین زمانی که ارتباط ایستگاه با سرور مرکزی قطع می شود یا برای رساندن تصحیحات به کاربران اختلال ایجاد می شود، این بخش وارد عمل می شود.

بخوانید  آشنایی با روسازی آسفالتی

سامانه شمیم

بخش کاربران در سامانه

سه گروه کاربر وجود دارند که سامانه شمیم به آنها ارائه خدمات می کند. گروه اول خود کارمندانی هستند که در سازمان اداره ثبت اسناد و املاک کشور مشغول فعالیت هستند که از طرف سازمان همان استانی که محل فعالیتشان می باشد، معرفی نامه دریافت و ارائه می کنند تا حساب کاربری اخذ کنند. افراد برون سازمانی گروه دوم را تشکیل می دهند که سازمان اداره اسناد و املاک استان، اسامی این افراد را به اداره کل کاداستر ارسال می کند. کلیه افرادی که فعالیتشان در زمینه نقشه برداری است گروه سوم را تشکیل می دهند. فعالیت در حوزه کاداستر تنها برای گروه اول و دوم امکان پذیر است و  سرور مرکزی داده هایی که حساب کاربری این افراد ارسال کرده است را ذخیره می کند، طوری که می توان به اعتبارسنجی آنها پرداخت. این امکان وجود دارد که گروه سوم در فعالیت های نقشه برداری، خدمات تعیین موقعیت آنی سامانه را به صورت رایگان استفاده کنند.

 

تراکم‌ ایستگاه های مرجع در سامانه

یک شبکه GNSS برای اینکه شرایط ایده آلی داشته باشد، باید تراکم ایستگاه های آن کیفیت کافی را داشته باشد.  فاصله مناسبی که بک شبکه می تواند داشته باشد، هفتاد کیلومتر است. کاربر Rover در بدترین شرایط فاصله ای که از یک ایستگاه خواهد داشت، سی و پنج کیلومتر می باشد. اگر شبکه چنین شرایطی داشته باشد، دقتی بهتر از ده سانتی متر را در هر نقطه می توان داشت. سامانه شمیم سبب شده است تحول بزرگی در مشخص کردن موقعیت نقشه برداری املاک کشور رخ دهد. فاصله ای که ایستگاه های سامانه شمیم از هم دارند، همانطور که قبلاً گفته شد شصت تا صد و نود کیلومتر است و میانگین فاصله این ایستگاه ها، صد و بیست و پنج کیلومتر است که سبب می شود بخشی زیادی از زمین های کشاورزی و شهرهای کشور پوشش داده نشوند و دقتی که برای نقشه برداری کاستر مطلوب است (یعنی از ده سانتی متر بهتر) ایجاد نشود.

سامانه شمیم

تفاوت های بین سامانه یو تی ام و شمیم

طبیعتا نقشه یو تی ام و شمیم برای دریافت سند تک برگ مورد استفاده قرار می گیرند اما به صورت تخصصی دارای تفاوت هایی هستند. سامانه یو تی ام یک سیستم مختصات جهانی است که برای تمام جهان دارای اعتبار بوده و مورد استفاده قرار گرفته می شود اما سامانه شمیم یک سامانه داخل کشور ایران و به عنوان یک سامانه ملی فعالیت دارد که برای تثبیت اراضی در مالکیت دولت و دریافت سند تک برگ به کار گرفته می شود.

سامانه شمیم برای استاندارد کردن نقشه های کاداستری و جلوگیری از بروز تداخلات و تعارضاتی که در هنگام صادر کردن سند کاربرد دارد و تمام عملیات های ساخت و ساز در بافت شهری را یکپارچه می سازد. از سامانه شمیم برای مشخص کردن موقعیت ملک و نقشه برداری های ثبتی نیز استفاده می شود و در مقایسه با ایستگاه های شبکه GNSS خدمات بهتری ارائه می دهد.

ایستگاه های پراکنده سامانه شمیم در ایران

وقتی که سامانه شمیم در تابستان سال 1395 فعالیت خود را شروع کرد ایستگاه های دائمی که بر فراز ساختمان های ثبتی مستقر کرد تعداد 144 ایستگاه بود. سازمان ثبت اسناد یک بستر مناسب برای اجرای شبکه GNSS می باشد چرا که 1200 نقشه بردار و بیش از 450 واحد ثبتی را در اختیار دارد که با توجه به زیرساخت های موجود شبکه موقعیت یابی یکپارچه مالکیت ها را طراحی و پیاده سازی کرده است و همین امر باعث فراتر از انتظار نسبت به شبکه GNSS ظاهر شود.

سامانه شمیم متشکل از ایستگاه های دائمی، زیر ساخت های سخت افزاری بسیار پیشرفته، نقشه های ثبتی، گیرنده نقشه برداری، نرم افزار های واسط و کاربردی برای صدور سند مالکیت، واحد مدیریت کاربران، واحد های پشتیبانی و  نظارت از سیستم، نرم افزار های مدیریت کاربران، نرم افزار های صدور شیوه نامه های اجرایی و دستورالعمل ها است.

با مستقر شدن ایستگاه های ثابت، توزیع روور و انجام محاسبات اولیه بین کارشناسان نقشه برداری واحد های ثبتی به همراه آموزشات لازم و نصب نرم افزارها و تعریف دستری برای کارشناسان نقشه برداری این امکان فراهم شده است تا نقشه برداران به راحتی بتوانند از سامانه شمیم استفاده کرده و برداشت حدود املاک را انجام دهند.

لازم به ذکر است که در سامانه شمیم اگر مختصات قطعات ملکی برداشت شده به درستی برداشت نشده باشند به صورت اتوماتیک در سیستم وارد نمی شوند و همین موضوع باعث جلوگیری از بروز هرگونه اختلافات ملکی می شود. در صورت بروز هرگونه خطا یا اطلاعات هندسی غیر صحیح در سیستم اجازه وارد شدن نمی دهد و خطاهای موجود را نیز ویرایش می نماید.

آموزش ثبت نام در سامانه شمیم

برای ثبت نام در سامانه شمیم ابتدا مرورگر کروم یا فایرفاکس رایانه یا گوشی هوشمند را باز کرده و سایت گوگل را باز نمایید و در قسمت جستجو عبارت ” سامانه شمیم ” را جستجو نمایید اولین گزینه شبکه موقعیت یابی یکپارچه مالکیت ها با آدرس الکترونیکی shamim.ssaa.ir یا 89.37.8.15 می باشد.

ثبت نام در سامانه شمیم

روی آن کلیک کرده تا سایت برای شما بارگذاری شده و به نمایش در آید. بعد از بارگذاری سایت روی گزینه ورود به سامانه کلیک کنید تا بتوانید حساب کاربری را ایجاد کنید و در سایت سامانه شمیم عضو شوید.

ثبت نام در سامانه شمیم

بعد از اینکه روی گزینه ورود به سامانه کلیک کردید صفحه جدیدی همانند تصویر زیر برای شما به نمایش در می آید که در قسمت بالا سمت راست در بخش منو روی دکمه آبی رنگ با عبارت create account کلیک نمایید تا به صفحه ثبت نام منتقل شوید.

بخوانید  روش تفکیک سند مشاع و تنظیم سند رسمی چگونه است؟

ثبت نام در سامانه شمیم

برای اینکه اطلاعات مورد نیاز در کادرهای مربوطه را وارد نمایید از انگلیسی بودن صفحه کلید کامپیوتر یا گوشی خود مطمئن شوید و در هنگام وارد کردن اطلاعات نهایت دقت را داشته باشید. در قسمت User name چند حالت وجود دارد که عبارتند از:

  • اگر می خواهید به عنوان کاربری که از امکانات عمومی سامانه شمیم استفاده کنید می توانید در قسمت نام کاربری، کد ملی 10 رقمی خود را بدون هیچگونه حرف اضافه یا خط فاصله وارد نمایید. در صورتی که ابتدای شماره ملی کاربر با صفر شروع می شود دقت نمایید که صفرهای سمت چپ را وارد نمایید برای مثال 0123456789 را به همین شکل وارد نمایید.
  • در صورتی که به عنوان کارشناس برون سازمانی برای واحدهای ثبتی اقدام به انجام امور نقشه برداری مربوطه نمایید در هنگام ثبت نام کلمه SSBR با حروف بزرگ به همراه شماره ملی استفاده کنید برای مثال 00985547552SSBR را در قسمت نام کاربری وارد نمایید.
  • در صورتی که به عتوان کارمند سازمان ثبت اسناد هستید در هنگام ثبت نام می توانید از کلمه SSAA با حروف بزرگ به همراه کد ملی استفاده کنید و ثبت نام خود را تکمیل کنید. برای مثال 0089554442SSAA را در قسمت نام کاربری وارد نمایید.

لازم به ذکر است در صورتی که از همکاران ثبتی نمی باشید از پر کردن اطلاعات مربوط به موارد توضیح داده شده خودداری کنید چرا که نام کاربری باید توسط سازمان ثبت اسناد و سامانه کاداستری کشور باید تایید شود. در صورت ثبت نام با نام کاربری فوق صرفا یک کاربر ساده ثبت شده و قابلیت ورود با امکانات همکار ثبتی را نخواهید داشت.

ثبت نام در سامانه شمیم

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می کنید باید اطلاعات مورد نیاز در هر قسمت را به انگلیسی وارد کنید که در ادامه توضیحات کامل در این باره ارائه می دهیم.

بعد از وارد کردن گزینه نام کاربری، نوبت به وارد کردن رمز عبور یا Password می رسد در این قسمت باید رمز عبور مد نظر خود را در کادر مربوطه وارد نمایید و در ادامه روبروی عبارت Verify Password همان رمز عبور وارد شده را دوباره وارد کنید. لازم به ذکر است که سیستم نسبت به حروف وارد شده از نظر بزرگ و کوچک بودن حساس می باشد و به همان صورتی که وارد شده باید به کار گیرید.

در کادر روبروی گزینه First name به انگلیسی نام خود را وارد نمایید برای مثال Amir را به این شکل بنویسید. در کادر روبروی گزینه Last name  به انگلیسی نام خانوادگی خود را وارد نمایید برای مثال Ahmadi را بدین صورت باید وارد کنید.

در کادر  Companyاطلاعات مورد نیاز باید مطابق با توضیحات ذیل وارد شود:

  • اگر کارمند سازمان ثبت اسناد باشید باید از شناسه واحد ثبتی که سه رقم است CMS را با حرف بزرگ و در ادامه خط زیر “_” را به آن اضافه کنید و در ادامه برند دستگاه را با توجه به نوع آن به عنوان مثال :لايكا LEI ، صوت SOU ، ايزايران ISI ، تريمبل TRI ، جواد JAV ، سپتنتريو SEP ، آرادتك ARA و … را اضافه کنید و پس از وارد کردن سه حرف برند، شماره سریال دستگاه را به آن اضافه کنید.
    اگر در استان فارس قرار دارید کد استان فارس حرف K می باشد و اگر دستگاه مزبور دوربین لایکا باشد از علامت اختصاری LEI استفاده می کنید و شماره سریال دستگاه 1013424L باشد در نهایت در قسمت کمپانی باید بدین شکل اطلاعات را وارد نمایید: K90_LEI_L1013424
  • در صورتی کارمند سازمان ثبت اسناد نباشید اما عضو سازمان نظام مهندسی باشید از عبارت NEZAM استفاده نمایید اگر متقاضی پیمانکار شرکت است از عبارت COM استفاده نماید اگر از طرف یک سازمان دولتی مشغول فعالیت باشید عبارت GOV را استفاده نمایید و در نهایت اگر در هیچ یک از موارد فوق قرار نمی گیرید عبارت PRI را باید وارد نمایید.

پس از وارد کردن اطلاعات خواسته شده در قسمت کمپانی، نوبت به وارد کردن عکس کارت ملی متقاضی می رسد که این کار را باید در قسمت picture Users انجام دهید. کیفیت اسکن کارت ملی باید واضح و اندازه آن 400*600 پیکسل و فرمت آن نیز jpeg باید باشد تا مورد قبول واقع گردد. لازم به ذکر است در صورتی که اسکن کارت ملی و بارگذاری آن در این قسمت انجام نشود حساب کاربری فعال نخواهد شد.

گزینه بعدی Mail می باشد که در این قسمت باید ایمیل فعال و قابل دسترسی را وارد نمایید چرا که در صورت فراموشی رمز یا هرنوع اطلاع رسانی، به ایمیل، اطلاعات مزبور ارسال می شود.

گزینه Language به شما امکان انتخاب نوع زبان سامانه را می دهد و می توانید یکی از زبان های فارسی یا انگلیسی را انتخاب نمایید. در مقابل گزینه Mobile phone شماره تلفن همراه خود را به صورت 09112454444 وارد نمایید.

در کادر مقابل گزینه Device Serial Model شماره سریال دستگاه را با نام برند دستگاه به صورت  2T-Leica وارد نمایید در ادامه از متقاضی شماره سریال دستگاه را می خواهد که در قسمت Device Serial Number آن را درج کنید.

فعالسازی حساب کاربری شمیم اغلب 72 ساعت طول خواهد کشید اما در صورتی که حساب کاربری شما به هر دلیلی فعال نشد می توانید با شماره  66722068-021 تماس بگیرید و موضوع را جویا شوید.

جمع بندی مقاله و کلام پایانی

در این مطلب به بررسی سامانه شمیم و آموزش ثبت نام در سامانه شمیم پرداختیم. در صورت نیاز به تهیه نقشه شمیم و یا اطلاعات بیشتر می توانید با پشتیبانی سایت همیار نقشه بردار در ارتباط باشید و سوالات خود را در قسمت نظرات از ما بپرسید تا در اسرع وقت پاسخ دهیم.



به این مطلب امتیاز بدید :
5/5 - (6 امتیاز)

مقالات مرتبط

دیدگاه

0 نظر تاکنون ارسال شده است