مراحل گرفتن سند برای زمین منابع طبیعی / پس گرفتن زمین

مراحل گرفتن سند برای زمین منابع طبیعی / پس گرفتن زمین

گرفتن سند برای زمین منابع طبیعی و نحوه باز پس گیری اراضی از سازمان منابع طبیعی یکی از موضوعاتی است که امروزه از متقاضیان بسیار زیادی برخوردار است. با ما تا پایان همراه شوید تا به بررسی مراحل گرفتن سند برای زمین منابع طبیعی بپردازیم.

اراضی ملی چیست ؟

اراضی ملی به اراضی گفته می شود که مالکیت آن در اختیار دولت و سازمان منابع طبیعی است، اراضی مزروعی، باغ، جنگل، مرتع و دشت هایی که هیچ‌گونه اسناد قانونی را نداشته باشند، در شمار زمین منابع طبیعی قلمداد می شوند.

عامه مردم می توانند با توجه به طرح اشتغال زایی دولت، با ارائه طرح توجهی برای دریافت زمین از منابع طبیعی اقدامات لازم را انجام دهند تا بعد از بررسی طرح با پرداخت مبالغ بسیار پایین تر، اراضی منابع طبیعی در اختیار افراد قرار گرفته و متقاضی بتواند در این اراضی به اشتغال بپردازد. البته بررسی و مدیریت اراضی ملی بر اساس نظریه کارشناس سازمان منابع طبیعی صورت می پذیرد.

اراضی ملی چیست

پس گرفتن زمین منابع طبیعی

اراضی منابع طبیعی اگر در داخل بافت شهری قرار داشته باشند در اختیار سازمان مسکن و شهرسازی است و در صورتی که خارج از بافت شهری و در داخل بافت روستایی قرار داشته باشد سازمان منابع طبیعی مسئول رسیدگی به آن است. برای دریافت زمین از منابع طبیعی نیاز به دارا بودن یکسری شرایط است که با جزئیات بیشتری این شرایط را توضیح خواهیم داد.

در ابتدا باید متقاضی یک طرح توجیهی به سازمان منابع طبیعی ارائه دهد که نسبت به اراضی منابع طبیعی، مناسب و قابل اجرا باشد و در گام بعدی باید متقاضی از طرح خود دفاع نماید و هدف از ارائه طرح را با جزئیات بیشتری برای کارشناسان سازمان توضیح دهد تا کارشناسان بتوانند طرح را مورد بررسی قرار دهند.

متقاضی باید به سازمان منابع طبیعی به صورت حضوری مراجعه کرده و مدارک هویتی را به همراه شرایط اجرای طرح توجیهی کسب و کار خود را به کارشناسان منابع طبیعی تحویل دهد، کارشناسان بعد مطالعه طرح، نظر خود را به متقاضی اعلام می نمایند.

شایان ذکر است که دریافت زمین از منابع طبیعی دارای اولویت بندی است و اولویت با بومیان محلی منطقه مورد نظر می باشد و در ادامه اولویت با افراد کم توان از نظر اقتصادی، کارآفرینان و متخصصان کشاورزی، کارمندان دولت، بازنشستگان، فارغ التحصیلان رشته های: ترویج و آموزش کشاورزی، علوم مهندسی آب، باغبانی، صنایع غذایی، خاک، مکانیزاسیون کشاورزی، تولید و ژنتیک گیاهی است. در نهایت متقاضیان می توانند با توجه به شرایط فوق به سازمان منابع طبیعی مراجعه کرده و اطلاعات بیشتری درباره دریافت زمین به دست آورند.

طرح های توجیهی باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟

برای دریافت زمین از منابع طبیعی باید طرح توجیهی از ویژگی هایی برخوردار باشد تا در نهایت مورد تایید کارشناسان منابع طبیعی قرار بگیرد. برای این منظور قبل از انتخاب طرح توجیهی بهتر است از یک کارشناس نقشه برداری مشاوره بگیرید تا با ارزیابی زمین مورد نظر، بهترین طرح را با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه انتخاب کنید تا هم از نظر بازدهی اقتصادی و هم از نظر اشتغال زایی، نظر کارشناسان سازمان را به خود جلب نماید.

بخوانید  تفاوت پلاک ثبتی با پلاک تفکیکی

طرح های کشاورزی زیادی را می توان به عنوان طرح توجیهی با توجه به شرایط منطقه و محلی که زمین در آن واقع است انتخاب کرد، از جمله:

  • احداث باغ میوه
  • احداث گلخانه
  • کاشت زعفران
  • کاشت گیاهان دارویی
  • پرورش ماهی و…

اگر شما به عنوان متقاضی از وضعیت مالی مناسبی برخوردار هستید، می توانید از طرح های رفاهی و خدماتی نهایت استفاده را داشته و در قالب مجتمع های رفاهی و تفریحی اقدامات مورد نیاز را انجام دهید. متقاضیان زیادی با استفاده از طرح ها و درخواست های مختلف برای دریافت زمین از منابع طبیعی اقدام می نمایند که از جمله مهم ترین و پر درخواست ترین طرح ها می توان به پرورش طیور، آبزیان، دامداری و در وهله بعدی به طرح های باغی، زراعی اشاره کرد.

شرایط دریافت زمین از منابع طبیعی

تهیه عکس هوایی و نقشه یو تی ام مستثنیات و اراضی ملی

اگر زمین مورد نظر در محدوده اراضی منابع طبیعی قرار داشته باشد، طبیعتا به عنوان اراضی ملی از آن نام برده می شود که در صورتی پلاک ثبتی زمین در این محدود قرار گرفته باشد، نیاز به نقشه برداری هوایی بر مختصات یو تی ام است که جانمایی پلاک ثبتی روی عکس هوایی و تهیه نقشه یو تی ام انجام می شود تا به صورت دقیق مشخص شود که زمین مزبور در محدوده اراضی ملی قرار دارد یا در محدوده مستثنیات سازمان منابع طبیعی قرار دارد.

البته این کار باید توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی صورت پذیرد، در صورت نیاز برای انجام نقشه برداری هوایی و خدمات مورد نیاز برای دریافت سند می توانید از کارشناسان سایت همیار نقشه بردار استفاده نمایید که برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دستورالعمل تهیه نقشه جانمایی زمین منابع طبیعی

سازمان نقشه برداری کل کشور برای هماهنگی بیشتر بین سازمان ها، دستورالعملی را ابلاغ نموده تا بر اساس آن یکسری استانداردها در زمان تهیه نقشه جانمایی پلاک ثبتی روی نقشه هوایی رعایت شود. در زمان تهیه نقشه یو تی ام زمین منابع طبیعی برای کاداستری کردن و ارجاع به سازمان ثبت اسناد باید دستورالعمل های زیر رعایت گردد که  این دستورالعمل ها عبارتند از:

  1. برای صدور هر سند مالکیت باید در مرکز پلاک اطلاعاتی همچون: شماره پلاک اصلی، پلاک فرعی و مفروزی، ناحیه ثبتی درج شده باشد. ( پیدا کردن پلاک ثبتی )
  2. برای اینکه مرز بین پلاک های اصلی و فرعی به خوبی مشخص باشد، باید دقت نقشه ها برای مناطق منابع طبیعی 1:5000 الی 1:25000، برای مستثنیات منابع طبیعی و مناطق کشاورزی 1:2000 الی 1:5000، برای بافت روستایی با کاربری مسکونی 1:2000 و برای مناطق شهری 1:500 باشد. شایان ذکر است که مساحت و ابعاد اربعه به همراه مختصات گوشه ها مشخص و در نقشه ها درج شده باشد.
  3. نقشه های مورد نیاز برای املاک و اراضی که از سند مالکیت برخوردار باشند یا در صورتی که نیاز به صدور سند باشد باید علاوه بر مختصات یو تی ام، رقومی سازی نیز شده باشند.

بر اساس اطلاعات فوق کمترین دقت مربوط به مناطق وسیع منابع طبیعی همچون دامنه کوه ها؛ دشت ها و مراتع می باشد، چرا که در اغلب این مناطق به دلیل عدم نقشه های هوایی، از عکس هوایی و نقشه یو تی ام برای نمایش عارضه ها و جانمایی ملک استفاده می شود تا از این طریق بتوان مرزبندی بین اراضی انجام شود و در نهایت با مرزهای طبیعی مطابقت داد. همچنین بیشترین دقت به مناطق شهری اختصاص داده شده است، چرا که قیمت مناطق شهری به خصوص در شهرهای بزرگ بسیار گران تر از سایر مناطق خارج از بافت شهری و… می باشد.

بخوانید  آموزش تصویری نصب arc gis مرحله به مرحله

تهیه نقشه جانمایی زمین منابع طبیعی

شرایط صدور سند برای زمین منابع طبیعی

شرایط گرفتن سند برای زمین منابع طبیعی نیاز به تشریفات خاصی دارد که مهم ترین آن داشتن قطعیت برگ تشخیص است که معمولا دو حالت برای آن در نظر گرفته می شود:

در حالت اول در روزنامه های کثیرالانتشار آگهی با موضوع قانون حفظ و حمایت از منابع و ذخایر جنگلی کشور درج گردد و بعد از مدت تعیین شده 6 ماهه، اگر هیچ شخص حقیقی یا حقوقی به آگهی مزبور اعتراضی ننماید.

در حالت دوم اگر در کمیسیون ماده واحده یا کمیسیون ماده 56 هیچ اعتراضی به ثبت نرسیده باشد، در صورت وقوع هر یک از حالات گفته شده با رای قطعی برای صدور سند برای زمین منابع طبیعی می توان اقدام کرد و سند مالکیت دریافت کرد.

در صورت داشتن قطعیت برگ تشخیص، سازمان منابع طبیعی باید اقدام به تهیه عکس هوایی بر اساس سیستم تصویر یو تی ام از اراضی ملی و مستثنیات بر اساس دستورالعمل سامانه کاداستری سازمان ثبت اسناد نمایید. بعد از تهیه مدارک مورد نیاز و انجام مراحل قانونی و اداری، روند صدور سند انجام خواهد شد.

خاطر نشان می سازد که تا صادر شدن سند مالکیت، سازمان ثبت اسناد باید نقشه یو تی ام اراضی منابع طبیعی را به عنوان سند رسمی مورد تایید قرار داده و در صورت نیاز ملاک عمل قرار دهد.

مراحل گرفتن سند برای زمین منابع طبیعی چگونه است؟

همان‌طور که در بالا توضیح داده شد اراضی منابع طبیعی بر اساس نظریه کارشناس منابع طبیعی طبقه بندی می شود که این کار معمولا بعد از اینکه ثبت درخواست و تفکیک اراضی انجام شده باشد متقاضی می تواند برای برخورداری از تسهیلات بانکی و اخذ وام برای اجرای طرح توجیهی خود اقدام نماید که پیشنهاد می کنیم قبل از گرفتن زمین از منابع طبیعی حتما از کارشناسان سایت همیار نقشه بردار مشاوره بگیرید.

بعد از اینکه مراتع و اراضی منابع طبیعی، نقشه تفکیک شده و برای واگذاری به متقاضیان آماده شد، سند صادره به نام دولت جمهوری اسلامی ایران با نمایندگی اداره جنگل ها و مراتع و آبخیز داری کشور زده خواهد شد. بعد از صدور سند می توان طرح های مختلفی در اراضی و مراتع اجرا کرد همچون جنگل داری، جنگل کاری، مرتع داری، آبخیزداری و بیابان زدایی اشاره کرد.

کارشناسان سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور بر اساس قانون ملی شدن جنگل ها در سال 1341 با توجه به همسایگی اراضی و مراتعی که در محدوده اراضی ملی قرار داشته باشند به بررسی مساحت و ابعاد اربعه زمین پرداخته و نتیجه را طی گزارشی مکتوب به اداره جنگلبانی ارائه می دهد و پس از اینکه کارشناسان سازمان جنگلبانی مساحت و ابعاد را بررسی کردند گواهی برای سازمان ثبت اسناد صادر می نمایند تا سازمان ثبت اسناد بر اساس گواهی سازمان جنگلبانی اقدام به صدور سند مالکیت به نام دولت برای متقاضی نماید.

کارشناسان سایت همیار نقشه بردار به عنوان کارشناس دادگستری در امور نقشه برداری و ثبتی آماده ارائه هرگونه خدماتی برای گرفتن سند برای زمین منابع طبیعی می باشند برای ارتباط با کارشناسان و دریافت مشاوره رایگان می توانید با ما در تماس باشید.



به این مطلب امتیاز بدید :
3.7/5 - (3 امتیاز)

مقالات مرتبط

دیدگاه

7 نظر تاکنون ارسال شده است
  1. ما در زمینی ۳۰ سال کشت میکنیم آیا میشه بگیریم از منابع طبیعی ؟

    • سلام اگر موارد ذکر شده را داشته باشد، بله

  2. ممنون از توضیحاتتون

    • باسلام.اززمان قبل از انقلاب تعدادی مرتع و کوه از شخصی به پدر بزرگ من واگذار شده و مدارک معتبر ان زمان وجود دارد .تا با حال برای دامداری استفاده شده است.ایا امکان اقدام برای سند به نام شخص وجود دارد؟

  3. سلام زمین مسکونی سند منگولی دارم و پروانه ساختمانی دارم و خانه 10سال پیش ساخته شده. حالا رفتم سند تکوبرگی بگیرم ولی منابع طبیعی زدن

    • سلام وقت بخیر
      شما در این رابطه باید با یک مشاور و کارشناس صحبت کنید.

  4. باسلام.اززمان قبل از انقلاب تعدادی مرتع و کوه از شخصی به پدر بزرگ من واگذار شده و مدارک معتبر ان زمان وجود دارد .تا با حال برای دامداری استفاده شده است.ایا امکان اقدام برای سند به نام شخص وجود دارد؟